test-2021-skoda_octavia_rs-20_tsi-manual

Nabídka verzí Škody Octavia RS se s každou generací rozšiřuje. To hlavní – tedy verze s benzinovým motorem – zůstává. A tu jsme vyzkoušeli v rámci redakčního testu, do kterého dorazil liftback s manuální převodovkou.

Osvědčená technika, vyšší výkon

Škoda Octavia RS nabízí ve čtvrté generaci stále karoserie kombi i pětidveřový liftback a kombinovat se dá s benzinovým, naftovým anebo plug-in hybridním pohonným ústrojím. A právě benzinová verze je rozhodně nejlepší volbou, pokud se občas chcete povozit i na klikatých okreskách a ne si jen pořídit tu „nej“ Octavii z nabídky.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Golf Variant 1,5 TSI EVO mHEV DSG R line (2021)

Zatímco testy čtvrté generace eReSa v naftové verzi (s pohonem předních i všech kol) a s plug-in hybridním pohonem už jste si u nás přečíst mohli, tak právě to nejzajímavější z řidičského pohledu dosud chybělo. A vybrali jsme rovnou auto s manuálním šestikvaltem, ale v nabídce je i DSG.

test-2021-skoda_octavia_rs-20_tsi-manual- (13)

Pod kapotou benzinové Octavie RS je i v nejnovější generaci přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSi, který je naladěn na 180 kW/245 koní a hodnota maximálního točivého momentu je 370 Nm od 1600 ot./min. Díky tomu zrychlíte na stovku za 6,7 sekundy a jede až 250 km/h, kde leží elektronický omezovač rychlosti.

Benzinové eReSo je navíc jediné, které má na přední nápravě elektronický diferenciál VAQ, který simuluje samosvor. A to je věc, kterou si v zatáčkách, ale i při ostřejším rozjezdu budete opravdu pochvalovat. Díky němu totiž v zatáčce neprokluzuje vnitřní odlehčené kolo, naopak se výkon začne více přenášet na to zatížené vnější a auto díky tomu lépe zatáčí.

Přečtěte si také:  Test Mitsubishi L200 Plus 4WD 6AT (2021)

Vzhledem k tomu, že to není mechanický diferenciál s omezenou svorností, netahá příliš za ruce. Navíc se jeho funkčnost a naladění mění v rámci jízdních režimů (v komfortním i ekologickém režimu nefunguje, ve sportovním pak ano), ale i s tím, jak máte nastavenou stabilizaci (různě pro ESC zapnuté i ESC Sport).

test-2021-skoda_octavia_rs-20_tsi-manual- (4)

V rychlém tempu…

Octavia RS nikdy nebyla, a ani není sportovní auto, je to prostě nejvýkonnější Octavia, která umí být jen tak mimochodem docela rychlá. A v benzinové verzi si s ní užijete i v zatáčkách, tedy pokud máte auto ve sportovním režimu. V tomto režimu nejlépe funguje diferenciál VAQ, díky čemuž auto ze zatáčky vyjíždí jistě a rychle. To se vám s naftovým nebo plug-in hybridním RS nestane.

Motor má sice „jen“ 245 koní – tedy stejně jako ve Volkswagenu Golf GTI – ale jeho naladění se povedlo. Motor reaguje na řidičovy pokyny přes plynový pedál překvapivě rychle a ani na roztočení turba není potřeba čekat. Zátah je překvapivě rychlý už od nízkých otáček, ale bez gradace. A navíc ho ve sportovním režimu doprovází falešný zvuk.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Opel Zafira-e Life (2021)

A ten se vypnout nedá, respektive dá, ale ne ve sportovním režimu. Pro vypnutí budete muset přepnout do ekologického režimu anebo si nastavit individuální režim. A v tom si navíc budete moci nastavit i všechno ostatní, včetně tuhosti podvozku.

test-2021-skoda_octavia_rs-20_tsi-manual- (10)

Koncovky výfuku v nárazníku jsou sice ozdobné a reálně to není koncovka výfuku, ale benzinové RS je jediným RS, které v nich má reálně opravdový výfuk. Zvuk z nich ale nejde prakticky žádný…

Pochválit je třeba i brzdy, které jsou vcelku ostré a mají progresivní účinek. Problém tak nebude na jedné straně brzdění z vysokých rychlostí do zatáčky, ale ani z malých zatáček, ale často na nějaké technické trati. A jako bonus dostáváte červeně lakované brzdové třmeny.

Přečtěte si také:  Test SsangYong Korando 1.5 T-GDI AWD (2021)

…a v pomalém tempu

Když zvolníte, nejvíce oceníte to, že Octavia RS není sportovní auto, a že ji Škoda naladila tak, jak ji naladila. Ona je totiž překvapivě pohodlná a schopná filtrovat nekvalitu (nejen) českých silnic. Je to samozřejmě zásluhou adaptivního podvozku DCC. Jeho nastavení už není jen ve třech krocích (komfortní, normální a sportovní), ale škodovka nově nabízí vícekrokový posuvník.

test-2021-skoda_octavia_rs-20_tsi-manual- (6)

V pomalém tempu máte víc času na to, abyste si prohlédli interiér. Ten se od běžných Octavií nijak zásadně neliší – jsou tu jen loga RS, jiné materiály a kontrastní prošívání. Bohužel je stejné i kompletní ovládání, takže se téměř vše -včetně nastavování teploty klimatizace – odehrává přes dotekový displej. Ten má jemnou grafiku, vcelku přehledné ovládání, ale po nastartování auta dlouho startuje. A občas nenastartuje vůbec. Ale to mají bohužel koncernová auta společné napříč značkami…

Závěr a cena

Benzinová Škoda Octavia RS potěší při klidné jízdě tím, že je překvapivě tichá a komfortní, ale zároveň se umí – pokud ji přepnete do sportovního režimu – s jistotou a poměrně svižně protáhnout zatáčkami. K tomu přidává 590litrový kufr s dobrým přístupem, pětici sedadel a klidně i tažné zařízení. A navíc s ní lze jezdit do 8 l/100 km. Naftové eReSo má sice větší krouťák, ale je prostě jízdně obyčejnější…  Sporťák ale není žádná Octavia RS, a to je vlastně dobře.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Santa Fe Hybrid (2021)

Základní cena Škody Octavia RS 2,0 TSI s manuální převodovkou je 899 900 Kč, za verzi s DSG zaplatíte 949 900 Kč. A to je na chlup stejně jako v případě naftového eReSa. Mimochodem i plug-in hybrid má stejnou cenu jako obě verze se spalovacím motorem s DSG, takže volba pohonného ústrojí bude jen a pouze na vás. Chcete nízkou spotřebu paliva a vyšší točivý moment? Tichý provoz a výhody elektrických značek? Anebo svižné a jisté auto i v zatáčkách? Mimochodem příplatek za karoserii Combi je 40 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia RS 2.0 TSI 180 kW
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 180 kW/245 koní v 5250–6500 ot./min
Točivý moment: 370 Nm v 1600-4300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.8-7.1
Emise CO2: 153.3-160.2 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4702 mm
Šířka: 1829 mm
Výška: 1457 mm
Rozvor: 2681 mm
Pohotovostní hmotnost: 1489–1598 kg
Objem zavazadlového prostoru: 590 / 1 580 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář