Test-2020-CUPRA_Formentor_VZ_20_TSI_4Drive- (1)

Označení CUPRA má u španělské automobilky SEAT dlouhou historii. Z původních nejsportovnějších verzí v nabídce se stala subznačka, která před nedávnem představila svůj první model: Formentor. A my jsme ho vyzkoušeli v redakčním testu.

CUPRA: z označení sportovního modelu značkou

Psal se rok 1996, kdy se slovo „CUPRA“ objevilo poprvé. Byla to oslava úspěchů v motorsportu (rallye) a jde o složení slov „cup“ a „racing“. Prvním modelem, který ho nesl, byla Ibiza. Pod kapotu dostala dvoulitrový 16V motor, jehož výkon dosahoval až 150 koňských sil. Později se označení CUPRA dostalo i na další modely: Cordoba, Leon a naposledy Ateca.

Velký zlom přišel v roce 2018, kdy SEAT oznámil, že CUPRA už nebude jen označení vrcholných modelů, ale že tak pojmenuje svoji novou značku. A tak se také stalo, jako první začala nabízet model CUPRA Ateca, což byl SEAT Ateca s 300koňovým dvoulitrovým benzinovým motorem.

Test CUPRA Ateca 2.0 TSI 4Drive DSG (2019)

Zatím ale značka CUPRA pořád neměla vlastní model, ale jen upravené modely SEAT. Kromě Atecy totiž v nové generaci představila také model CUPRA Leon. Ale netrvalo dlouho a první čistokrevný model CUPRA byl představen. Jmenuje se Formentor, je to crossover a dostal jméno podle poloostrova na Mallorce. A tohle auto je rozhodně hodně zajímavé a ještě zajímavější bude, protože v budoucnu dostane pětiválec z modelů Audi. Testovací prototypy už jezdí po okruhu Nürburgring.

Nafta, benzin i plug-in hybrid

CUPRA Formentor ale nebude jen v těch nejvýkonnějších motorizacích, ale nabídne i slabší naftové nebo benzinové motorizace. Ty vrcholné ale dostaly přídomek VZ (jako „velóz“, což ve Španělštině znamená rychlý), stejně jako testovaný kus se zatím nejsilnějším motorem v nabídce. Pohání ho čtyřválec 2.0 TSI s 310 koňmi, který je standardně spojen s pohonem všech kol 4Drive a převodovkou DSG.

Přečtěte si také:  CUPRA bude v první sezoně mistrovství elektrických off-roadů Extreme E závodit v nejextrémnějších podmínkách na světě

Kromě příchodu pětiválce, který však ještě oficiálně nebyl potvrzen, mohou zájemci vybírat i z dalších motorizací, přičemž základem nabídky bude verze s benzinovým motorem 1.5 TSI se 110 kW, který doplní 2.0 TDI se stejným výkonem. Benzinové jednotky bude ještě zastupovat dvoulitr se 140 kW s pohonem všech kol a plug-in e-Hybrid s kombinovaným výkonem 150 kW a 180 kW. Nejslabší 110kW motory bude možné kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou nebo s DSG, výkonnější motory budou v nabídce pouze s DSG.

Test-2020-CUPRA_Formentor_VZ_20_TSI_4Drive- (7)

Vrchol nabídky: 310 benzinových koní

Čtyři koncovky v zadním nárazníku naznačují, že tohle nebude úplně obyčejný crossover. A je to pravda, protože pod kapotou má čtyřválec 2.0 TSI, jenž je naladěn na 228 kW/310 koní a točivý moment vrcholící na 400 Nm. Docela slušné, řeknete si. Když ale dodáme, že tohle auto z místa na stovku vystřelí za 4,9 sekundy, zjistíte, že je opravdu rychlé. Pomáhá mu k tomu nejen sedmistupňová převodovka DSG, ale i pohon všech kol.

A přitom když stisknete pravé tlačítko ve spodní části volantu a nastartujete, ani byste to nepoznali. Zvuk je docela obyčejný, žádné hlučné dunění výfuků. A nezmění se to ani při jízdě – samozřejmě, pokud neměníte jízdní režim a necháte auto v tom normálním. V tu chvíli je totiž poměrně komfortní, až překvapivě, a klidné i tiché. Převodovka se snaží držet nízké otáčky a v interiéru je klid.

V případě, kdy přepnete auto – lze to levým tlačítkem na spodní části volantu se symbolem značky CUPRA – do sportovního nebo dokonce CUPRA režimu, výrazně ztuhne. Tvrdší bude podvozek, řízení bude mít větší odpor a interiérem se začne šířit sportovní zvuk motoru. Škoda, že je to z reproduktorů, protože i zvenku auto zní vážně pěkně. V obou sportovních režimech totiž výfuk otevře klapky a dokonce pak umí i párkrát střelit. Na video se můžete podívat u prvních jízdních dojmů s CUPRou Formentor.

