Vlastnictví ojetiny bylo dlouhou dobu chápáno jako ztrátový podnik. Analýza desetitisíců inzerátů na portálu TipCars.com však ukazuje, že se správným vozem můžete získat víc peněz, než jste za něj dali. Jedná se přitom o běžně rozšířené modely. Například benzinová Škoda Fabia Combi se během 3 let běžného používání zhodnotila o 6 %. Prodejní cena modelu Hyundai i20 narostla o 4 %. Nejlépe z porovnání vyšel Volkswagen Multivan T5 s naftovým čtyřválcem a „výnosem“ přes 7 %. Vyplývá to z porovnání cen mezi lety 2020 a 2023 na základě dat společnosti TipCars.
„Investičním automobilem tak už nemusí být jen veterán nebo auto s unikátní minulostí. Poklad můžete mít doma v garáži,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.com. Naprostá většina motoristů si pořizuje automobil, aby s ním jezdila. Svou investici v podstatě „opotřebovávají“ a tím by měla její hodnota klesat. Ne vždy to platí a existují výjimky. „Naši datový specialisté vybrali pět modelů, které mezi jarem 2020 a 2023 zaznamenaly zajímavý nárůst prodejní ceny při běžném používání. Jinými slovy: rostly jim kilometry na tachometru, ale i prodejní cena.“
5 tipů jak koupit, jezdit, prodat bez ztráty
„V naší analýze jsme vycházeli z reálných scénářů,“ vysvětluje Filip Gavlas, datový specialista TipCars.com. „Zohledňovali jsme účel auta a k němu odpovídající kilometrové proběhy. Vynechali jsme extrémy, kdy rozvážka pizzy najede po městě 60 000 km za rok malým hatchbackem. Nebo když si minivan ročně připíše 5 000 km na každodenních cestách do školky a jedné dovolené u moře.“
Model | Průměrná cena 2020 | Průměrná cena 2023 | Nárůst |
VW Multivan T5 | 473 683 Kč | 509 625 Kč | 7,6 % |
Škoda Fabia Combi | 207 966 Kč | 220 680 Kč | 6,1 % |
Hyundai i20 | 241 216 Kč | 250 900 Kč | 4 % |
Škoda Octavia | 247 975 Kč | 258 875 Kč | 4 % |
Citroën Berlingo | 235 540 Kč | 242 633 Kč | 3 % |
Zdroj: TipCars.com
Právě posledně zmíněná kategorie minivanů má zástupce s největším zhodnocením v našem průzkumu. Oblíbený Volkswagen Multivan generace T5, vyrobený kolem roku 2013, osazený kombinací čtyřválce 2.0 TDI a manuální převodovky, se jako cca sedmiletá ojetina z nájezdem 100 až 200 000 km prodával za průměrných 473 683 Kč. Letos na jaře jsou ceny takového Multivanu o 7,6 % výše, konkrétně na průměrných 509 625 Kč. Na tachometru tato auta budou mít o cca 100 tisíc km více.
Šestiprocentní „výnos“ může mít Škoda Fabia Combi třetí generace z roku 2017. Kombinace benzinového tříválce 1.0 MPI a nájezdu mezi 20 a 40 000 km měla na jaře 2020 cenový průměr 207 966 Kč. O tři roky později byla tato auta v nabídce za průměrných 220 680 Kč, tedy o 6,1 % více. Jejich nájezd byl o 20 tisíc až 50 tisíc km vyšší.
Rozdíl plus 4 % najdeme u modelu Hyundai i20 z roku 2019 s benzinovým motorem 1,2 litru. Na jaře 2020 měla nabídka předváděcích vozů a ojetin do 20 000 km průměrnou cenu 241 216 Kč. Letos pak byl průměr 250 900 Kč při kilometrovém rozsahu 30 tisíc až 80 tisíc km.
Kabriolet Škoda Felicia oslavuje. Představen byl přesně před 60 lety
O dvě třídy výše najdeme 4% nárůst ceny také. Konkrétně u modelu Škoda Octavia vyrobené kolem roku 2015. Liftback třetí generace s benzinovým turbomotorem 1.2 TSI, manuální převodovkou a nájezdem mezi 30 až 80 000 km se před třemi lety prodával za průměrných 247 975 Kč. Letos jsme se dostali na průměr 258 875 Kč, ale na tachometru bude svítit mezi 75 tisíc a 170 tisíc km.
Pro rodiny s méně velkorysým rozpočtem může být zajímavou volbou Citroen Berlingo druhé generace ročníku 2016. Kombinace nafty, manuálu a nájezdu mezi 80 a 120 000 km se na jaře před třemi lety prodávala za průměrných 235 540 Kč. Letos je cena o 3 % výše na 242 633 Kč, na tachometru přitom může být až 200 tisíc km.
Vedle těchto modelů je v databázi řada jiných, jež si mezi jarem 2020 a 2023 cenu spíše zachovaly, resp. změna do plusu byla kolem jednoho procenta. Najdeme tu auta jako Volkswagen Sharan 2015 s naftovým agregátem a dvouspojkovou převodovkou DSG, Dacia Duster 2015 s předním pohonem a jednotkou 1.2 TCe nebo Peugeot 208 1.2 PureTech.
3 tipy na investici do budoucna
„Na zhodnocení se mohou těšit majitelé aut z kategorií, kterým hrozí zánik kvůli neustálému zvyšování nákladů v automotive a příchodu Euro 7,“ radí Marek Knieža. „Doporučil bych soustředit se na malé vozy do města, větší modely s jednodušší prověřenou technikou nebo velkoprostorová auta pro rodiny.“
Mezi další tipy by experti TipCars.com zařadili málo jeté vozy jako Škoda Fabia Combi, která skončila bez nástupce, Peugeot 208 nebo Volkswagen Multivan.