Značka CUPRA využila příležitosti oficiálního otevření svého sídla k premiéře nové rodiny CUPRA Leon, nejprodávanějšího modelu značky, jehož poslední generace se může pochlubit 44 000 prodanými vozy během čtyř let. CUPRA hodlá na tyto úspěchy navázat ještě širší nabídkou, která bude zahrnovat karosářské verze hatchback a Sportstourer ve spojení s širokým výběrem vysokovýkonných pohonů.

Pohon: Sportovní výkony a orientace na budoucnost

Hybrid

CUPRA poprvé kombinuje tradiční a vyspělé technologie ve vysokovýkonném hybridním pohonu s možností vnějšího nabíjení. Tato technologie dostupná pro karosářské verze hatchback i Sportstourer poskytuje zákazníkům výkony, které očekávají od vozidla s logem CUPRA, ale také v tomto segmentu dosud nevídanou hospodárnost.

Srdcem vysokovýkonného externě nabíjitelného hybridního systému je zážehový motor TSI 1,4 litru s nejvyšším výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 250 Nm a elektromotor o výkonu 85 kW/115 koní napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 180 kW/245 koní a maximální točivý moment 400 Nm.

Pokud však řidič nespěchá, může využít výhradně elektrický pohon s dojezdem až 60 km (WLTP) a tímto elegantním způsobem cestovat městskými ulicemi nebo městskými centry s nulovými lokálními emisemi. Nabití akumulátorů nástěnnou nabíječkou je otázkou pouhých 3,5 hodiny (nebo šesti hodin z elektrické zásuvky 230 V v domácnostech). Díky hospodárnosti externě nabíjitelného hybridního pohonu mohou emise CO2 klesnout pod hranici 50 g/km.

Zážehové motory TSI

Nový model CUPRA Leon bude k dispozici také se třemi verzemi zážehového čtyřválce TSI 2,0 litru s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu.

Nabídka zahrnuje výkonové stupně 180 kW/245 koní a 370 Nm a 221 kW/300 koní a 400 Nm. Obě varianty se budou dodávat s pohonem předních kol a oběma druhy karoserie, hatchback i Sportstourer. Precizní přenos hnací síly s optimalizovanou ovladatelností podpoří elektronicky řízený samosvorný diferenciál (VAQ). Tento systém používá data z různých senzorů včetně úhlu otočení volantu, rychlosti otáčení kol a míry otáčení vozu kolem svislé osy. Výsledkem je ještě větší pocit jistoty a stability při dynamické jízdě.

Zákazníci si však budou moci objednat ještě jednu verzi. Nejvýkonnější motor pro tuto modelovou řadu nabídne 228 kW/310 koní a 400 Nm, a bude pohánět výhradně verzi Sportstourer s pohonem všech kol 4Drive.

CUPRA Leon Sportstourer se systémem 4Drive, který nepřetržitě sleduje provozní podmínky a povely řidiče, aby byla potřebná hnací síla přenášena na správná kola přesně v okamžiku, kdy je to zapotřebí, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Všechny verze pohonu těží z výhod dvouspojkové převodovky DSG, díky níž je řazení ještě rychlejší a plynulejší. Technologie „shift-by-wire“ realizuje řazení na základě elektronických signálů, bez mechanického propojení páky voliče a převodovky. Toto konstrukční řešení zvyšuje hospodárnost, ale také zpřístupňuje novou dimenzi zážitků a potěšení při řízení vozidla. A pokud si řidič žádá ještě intenzivnější interakci se svým vozem, skvěle mu k tomu poslouží páčky pro manuální řazení umístěné na volantu.

Cupra ukázala detaily nového elektrického konceptu Tavascan. Ujede až 450 kilometrů

Podvozek

Model CUPRA Leon je vybaven progresivním řízením, jež poskytuje vozidlu maximální agilitu dokonce i v nejnáročnějších situacích a řidiči dává optimalizovanou zpětnou vazbu. CUPRA Leon dokáže reagovat na změny jízdního stylu a stavu vozovky díky systému adaptivních tlumičů DCC. Změny nastavení tlumičů jsou otázkou milisekund, aby si mohl řidič za všech okolností užívat opravdového potěšení z jízdy.

Přečtěte si také:  Arcimoto představují 'FUV'. Je to kombinace auta a motorky

Řidič si může přizpůsobovat dynamické vlastnosti modelu CUPRA Leon vlastním preferencím prostřednictvím čtyř různých jízdních režimů: Comfort, Sport, CUPRA a Individual. Uvedené jízdní režimy mění charakter vozidla od automobilu pro každodenní cestování až po opravdu sportovní kompaktní vůz. Nový model CUPRA Leon tak dokáže nabídnout širokou škálu vlastností, jimž může konkurovat jen nemnoho modelů v segmentu. Změna nastavení jízdních režimů je nyní ještě snadnější díky posuvnému ovládacímu prvku DCC. Díky tomu si řidič může nastavit vše přesně podle svých představ, a to zejména v režimu Individual.