Test-2020-CUPRA_Formentor_VZ_20_TSI_4Drive- (19)

V normálním jízdním režimu jde o příjemného společníka pro každodenní dojíždění za povinnostmi. V takových chvílích jistě rádi využijete i možnost výbavy Formentoru. Můžete ho mít s vyhřívanými sedadly, ale i volantem, stejně jako adaptivním tempomatem a podobně.

Na oblíbených okreskách…

A když pak vyrazíte na své oblíbené okresky, přepnete ho do sportovního nebo CUPRA jízdního režimu a budete si užívat přesného řízení (ovšem bez citu, jak je dnes běžné). U řízení bych přesto ocenil klidně ještě o něco rychlejší převod, což by s elektronickým posilovačem řízení nemusel být nijak velký problém. Spolehnout se pak můžete i na rychlé reakce motoru a ostré brzdy. 

Přečtěte si také:  První jízda s Audi RS e-tron GT: Jestli budou elektromobily fungovat takhle, nemáme se čeho bát

Ty byly u testovaného auta totiž příplatkovém konkrétně ‚Performance brzdy Brembo‘ (jak je výrobce pojmenoval), za které dáte 60 tisíc korun. Je to ale příplatek, který byste opravdu měli zvážit. Pod koly pak budou vykukovat obří vrtané kotouče (vpředu s průměrem 370 mm, vzadu 310 mm), do nichž se budou zakusovat čtyřpístkové brzdové třmeny s logem Brembo, lakované v měděném odstínu.

Test-2020-CUPRA_Formentor_VZ_20_TSI_4Drive- (14)

Brzdy jsou ostré, přesto dobře dávkovatelné s nevadnoucím účinkem. Zatěžuje je ale absence „samosvoru“ VAQ, který v tomto případě supluje jen elektronická uzávěrka předního diferenciálu (XDS+), která funguje jen tak, že přibrzďuje v zatáčce kola s menší trakcí.

VAQ u Formentoru není hlavně z toho důvodu, že má pohon všech čtyř kol. Ten v zatáčkách dodá potřebnou jistotu i rychlost, snaží se o co největší efektivitu a chce, abyste obloukem projeli co nejrychleji. Stabilizační systém se dá omezit anebo deaktivovat, slouží k tomu tlačítko umístěné a středovém tunelu před voličem převodovky. Driftovací stroj se z Formentoru ale potom nestane, driftovací režim na rozdíl od nového Volkswagenu Golf R totiž nemá.

Mimochodem, kdy se do auta po nastartování můžete pořádně opřít, budete vědět díky digitální přístrojové desce s mnoha možnostmi zobrazení. Nejen, že lze měnit samotné šablony zobrazení, ale zároveň můžete měnit i zobrazení jednotlivých segmentů. Ty jsou tu tři a co všechno v nich můžete mít, se podívejte ve videu:

Závěr a cena

CUPRA Formentor VZ je autem, které má rozhodně co nabídnout. Jeho rozpětí schopností je široké. Dokáže bez problémů zastat roli každodenního přepravního dopravního prostředku, nabízejícího dostatek komfortu a klidu, ale zároveň rychlého společníka s přesným vedením stopy na volná odpoledne nebo víkendy. Snaží se ale být za všech okolností z pohledu jízdy co nejvíce efektivní, nikoliv efektní.

Ani praktičnost není špatná, vždyť jde o pětidveřový crossover stojící na podvozku MQB. Objem kufru sice není dechberoucí, ale hodnota 420 litrů vůbec není špatná. Spotřeba paliva se v průběhu testovacího týdne držela mezi 9,5 – 10,5 l/100 km. Objem nádrže je 55 litrů.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 5008 GT 1.6 PureTech 180 (2021)

A cena? Testovaná 310koňová verze vyjde v základu na 1 334 900 Kč, ale s příplatky se lze jednoduše přehoupnout přes jeden a půl milionu korun. Základní 1.5 TSI s manuální převodovkou startuje na 774 900 Kč, s DSG za něj zaplatíte o 45 tisíc korun víc.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: CUPRA
Typ: Formentor VZ
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 228 kW/310 koní při 5450-6600 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2000-5450 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.9 s
Maximální rychlost: 247 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.7. / 6.5 / 9.6
Emise CO2: 175 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4450 mm
Šířka: 1839 mm
Výška: 1511 mm
Rozvor: 2680 mm
Provozní hmotnost: 1644 kg
Objem zavazadlového prostoru: 420 litrů
Ceník: ke stažení zde