Ještě před sedmi lety, v roce 2016, byly elektromobily prakticky výsadou fanoušků nových technologií. Nabídka na trhu s ojetými elektromobily byla mizivá. V Česku jich tehdy v nabídce za celý rok bylo lehce přes 300 a mediánová cena byla okolo 280 000 korun. Od té doby elektromobilů a hybridů na sekundárním trhu pravidelně přibývá. V loňském roce už to bylo 2400 elektrických aut, jejichž cena se nejčastěji pohybovala okolo 630 tisíc korun a 5801 hybridních modelů s cenovým mediánem 550 000 korun. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Elektromobily a hybridy se v posledních letech stávají běžnou součástí nabídky prakticky všech výrobců automobilů. S množstvím nových modelů na trhu pochopitelně přibývá i aut, která se po určité době stanou ojetinou a objeví se v nabídce na sekundárním trhu. V tomto segmentu zatím stále dominují hybridní modely, které celkem konzervativní čeští zákazníci berou jako logický mezistupeň od spalovacího motoru k elektromobilu. Při současných cenách pohonných hmot je úsporný hybridní model pro mnoho zákazníků zajímavou alternativou,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.
Elektrické vozy, které se v nabídce na trhu objevují, se pohybují do tří let stáří. Do začátku covidové pandemie jejich věk pohyboval okolo 4 a půl let a hodně jich bylo ze zahraničí, dnes jsou to vyloženě zánovní ojetiny do tří let stáří a tuzemského původu. Často se jedná o předváděcí vozy, případně vozy z firemních fleetů firem, které se snaží o ekologický přístup k provozu svého autoparku.
Ačkoliv jsou jednodušší, nejsou spolehlivější. Elektromobily mají víc poruch než spalovací auta
Počet hybridních modelů v nabídce na tuzemském trhu je v současnosti dvojnásobný oproti plně elektrickým autům, v loňském roce to byl téměř dvou a půl násobek. Cenově jsou hybridní modely mezi ojetinami v nabídce dostupnější, než čisté elektromobily. Oproti čistým elektromobilům je nejčastější pořizovací cena přibližně o čtvrtinu nižší. Stejně jako u elektromobilů jsou nejčastěji nabízena zánovní auta, s nájezdem okolo 30 000 kilometrů a ve stáří mezi dvěma a třemi lety.
Paleta TOP 10 modelů, kterých je na trhu nabízeno nejvíce, je u čistých elektromobilů pestřejší. Nejvíce bylo letos BMW i3, následovaly modely Tesla Model 3 a Tesla Model S a na čtvrtém a pátém místě je Škoda Enyaq iV a Nissan Leaf. U hybridů dominuje Toyota, mezi TOP 10 hybridními vozy je letos 7 modelů Toyoty a Lexusu a dva modely zastupují modely Suzuki a na desátém místě je Hyundai Ioniq.