Evropská emisní norma Euro 7 vyvolala velké diskuze napříč celým automobilovým světem. A to nejen na úrovni automobilek, ale i na úrovni úředníků. A ti v Česku se nechtějí se zavedením normy smířit. Před několika dny se proti ní ostře vymezil poslanec ODS Petr Staněk. Ve středu pak i samotné ministerstvo dopravy. To následně na svém facebookovém profilu vysvětlilo, proč je podle něj norma Euro 7 nepřijatelná.
Resort dopravy zdůraznil, že norma je nejistotou pro všechny výrobce aut, nejen těch osobních. Navíc k ní ani v tuto chvíli nejsou vydány veškeré prováděcí předpisy. Ministerstvo také varovalo, že kvůli této normě, respektive kvůli faktu, že bude nutné používat nízkoemisní brzdy, budou po roce 2025 zavírat továrny na ně. Brzdy jsou sice budoucí povinností, jejich vývoj ale teprve probíhá a je velkou otázkou, zda se stihne.
Vzhledem k tomu všemu by se trh mohl začít soustředit na mimoevropské, především čínské automobilky. A to by se mohlo podepsat na evropských státních ekonomikách, ale i zaměstnanosti. A navíc norma fakticky ukončí výrobu a prodej malých a dostupných vozidel. „Není přeci možné splnit stejnou emisní normu pro zmrzlý automobil v Zell am See a ve Španělsku při 35 stupních. Chceme šetrná auta k životnímu prostředí, ale tenhle způsob regulace ve výsledku více uškodí, než pomůže,“ popsalo ministerstvo dopravy.
https://www.facebook.com/mdcr.cz/posts/pfbid0u3zWkgiWfkfYaMaMbARTun4vvWCZkzHSohG8M3EpzWbEpxvXFWgpaqf98RY4HKDLl
Mezi hlavní vady Euro 7 podle Ministersva dopravy patří:
- časová nerealističnost, neboť krátké datum vstupu v účinnost neposkytuje fakticky čas na vývoj a adaptaci výroby, což způsobí výpadky ve výrobě v řadě závodů
- ekonomická neefektivita, neboť vyžadované masivní investice budou využitelné jen pro relativně krátké časové období a omezený počet vozidel, přitom však výrazně omezí dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel, což bude mít negativní dopad na HDP i pracovní místa
- negativní dopad na občany, neboť povede k zásadnímu omezení nabídky dostupných menších vozidel a nárůstu nákladů na osobní silniční dopravu, potažmo mobilitu celkově
- zanedbatelný přínos pro životní prostředí, neboť při neexistenci systémové podpory obnovy zastarávajícího vozového parku, bude podíl emisí z provozu vozidel splňujících normy starší než Euro 7/VII, dlouhodobě výrazně převyšovat emise z vozidel na trh nově přicházejících. Přínos nové emisní normy přitom dále sníží rychle rostoucí podíl zcela bezemisních vozidel