Sice v posledních měsících žijeme v době elektrické, kdy se automobilky předhánějí v tom, která nabídne novější, zajímavější a lepší elektromobil, stále však řada značek nabízí také sportovně laděná auta se spalovacími motory. A často je také prezentují při ostré jízdě na okruhu. Co se ale vlastně stane z pohledu tovární záruky, pokud na ten okruh s úplně novým autem pojedete i vy?
Pozor na návod k užívání
CUPRA Leon nebo třeba Formentor VZ5, který bude brzy představen s pětiválcovým motorem, nebo legendární modely BMW M. Všechno jsou to skvělá, rychlá a řidičsky velmi zajímavá auta. A o sportovnosti stále mluví i Škoda u své Octavie RS. Zeptali jsme se na to, jak se tyto značky tváří na to, když zákazník s autem v záruce vyrazí na okruh.
Každý, kdo má podobné choutky, by měl pamatovat na to, že v autě je návod na užívání. Může to znít jako maličkost nebo hloupost, vždyť přece víte, jak své auto užívat. Jenomže návod na užívání mimo jiné vysvětluje, v rámci jakých aktivit byste snadno mohli přijít o záruku.
Co se automobilky Škoda týká, v návodu je mimo jiné zmíněn i tuning, tedy použití „dílů nebo příslušenství, provedení jiné úpravy nebo technické změny vozu, které společnost Škoda Auto neschválila“. Pozor tedy třeba na montáž lepších brzd nebo úpravu výkonu motoru. Ovšem podobně to má škodovka i s výletem na okruh. Jan Hrbek ze Škody Auto nám k tomu řekl: „Není to tak, že by zákazníkovi vjezdem na závodní okruh zanikla záruka. Ale při uplatňování záruční opravy může servis zákazníka, kterému se při závodění vůz porouchal, odmítnout. Nároky plynoucí ze Škoda Záruky nevznikají, pokud poškození vozidla vzniklo následkem nepřiměřeného zacházení, například právě při motoristických závodech.“
Jezdili jsme s Hyundai i30 N a Kona N na Nürburgringu. Tohle bylo velké překvapení
Škoda pak v návodu k obsluze píše: „Nároky ze záruky nevznikají, pokud poškození vozu vzniklo v příčinné souvislosti s některou z následujících skutečností: Nesprávné nebo nedovolené užívání, nepřiměřené zacházení (např. při motoristických závodech při přetěžování nákladem nebo při komerční přepravě osob), neodborná péče nebo neodborná údržba.“ Je také nutné dodat, že dle automobilky chybějící příčinnou souvislost prokazuje zákazník.
A jak je na tom značka CUPRA? Jsme si jisti, že pětiválcový Formentor VZ5 bude na okruhu skvělý, ostatně, sama automobilka jej testovala přímo na Nürburgringu. Filip Stoulil z českého zastoupení značky nám řekl: „Platí, že zákazník dodržuje záruční podmínky uvedené v záručním certifikátu.“
V něm se píše, že záruka se nevztahuje na jakékoliv závady či poškození, která vznikla v příčinné souvislosti s tím, že: „vůz nebyl užíván podle podmínek a v prostředí, pro které je určeno“. Filip Stoulil pak dodal: „Reklamace je vždy posuzována individuálně a zvlášť z pohledu příčiny poškození prvotního dílu.“
Zjednodušeně řečeno. Pokud pojedete na okruh, uvaříte brzdy, které budou zralé na výměnu, nelze tuto výměnu žádat jako záruční opravu. Stejně tak, pokud během okruhové jízdy dáte až příliš zabrat třeba převodovce, ta bude vykazovat chybu, nelze opravu požadovat v rámci záruky, tedy na účet značky.
Ovšem z BMW, jehož M modely patří mezi legendy sportovní jízdy, na náš dotaz ohledně ztráty záruky při okruhové jízdě přišla velmi jednoduchá odpověď, která je vlastně dobrou zprávou pro všechny, kteří mají okruhové choutky. David Haidinger, tiskový mluvčí značky BMW, nám totiž napsal: „Použití auta na okruhu jej nevylučuje ze záruky.“ Ovšem i zde raději doporučíme si dobře přečíst návod k obsluze auta, abyste pak nebyli přeci jen překvapeni.
Chcete začít závodit? Máme pro vás 5 tipů, jak začít alespoň jako amatér
Na pojištění zapomeňte
V dnešní době je možné si pojistit cokoliv a pojistit se takřka na cokoliv. Ovšem pokud vás při čtení předchozích řádků napadlo, že si tedy nějaká ta poškození a záruku pojistíte, pak máme špatnou zprávu. I pojišťovny totiž pracují s návodem k autu a drží se toho, co se v něm píše.
Veronika Nová, tisková mluvčí České asociace pojišťoven k tomu řekla: „Pokud se jedná o úmyslné užití vozidla v rozporu s provozní specifikací, resp. technickým manuálem výrobce, žádné pojištění toto nepokryje. Navíc ani v případě nehody by zde nejspíš nezafungovalo havarijní pojištění, a to právě ze shora uvedených důvodů.“
Je také nutné zdůraznit, že ačkoliv automobilky své modely často prezentují jako sportovní, některé s nimi dokonce zajíždí rekordy na Nürburgringu, neznamená to, že jsou to vozy určené pro okruhovou sportovní jízdu. Dá se to přirovnat ke sportovnímu oblečení, které sice zvládne nějaký ten rekreační pohyb, ale profesionální sportovec v něm nevyrazí na zápas nebo třeba maraton. Vždy má k tomu určené speciální oblečení, a to se týká třeba i sportovních pilotů.
Ve zkratce jsou tedy sportovní auta vlastně stejná, jako ta nesportovní. Ano, mají výkon, fantasticky si s nimi užijete zatáčky na oblíbené okresce, ale opravdové, takřka až závodní nasazení pro ně přeci jen není to pravé ořechové.