prvni_jizda-2021-audi_q4_50_etron_sportback_quattro- (1)

Do výsledků registrací nových vozů Porsche ČR se propsal koronavirus. Přesto byl rok 2021 poměrně úspěšný

Od Josef Pelikán | Zdroj: Porsche ČR - Tisková zpráva - Foto: Pavel Srp - 22. 2. 2022 0

Společnost Porsche Česká republika, největší importér nových osobních a užitkových vozidel do České republiky, vykázala v uplynulém roce 28 324 registrací vozů značek Volkswagen, Audi, SEAT, Volkswagen Užitkové vozy a CUPRA a dosáhla obratu 21,9 mld. Kč (+13,7 %). V porovnání s rokem 2020 se počet registrovaných nových vozů výše uvedených značek zvýšil o 9,8 %, zatímco celkový trh v roce 2021 zaznamenal meziroční nárůst jen o 2,9 % na 226 536 osobních a lehkých užitkových automobilů. Společnost Porsche Česká republika si tak upevnila postavení na českém trhu a zvýšila svůj tržní podíl o téměř 0,8 procentního bodu z 11,7 % na 12,5 %.

„S výsledky roku 2021 jsme spokojeni, i když víme, že mohly být výrazně lepší,“ říká Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika. „Zásadně je ovlivnily dopady pandemie nemoci covid-19, ať už přímo během více než pětiměsíčního lockdownu, či následně dramatickým nedostatkem výrobních kvót u našich mateřských automobilek kvůli nedostatku polovodičových součástek,“ dodal.

Přečtěte si také:  Auta nejsou, zoufají si Češi. Z prodlev viní čipy, koronavirus a EU

Volkswagen

Rok 2021 přinesl záplavu nových modelů s konvenčními i elektrifikovanými pohony v bezmála všech segmentech automobilového trhu. V showroomech značky Volkswagen se vedle nové generace rodinného kombi Golf Variant včetně verze Alltrack s pohonem všech kol objevil revoluční model ID.4, první elektrické SUV značky Volkswagen a Světové auto roku 2021. V průběhu roku následovaly modernizované modely Tiguan Allspace a Polo. V závěru roku se představil kompaktní crossover Taigo.

Audi

Značka Audi prezentovala technologický pokrok elektromobilem e-tron GT, který dokázal ohromit i jako Nejkrásnější auto roku. Bezemisní potěšení z jízdy nabízí také dvojice elektricky poháněných modelů Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron s dojezdem až 520 km. Fanoušky nevšedních spalovacích motorů nadchnuly nové modely Audi RS 3 Sportback a RS 3 Limuzína s pětiválcem vyladěným na výkon 400 k. Závěr roku pak patřil modernizované vlajkové lodi Audi A8.

Přečtěte si také:  Česko je jako automobilová popelnice Evropy. Svaz dovozců automobilů chce prosadit dotace na elektromobily

SEAT/CUPRA

Rok 2021 byl nabitý i pro značky SEAT a CUPRA. SEAT uvedl plug-in hybridní SUV Tarraco e-HYBRID, do nabídky vrátil žádané rodinné MPV Alhambra a modernizoval oblíbené modely Ibiza a Arona. V showroomech CUPRA okouzlil české zákazníky Formentor dodávaný i ve špičkové pětiválcové verzi VZ5 a v závěru roku zvýšil napětí na českém elektromobilovém trhu první elektricky poháněný vůz značky CUPRA, Born, s cenou pod hranicí 1 milionu Kč.

VW Užitkové vozy

Prodejci značky Volkswagen Užitkové vozy nestačili v loňském roce uspokojovat poptávku po páté generaci bestselleru Caddy, která přesvědčila více než 3000 zákazníků. Druhé pololetí 2021 patřilo další ikoně v produktové řadě hannoverské značky – nové generaci modelu Multivan, která je po všech stránkách revoluční. Přitom si zachovává všechny přednosti, díky nimž se její předchůdci stali automobilovou legendou.

Elektromobilita jako okrajová záležitost

Koncern Volkswagen v loňském roce znovu potvrdil své vedoucí postavení v oblasti dekarbonizace a přechodu na elektromobilitu. Průměrné emise CO2 flotily nových osobních vozů koncernových značek v EU byly podle předběžných údajů 118,5 g/km, což je o dva procentní body méně než cíl požadovaný EU.

K tomu významně přispěl mimořádný prodejní úspěch elektrifikovaných vozů, jejichž podíl se výrazně zvýšil na 17,2 procenta (celkem 472 300 dodaných vozů v EU včetně Norska a Islandu; meziroční nárůst o 64 procent), přičemž více než polovinu z nich již tvoří čisté elektromobily. Koncern Volkswagen se tak stal jasným lídrem elektromobilového trhu v Evropě s podílem cca 25 procent. „Díky uvedení většího množství elektrifikovaných modelů se koncernu Volkswagen podařilo s rezervou splnit limity CO2,“ uvádí Jan Hurt. „Bohužel v České republice je přes veškerou snahu a spolupráci značek sdružených ve Svazu dovozců automobilů elektromobilita stále okrajovou záležitostí a čeká nás na tomto poli ještě hodně práce,“ dodal.

Přečtěte si také:  Češi se bojí ojetých elektromobilů. Průzkum také ukázal, že prodej těch nových naopak roste

Strategie NEW AUTO počítá s důsledným pokračováním elektrifikace koncernového portfolia tak, aby v roce 2030 dosáhl podíl elektromobilů na prodejích v Evropě 60 procent. Mezi roky 2022 a 2026 bude na investice do elektromobility vynaloženo 52 miliard eur a dalších 8 miliard eur je vyhrazeno na hybridizaci produktového portfolia.

Již v letošním roce se významně rozšíří nabídka elektromobilů na základě koncernové platformy MEB. Kromě dynamických SUV kupé ID.5 a ID.5 GTX se mohou zákazníci těšit na ikonický ID. BUZZ, zatímco CUPRA rozšíří modelovou řadu Born o nové varianty. Na celém světě bylo v roce 2021 zákazníkům předáno 452 900 koncernových elektromobilů, což je o 96 procent více než v roce 2020. Nejvíce se na tomto výsledku podílely modely Volkswagen ID.4 (119 600 vozů), Volkswagen ID.3 (75 500) a Audi e-tron včetně verze Sportback (49 200). Koncern byl loni jedničkou na elektromobilovém trhu v Evropě, dvojkou v USA, a v Číně vzrostl objem prodeje elektromobilů více než čtyřnásobně na 92 700 vozů. Globální prodeje plug-in hybridních vozů dosáhly loni 309 500 vozů (+61 %).