Systém DCC poskytuje řidiči přímou kontrolu nad jízdní charakteristikou vozidla, ale základem vynikajících jízdních vlastností je samotná konstrukce podvozku modelu CUPRA Leon, která zahrnuje vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Specifické nastavení pružin a tlumičů dokáže skloubit zdánlivě protichůdné požadavky na komfort při každodenním cestování a na pohotové reakce při dynamické jízdě.

Slušné rozměry

Šířka nového vozu byla u 5dveřové verze zmenšena o 16 mm na 1800 mm. Vnější výška je o 3 mm nižší (1456 mm), zatímco rozvor byl prodloužen o 50 mm na 2686 mm, což umožnilo zvětšit nabídku prostoru pro cestující vzadu a zvýšit stabilitu. CUPRA Leon má vnější délku 4368 mm (+86 mm).

Nový model CUPRA Leon ve verzi Sportstourer má vnější délku 4642 mm (+93 mm), vnější šířku 1800 mm (-16 mm) a vnější výšku 1448 mm (-3 mm). Rozvor je 2686 mm, což je o 50 mm více než u předchozí generace. CUPRA Leon má v porovnání s běžným modelem Leon o 25 mm nižší světlou výšku na přední nápravě a o 20 mm nižší světlou výšku na zadní nápravě. Výsledkem je ještě nižší těžiště a sportovnější charakter.

V nejvýkonnější verzi Sportstourer jsou jízdní vlastnosti optimalizovány systémem pohonu všech kol 4Drive. Nejnovější generace elektrohydraulicky ovládané vícelamelové mezinápravové spojky reguluje rozdělování hnací síly mezi obě nápravy s cílem maximalizovat trakci a jízdní výkony. Systém je uložen před rozvodovkou zadní nápravy, což zlepšuje rozložení hmotnosti mezi nápravy, snižuje setrvačné síly a zkracuje reakční dobu. Nový model CUPRA Leon dokáže díky tomu reagovat na změny jízdních podmínek s ještě větší jistotou.

Přečtěte si také:  CUPRA odhalila své závodní vozy CUPRA e-Racer a CUPRA Leon Competición

New-Cupra-Leon-4 (1)

Vnější design

Nový model CUPRA Leon přebírá evoluční přístup sesterského modelu SEAT Leon, na první pohled však dává najevo, že je vysokovýkonným automobilem vyvinutým pro automobilové nadšence.

Logo CUPRA je hrdě umístěno na masce chladiče a pod ní přispívá k asertivnějšímu vzhledu velký přední spoiler společně s většími otvory pro přívod vzduchu. Dynamický dojem umocňují boční prahy a tmavě chromované detaily, včetně rámečku masky chladiče, ozdobných prvků na předním blatníku a vnějších zpětných zrcátek, kontrastují s barvou karoserie. Výsledný vzhled vyjadřuje emocionální náboj a odvahu nového modelu CUPRA Leon.

Významným faktorem pro skvělý celkový dojem je také paleta nabízených barev karoserie, která zahrnuje čtyři nemetalické a metalické laky (bílá Candy, Magnetic Tech, černá Midnight a stříbrná Urban). Model CUPRA Leon bude kromě toho nabízen také se dvěma speciálními laky (červená Desire a šedá Graphene) a se dvěma matnými laky (matná Magnetic Tech a matná modrá Petrol). Exkluzivní matné laky dodají celkovému vzhledu ještě více elegance a charakteru.

Vnější design umocňují nepřehlédnutelná 19“ kola z lehké slitiny v exkluzivním designu CUPRA, která jsou nabízena v odstínu mědi nebo v barvě s diamantovým efektem. Verze o výkonu 245 k je sériově vybavena 18“ koly z lehké slitiny, zatímco ostatní varianty mají 19“ kola. Skrze kola jsou viditelné měděné třmeny brzd Brembo s brzdovými kotouči o průměru 370 mm. Zákazníci si mohou individualizovat vzhled svého vozu výběrem z šesti různých designů kol.

Řada vnějších detailů slouží nejen estetickému dojmu, ale plní také důležité aerodynamické funkce. Díky nim má CUPRA Leon optimalizovanou aerodynamiku s nižším aerodynamickým odporem vzduchu, který zvyšuje hospodárnost a zlepšuje jízdní výkony. V porovnání s předchozím modelem se podařilo vylepšit aerodynamiku zcela nového modelu CUPRA Leon o 8 %.

Test CUPRA Ateca 2.0 TSI 4Drive DSG (2019)

Vnitřní design

Interiér zřetelně vyzařuje charakter vozu sofistikovaným sportovním designem. Jakmile řidič usedne do anatomicky tvarovaného sedadla, uchopí volant CUPRA s tlačítkem pro spuštění motoru a voličem jízdních režimů CUPRA a pohlédne na digitální panel přístrojů (Digital Cockpit), okamžitě pochopí, že bude řídit odlišný druh automobilu.

Pozornosti řidiče neunikne ani velký 10“ displej informačního a zábavního systému, který přemístil ovládací prvky na dotykový displej. Tím se zmenšil počet fyzických tlačítek, což přispělo k elegantnějšímu, modernějšímu vzhledu. Pocit přehlednosti umocňuje v interiéru elektronický volič převodovky DSG, který ponechává na středové konzole více volného prostoru.

Decentně dramatický náboj dodávají interiéru ozdobné prvky v odstínech mědi a tmavého chromu. Mezi nejnápadnější doplňky patří sofistikovaná ozdobná obložení z kartáčovaného tmavého hliníku na přístrojové desce a výplních dveří, osvětlené prahové lišty CUPRA vpředu a barevně sladěné čalounění sedadel a výplně dveří.

Přečtěte si také:  Nejnovějším členem řady Mustang bude SUV Ford Mustang Mach-E

Atmosféru v interiéru určují také sedadla, která si zákazníci vyberou. K dispozici jsou různé druhy anatomicky tvarovaných sedadel. Standardní verze, „Sharp Code CUPRA Tech“, nabízí čalounění tkaninou  s umělou kůží na bočních polštářích. Varianta „Genuine CUPRA Timeless“ zahrnuje čalounění černou kůží a systém elektrického nastavování polohy s pamětí. Tato varianta se dodává také v barevném odstínu modrá Petrol, který se objevuje také na přístrojové desce.

Interiér nového modelu CUPRA Leon je mnohem velkorysejší než dosud. Řidiči i ostatním cestujícím poskytuje více prostoru díky větším vnějším rozměrům vozidla. Objem zavazadlového prostoru verze Sportstourer vzrostl o 30 litrů, což ještě více zvyšuje atraktivitu modelu CUPRA Leon. Interiér je zaměřený na řidiče, který si tak může užívat podmanivé výkony Leonu, je však také dostatečně komfortní a praktický pro zvládání každodenního života bez kompromisů.

New-Cupra-Leon-6 (1)

Bezpečnost

Přestože je CUPRA synonymem sportovních výkonů, nenechává bez pozornosti ani další aspekty automobilové konstrukce. Nový model CUPRA Leon je díky tomu nejbezpečnějším vozidlem v historii značky. K tomu přispívá především rozsáhlá výbava bezpečnostními a komfortními asistenčními systémy, které usnadňují každodenní provoz a zvyšují jeho bezpečnost.

Mezi nejvýznamnější bezpečnostní prvky patří předvídavý adaptivní tempomat, asistent pro stav nouze 3.0 (Emergency Assist), asistent pro automatizovanou jízdu (Travel Assist), asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist) a asistent pro vystupování (Exit Assist).

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) pomáhá řidiči udržovat konstantní rychlost při zachování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Vyšší vývojový stupeň, ACC Predictive, používá informace kamerového senzoru a navigačního systému k předvídavému přizpůsobování rychlosti v závislosti na aktuálních rychlostních limitech a průběhu trasy pro ještě plynulejší jízdu.

Asistenční systémy Side Assist a Exit Assist detekují vozidla v oblasti slepého úhlu a kromě toho poskytují upozornění na nebezpečí při vystupování ze zaparkovaného vozu. Tím lze zabránit kolizi s projíždějícím vozidlem nebo cyklistou.

V husté dopravě eliminuje zatížení stresem asistent pro jízdu v dopravních kolonách (Traffic Jam Assist), který řídí vozidlo v jízdním pruhu, udržuje dostatečnou vzdálenost od vozidla vpředu, brzdí, zrychluje a ve spojení se systémem Lane Assist Plus dohlíží na to, aby jel vůz CUPRA Leon uprostřed jízdního pruhu.

Jednou z nejvýznamnějších novinek je asistent pro stav nouze (Emergency Assist), který sleduje, zda se řidič věnuje řízení, a v případě rozptýlení pozornosti aktivuje vizuální a akustické upozornění. Pokud řidič nereaguje, vydá systém pokyn ke krátkému přibrzdění. Jestliže se ani pak nic nezmění, vozidlo zastaví a aktivuje výstražná světla. CUPRA Leon pak může pomocí systému eCall přivolat záchranné služby.