prvni-jizda-2020-cupra-formentor-20-tsi-228-kw-4drive-dsg- (3)

Automobilka SEAT se rozhodla, že ze svých nejostřejších modelů udělá samostatnou značku. Tím prvním udělala SUV Ateca, pokračovala Leonem a teď představuje první vlastní model. SUV CUPRA Formentor jsme krátce vyzkoušeli v rámci prvního seznámení na českých silnicích.

Velká nabídka motorů

Prvotní tisková zpráva se zmiňovala o dvojici motorů, kterými byly plug-in hybrid se 180 koňmi a benzinový dvoulitr s 310 koňmi. Jenže motorů bude v nabídce mnohem víc. Ačkoliv jde o verzi CUPRA, pod kapotou se objeví i relativně slabé motory.

Před nedávnem totiž španělská značka odtajnila, že v rámci základní varianty CUPRA Formentor bude možné objednávat auto s naftovým čtyřválcem 2.0 TDI se 110 kW, ale i se stejně výkonným benzinovým motorem 1.5 TSI (oba s 6° manuálem nebo DSG), ale i se silnějším 2.0 TSI se 140 kW. Chybět nebude ani „běžný“ plug-in hybrid se 150 kW (oba dva výhradně s DSG).

prvni-jizda-2020-cupra-formentor-20-tsi-228-kw-4drive-dsg- (20)

Pak tu ale budou sportovní verze (sportovní verze u sportovní značky…). Ty ponesou označení CUPRA Formentor VZ (veloz = rychlý) a ty budou podstatně zajímavější. Prvně jde o plug-in hybrid se 180 kW, tedy totéž pohonné ústrojí, které pohání i Škodu Octavia RS iV, ale i dvoulitr TSI s 228 kW. Později přijde ještě pětiválec z Audi, který už CUPRA testuje na Nürburgringu.

310 koní a pohon všech kol

My jsme si vypůjčili verzi s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem. CUPRA Formentor nabídne s motorem 2.0 TSI příjemných 228 kW/310 koní a točivý moment 400 Nm, což jí umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Motor je spojen výhradně s pohonem všech čtyř kol 4Drive a převodovkou DSG.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i10 1,0i (2020)

Jak takové absolutní zrychlení z místa s použitím funkce řízeného startu (tzv. Lauch control) vypadá, se můžete podívat v tomto videu.

Jde o motor, který můžeme znát z předchozího Leonu Cupra R, ale i z nového CUPRA Leonu. Motor je „hodný“, má lineární zátah, který nepolevuje až k červenému poli. Je to vlastně takové typické koncernové TSÍčko. Ke zbytku auta dobře ladí. Stejně tak dvouspojková převodovka DSG, která ve sportovním režimu řadí rychle nahoru i dolů. Pokud byste si chtěli rychlosti měnit sami, můžete. CUPRA připravila páčky na volant, ty jsou větší než u běžných SEATů, ale jsou pořád jen plastové. Skvělé páčky pro manuální řazení mají například modely Alfa Romeo.

K životu ho tu probouzíte tlačítkem na volantu. Druhým tlačítkem na volantu pak měníte jízdní režimy – jen škoda, že se mění jen maličká ikonka v kapličce přístrojů a název aktuálního jízdního režimu se nezobrazí na displeji. Je tu několik přednastavených – včetně nejostřejšího „CUPRA“, ale i jeden individuálně konfigurovatelný. Přibylo tu také tlačítko omezení/deaktivace stabilizačního systému, které je před voličem převodovky, ale stále chybí tlačítko k deaktivaci systému Start/Stop. To se provádí někde hluboko v Menu infotainmentu.

Mimochodem motor má i docela slušný zvuk – samozřejmě v rámci aktuálních podmínek, které motory kvůli instalaci filtrů pevných částic hodně ztišily. To si můžete poslechnout v tomto videu. V automobilce si ale řekli, že je to málo, a tak do interiéru přidali další zvuk (ve sportoním a CUPRA režimu). Ten vychází z reproduktorů a je docela hlasitý. Kombinuje zvuk pětiválce a osmiválce…

Ochotně zatáčí

Formentor je SUV s vyšší stavbou karoserie, tedy módní auto, jak velí aktuální zákaznické preference, přesto je na klikatých okreskách hodně schopný. Kousek, kterým jsme jezdili, obouval 19″ kola s poměrně širokými pneumatikami 245/40 R19. Jejich přilnavost je perfektní a ochota zatáčet působivá.

Přečtěte si také:  CUPRA spustila svůj on-line svět. Bude tam mít showroom, prezentace i školení. Podívat se tam můžete i vy

Auto na pokyny volantem reaguje agilně a jízdní chování je neutrální. Vadou na kráse je ale absence elektronicky řízeného diferenciálu VAQ na přední nápravě, který měly předokolkové Leony Cupra v minulé generaci. Ne snad, že by to byl problém, protože přenést výkon na silnici kola dokáží, ale spíše je to námaha pro brzdy, které ho simulují. CUPRA Formentor 4Drive má totiž systém EDS, v rámci něhož brzdy přibrzďují kola, aby v zatáčkách neprokluzovala a ty jsou pak na klikatých zatáčkách prakticky neustále v permanenci.

Brzdy jako takové si zaslouží chválu. Kotouče jsou velké, jsou ze dvou materiálů, aby lépe odváděly teplo, a zakusují se do nich třmeny Brembo. Mimochodem na kotoučích najdete loga Audi. Brzy jsou příjemně ostré, perfektně se dávkují a nevadnou.

I když naladíte nejsportovnější jízdní režim CUPRA, není Formentor prkenný, stále dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti. Kola neztrácejí pevnou půdu nohama a neodskakují. Možná bych je v CUPRA režimu uvítal ještě ostřejší řízení (s rychlejším převodem), ale je to jen detail. Tohle auto se dá vlastně nazvat komfortním, speciálně v normálním jízdním režimu.

Závěr

První model značky CUPRA se povedl, minimálně ve verzi s motorem 2.0 TSI. Designové hodnocení necháme na každého z vás, ale co se jízdy týká, objektivně mu není mnoho co vytknout. Je rychlý, umí být komfortní, ale hlavně je jistý. Kromě dvoulitrového 310koňového TSI nabídne i spoustu dalších motorizací, na jejichž vrcholu bude stát pětiválec. Máme se na co těšit.

Přečtěte si také:  Test SEAT Leon 2.0 TDI 110 kW DSG (2020)

České ceny ještě stanoveny nejsou, ale u českých dealerů se první auta objeví ještě do konce tohoto měsíce. Podívat se na ně ale bohužel kvůli zpřísněným vládním opatřením kvůli koronavirové pandemii nemůžete