Když tento týden představil Mercedes-Benz nový Safety car pro novou sezonu závodů Formule 1, napadlo nás podívat se zpět do jejich historie. Najít tam totiž můžeme hodně zajímavá auta i od značek, od kterých bychom to nečekali.

Pojďme si některé zajímavé bezpečnostní vozy připomenout.

Porsche 914

Psal se rok 1973, když byl během závodů Velké ceny Kanady poprvé nasazen Safety Car, bylo to tehdy žluté Porsche 914. Jenže tehdy způsobilo jeho vyjetí na trať velké zmatky. Jeho řidič Eppie Wietzes se spolujezdcem Peterem Macintoshem vyjel na trať ve 33. kole a způsobili pořádný zmatek. Na výjezdu z boxů měli čekat na Stewartovo a Fittipaldiho odbavení, jenže Jackie Stewart zajel do boxů, a tak se ho posádka Safety Caru hned tak nedočkala. Teprve až když Stewart vyjel z pitlane, dalo se Porsche do pohybu. Jenže tou dobou si neuvědomovali, že tímto čekáním před sebe pouštějí další jezdce, kteří tím před Stewartem získají náskok prakticky jednoho celého kola. Vítězem této Grand Prix se nakonec oficiálně stal Američan Peter Revson, ale po mnoha zmatcích a dohadech. Dodnes jde o velmi diskutabilní vítězství.

Lamborghini Countach

Po velkém problému s bezpečnostním autem v roce 1973 se další nasazení Safety Caru oficiálně odsunulo až do roku 1993. Počátkem 80. let 20. století se ale na tratích Velké ceny Monaka prohánělo Lamborghini Countach. Zvuk jeho vidlicového dvanáctiválce se možná mezi ostatními formulemi ztratil, ale jeho šarm nikoliv.