test-2019-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid- (7)

Nejlevnější plug-in hybrid v Česku je podle mě zároveň tím nejlepším, který na současném trhu můžete koupit. Má dlouhý dojezd čistě na elektřinu, pohledný moderní design, rychlé dobíjení a kombinovaně zvládne ujet přes 1000 kilometrů. Pokud vidíte aspoň trochu „zeleně“, Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid si zamilujete.

Čile k světu

Tohle auto má výsostný primát. Když v roce 2016 přišlo na trh (nejprve v elektrické a hybridní podobě, posléze pak v té plug-in hybridní), byl to jediný automobilový model na světě, který výrobce uvedl v elektrické trojkombinaci a bez čistě spalovací varianty. Od té doby se Ioniqů prodalo na 60 tisíc. Tohle auto otevřelo druhou éru elektromobilů, které dnes už zdánlivě nepřistávají na zem z vesmíru, ale mají se čile k světu. Designem i vlastnostmi.

Jednoduchý, až primitivní design má atypické detaily, v čele s děleným zadním sklem na pátých dveřích. Hyundai od letoška přidal pár drobných zkrášlujících vylepšení (vyjma elektrická verze, kde je i delší dojezd apod.), změny jsou na náraznících nebo světlech, ale všechno rychle zapomenete. Jde o drobnosti.

test-2019-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid- (18)

Všimněte si disků, jsou co nejvíc zaplněné, aby vzduch dokonale obtékal karoserii a snižoval aerodynamický odpor. Zdobí je filigránské pruhy v barvě blankytných oblázků. Uvnitř se můžete těšit z minimalisticky pojaté palubní desky, která má měkoučký povrch, přehledné skupiny ovladačů a modré dekorační lištičky kolem displeje a výdechů klimatizace.

Balte chytře

Na multifunkčním volantu bych pár tlačítek ubral, veganská kůže na sedačkách naopak potěšila. Stejně tak i dostatečný prostor na předních sedadlech. Daň za baterii pod podlahou si vybírá hlavně mělký kufr, do nějž se vejde jen 341 litrů zavazadel. To je dokonce nejmíň z celé elektrické rodiny od Hyundai (hybrid pojme 443 litrů, čistě elektrický model 350 litrů). Takže na delší cesty balte s rozvahou.

O něco méně prostoru než v jiných podobných autech čekejte na zadních sedadlech, zvlášť pozor na hlavu. Karoserie se sice na odiv pěkně aerodynamicky snižuje směrem vzad, vyšším cestujícím to ale bude spíš na obtíž.

test-2019-hyundai-ioniq-plug-in-hybrid- (4)

Za kolik?

Akumulátor je sice větší než v hybridu, má kapacitu 8,9 kWh a z obyčejné zásuvky se dobíjí ani ne tři hodiny. Papírová spotřeba činí na první pohled utopických 1,1 litru na 100 kilometrů, tady ovšem hodně závisí na způsobu jízdy. Pokud bydlíte 20 kilometrů za Prahou a jezdíte do metropole jen za prací, nemůžete si vybrat lépe. Za pár hodin auto dobijete a pak cestu tam i zpět zvládnete čistě na elektřinu. V takovém případě můžete jezdit v podstatě s nulovou spotřebou benzinu. Spalovací motor poslouží jen na dlouhé cesty.

Jakmile využíváte hybridní režim dosyta a auto na elektromotor přepne jen při plachtění na dálnici nebo při jízdě ve městě, dostanete se k nějakým čtyřem litrům. Pokud korzujete po republice ve stotřicítce častěji a nestíháte tolik nabíjet, na displeji se vám rozsvítí klidně 4,5 litru. Pořád je to méně než u nafťáků, a to máte pod kapotou zážehovou šestnáctistovku.

Největší benefit je ale cena auta. Samozřejmě že je stále vysoká, za plug-in hybridní auto dáte minimálně tři čtvrtě milionu a je to pořád výrazně nad poměry českých zákazníků. Ale můžete s ním parkovat na modrých zónách v Praze, těšit se z menší zátěže přírody nebo tiché jízdy v aglomeraci. Na baterku dostanete osm let záruku (případně 200 tisíc kilometrů), a pokud podnikáte, můžete požádat o dotaci. Navíc ojeté kousky se pomalu začínají objevovat v bazarech, a tak ceny snad brzy klesnou k snesitelným hodnotám.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Hyundai
Typ:Ioniq Plug-in Hybrid
Motory:řadový čtyřválec 1.6 GDI + elektromotor
Objem válců:1580 ccm
Plnění motoru:atmosférické plnění
Palivo:benzin
Pohon:předních kol
Výkon spal. motoru:77 kW/105 koní při 5700 ot./min
Výkon elektromotoru:44.5 kW/66.5 koní
Výkon soustavy:104 kW/141 koní
Točivý moment spal. motoru:147 Nm při 4000 ot./min
Točivý moment elektromotoru:170 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:10.6 s
Maximální rychlost:178 km/h
Převodovka:šestistunová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):1.1
Emise CO2:26 g/km
Objem nádrže:43 litrů
Délka:4470 mm
Šířka:1820 mm
Výška:1450 mm
Rozvor:2700 mm
Provozní hmotnost:1625 kg
Objem zavazadlového prostoru: 341 / 1401 litrů
Ceník:ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu