Jedním z nejdůležitějších cílů při zvažování koupě ojetého automobilu je zjistit, zda vozidlo nebylo havarované. Jakmile je karoserie poškozena, jeho odolnost bude zpravidla oslabená, proto jsou jakékoli další nehody mnohem nebezpečnější a horší nejen pro auto, ale i pro cestující.
Někteří majitelé automobilů ovšem po nehodě nemusejí investovat do kvalitní a adekvátní opravy vozidla, ale mohou zvolit levné a nekvalitní řešení. Pak je jejich jediným cílem vozidlo prodat.
Šance, že si koupíte havarované vozidlo, se liší v závislosti na značce a modelu konkrétního vozidla. Mnoho řidičů preferuje moderní a spolehlivá vozidla. Mladší a méně zkušení řidiči se však často zaměřují spíše na výkon, sportovní vzhled a celkový image, než na prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.
Metodika vyhledávání
Výzkum je založen na zprávách o historii automobilů, generovaných zákazníky, pomocí platformy carVertical. Platforma poskytuje údaje o historii vozidla pomocí evidenčního čísla VIN. Toto číslo obsahuje informace o každé nehodě konkrétního vozidla, o všech poškozených součástkách, případně o tom, kolik stála oprava a jiné údaje.
- Období studie: června 2020 do června 2021.
- Vzorek studie: Analyzován téměř 1 milion zpráv o historii vozidel.
- Participující země: Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Česká republika, Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Rusko, Bělorusko, Francie, Litva, Ukrajina, Lotyšsko, Itálie, Německo.
TOP 5 nejvíce poškozených vozidel
Následující tabulka zobrazuje pět značek automobilů v kontinentální Evropě, které byly podle zpráv společnosti carVertical pravděpodobně poškozeny v důsledku havárie. Zajímavé je, že jde o zcela rozdílné modely, které jsou oblíbené i u úplně jiných typů řidičů
Jak ukazují výzkumy, na prvním místě je suverénně Lexus, následovaný Subaru a Jaguarem. BMW je až čtvrté. A nelichotivou pětici docela překvapivě uzavírá Dacia. Poslednínísto
Ovšem právě vozy Dacia, protože jsou to takřka nejlevnější nová auta na trhu, se často používají jako pracovní auta. A s těmi pak někteří řidiči jezdí o poznání ostřeji, neohleduplněji a rychleji, než by jezdili se svými vlastními auty.
TOP 5 nejméně poškozených vozidel
Z druhé strany tabulky jsou auta, která pravděpodobně bývají podle výsledků bouraná nejméně. Je zarážející, že i v tomto případě jsou procentuální podíly poškození poměrně vysoké, pohybují se kolem třetiny prověřovaných aut. Je náročné najít značky automobilů s nižším procentem, protože i když je za nehodu zodpovědný pouze jeden viník, často jde o účast několika vozidel.
Tyto výsledky ukazují, že žádanost značky a vlastnosti vozidla mohou do jisté míry ovlivnit pravděpodobnost dopravní nehody. Například Fiat v Evropě prodává prakticky jen kompaktní vozy a ostatní značky nabízejí především dostupná auta s rozumným výkonem motoru.
10 zemí s nejvyšším procentem poškozených automobilů
Během studie byla analyzována data o historii automobilů z různých evropských zemí. Výsledky v následující tabulce ukazují, ve kterých zemích je procento poškozených vozidel nejvyšší.
Tyto výsledky jsou pravděpodobně kombinací různých zvyků řidičů a úrovní národní ekonomiky země. Ti, kteří žijí v zemích s vyšším hrubým domácím produktem (HDP), si obvykle mohou dovolit modernější vozidla. V částech Evropy s nižšími mzdami je pravděpodobnější, že levnější – a někdy i poškozené auta – budou importována ze zahraničí.
Na tyto statistiky mají vliv i zvyky a potřeby řidičů. Předchozí výzkumy v této oblasti však byly jen velmi limitované. Je to proto, že některé trhy stále nemají k dispozici online data. Pojišťovací společnosti proto měly k dispozici jen velmi málo digitálních informací o poškozených automobilech a zraněních cestujících.
Na závěr
V dnešní době jsou dopravní nehody aktuálním a palčivým problémem. SMSkování, telefonování, kontrola sociálních sítí, jídlo anebo pití… Řidiči vykonávají za volantem stále větší množství činností, které dříve nebo později povedou k dopravním nehodám. Kromě toho jsou vozidla stále výkonnější a rychlejší a člověk se pomalu blíží k hranici svých schopností během aktivní jízdy.
Důkladná oprava auta po nehodě je často drahá a ne každý si ji může dovolit. Musí se znovuobnovit původní odolnost karosérie, vyměnit airbagy, atd. Mnoho řidičů hledá levnější a méně bezpečné alternativy. I proto zaznamenávají naše cesty stále více nebezpečných ojetých automobilů.