Hyundai se do toho pořádně opřel a představuje jeden nový model za druhým. Velkou zajímavostí byla ale hned trojice ekologických modelů Ioniq najednou.

Projekt Hyundai Ioniq je trojice modelů, které ke svému pohybu využívají více či méně elektřinu. V nabídce je nejen čistý elektromobil Ioniq Electric, ale i plug-in hybrid a nebo “jen” hybrid HEV, který jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Design exteriéru

Bývaly doby, kdy se vzhled hybridních automobilů podřizoval výhradně aerodynamice, však si prohlédněte druhou, třetí, ale i aktuální čtvrtou generaci Toyoty Prius nebo třeba Hondu Insight. Hyundai Ioniq do jisté míry tento vzhled přebírá také, ale přitom bych tvary karoserie označil jako líbivé. Součinitel odporu vzduchu je stejných 0,24 jako má právě aktuální generace Toyoty Prius.

hyundai ioniq

Všechny tři verze – hybrid, plug-in hybrid i elektromobil – se od sebe rozlišují detaily. Vnější design ale následuje typický designový jazyk, který automobilka na nové modely používá.

Zajímavostí je, že přední světlomety nevyužívají techniku LED jako například nová generace Hyundai i30, ale naopak jsou to bixenonové světlomety. Denní svícení je LEDkové a tvoří ho diody umístěné v mřížkách v rozích nárazníku. Velmi zajímavý je pohled na zadní část, která na první pohled zaujme rozdělením zadního okna. To tvoří spojler, ale díky tomu je hůře vidět dozadu.

Interiér

Design vnitřní části automobilu opět nijak nevybočuje ze zvyklostí značky. Na to, že sedíte v hybridním modelu, vás upozorní snad jen modré doplňky interiéru jako jsou rámečky kolem výdechů klimatizace, linka v palubní desce, detaily ve volantu a podobně. Žádné futuristické voliče převodovky ani jiné výstřelky tu nejsou.

Kaplička přístrojů je digitální, rozdělená na tři části. Při běžném zobrazení zcela chybí otáčkoměr a nahrazuje ho ekonoměr v levé části. Přepnutí do sportovního režimu (displej zčervená) ho zobrazí, je to ale věc vzhledem k naturelu vozu trochu zbytečná.

K ovládání funkcí vozu se používají nejen klasické mechanické ovladače – i pro klimatizaci a topení – ale také velký dotykový 8″ displej. Ovladače jsou rozvrženy intuitivně, a tak vždy víte, kam sáhnout, když chcete například zvýšit teplotu, zesílit rádio a nebo třeba zobrazit navigaci.

Perfektní je odhlučnění interiéru, kam se při jízdě dostává spíše hluk aerodynamický než ten od motoru. O to více si ale uvědomíte to, že reproduktory nejsou příliš kvalitní, takže hlasitější poslech hudby nebude tak úplně tím správným potěšením.

Místa je v interiéru pro průměrně vzrostlé osoby dostatek, dokonce i na zadních sedadlech. Podobně je to také se zavazadlovým prostorem o základním objemu 443 litrů, do kterého je díky otevíracím celým pátým dveřím perfektní přístup. Pokud by základní objem nestačil, lze sklopit opěradla zadních sedadel a kufr zvětšit až na 1 505 litrů. Škoda jen vysoké nákladové hrany.

Pohonné ústrojí

O pohon hybridní verze Hyundai Ioniq se stará kombinace benzínového čtyřválce s označením 1,6 GDI a elektromotoru. Výkon spalovacího motoru je 77,2 kW/105 koní a točivý moment 147 Nm. Tomu pomáhá dalších 32 kW/44 koní a točivý moment 170 Nm z elektromotoru. Celkový výkon, který automobil nabídne, je tak 104 kW/141 koní a 265 Nm točivého momentu. Motor přitom spolupracuje se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Jde o shodnou pohonnou jednotku, kterou používá také Kia Niro Hybrid.

A tyto hodnoty Ioniqu hybrid nepropůjčují nijak zajímavé dynamické hodnoty, ovšem to se u takového typu automobilů stejně čekat nedá. Maximální rychlost je 185 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11.1 sekundy, což platí pro testovaný vůz na 17″ discích, model na 15″ discích zrychlí o 0,3 sekundy rychleji.

Hybridní automobily slibují nesmírně nízké emise CO2 a spotřebu paliva. Testovaný vůz není výjimkou, vždyť technické údaje slibují spotřebu paliva ve všech jízdních režimech jen 3,9 l/100 km. Takové hodnoty jsou ale z číše přání a snů, reálně jsme po týdenním testování jezdili za hodnoty kolem 6 l/100 km. Pro úplnost se ještě sluší dodat že pro kombinovaný jízdní cyklus jsou emise CO2 podle technických údajů 92 g/km.

Jak jezdí?

Naladění auta vás k žádné divočině nutit nebude, takže nevelký výkon ani točivý moment motoru vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1 552 kilogramů nevadí. Za volantem Ioniq hybrid budete klidně plout městem i krajinou užívajíc si klid a pohodu panující na palubě. A nezmění na tom nic ani již zmíněný sportovní režim. 

Nevýhodou je absence tlačítka aktivujícího čistě elektrický režim. Ačkoliv Hyundai Ioniq hybrid používá pro ukládání energie jen 1,56kWh Li-Pol baterii, i tak by to jednotky (odhadem 2-3) kilometrů v čistě elektrickém režimu být mohly. Při jízdě se tedy budete muset spoléhat na řídící jednotky, které si aktivaci nebo deaktivaci spalovacího motoru budou řídit zcela samy.

Při jízdě potěší příjemně nastavený podvozek. Ten umí být hlavně ve městě velmi pohodlný, ale zároveň jistý mimo něj i v rychleji projížděných zatáčkách.

Závěr

Hyundai Ioniq je komplexní nabídkou vozů s elektrickým pohonem. Nabízí kompletní řadu od hybridu, přes plug-in hybrid, který bude dostupný v druhém pololetí letošního roku, až po čistý elektromobil. Navíc jde o vůz se slušivým designem, praktickou karoserií i dostatečně prostorným interiérem. Potěší ale i jisté jízdní vlastnosti.

Ale nezkazí radost pohled do ceníku? To záleží na úhlu pohledu každého z nás. Prozradíme, že základní cena hybridní verze je “baťovských” 699 990 Kč za nižší výbavu Future, respektive 849 990 Kč za testovanou vyšší výbavu Ultimate. Za elektrický Ioniq připlatíte 160 tisíc, respektive 150 tisíc Kč.

+
Spotřeba paliva Letargický projev motoru
Bohatá výbava Převodovka i do mírného kopce podřazuje
Moderní design exteriéru i interiéru – působivá grafika displeje v kapličce přístrojů Podvozek by mohl být komfortnější
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: Ioniq HEV (hybrid)
Motor: 1.6 GDI HEV
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 580 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín + elektromotor
Pohon: předních kol
Výkon spalovacího motoru: 77.2 kW/105 koní při 5 700 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 147 Nm při 4 000 ot./min
Výkon elektromotoru: 32 kW/44 koní
Točivý moment elektromotoru: 170 Nm
Celkový výkon: 104 kW/141 koní při 5 700 ot./min
Celkový točivý moment: 265 Nm při 1 000 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.1 s
Maximální rychlost: 185 km/h
Převodovka: šestistupňová dvouspojková (6DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 3.9 (město/mimo město/kombinovaná)
Emise CO2: 92 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4 470 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 450 mm
Rozvor: 2 700 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 445 – 1 552 kg
Objem zavazadlového prostoru: 443 / 1 505 litrů
Ceník: ke stažení zde