test-2019-cupra-ateca

Tohle není obyčejný SEAT Ateca. Vlastně to není ani neobyčejný SEAT Ateca. Je to totiž CUPRA Ateca. První model nové značky. Je to sportovní SUV a nás zajímalo, jak funguje. Vyzkoušeli jsme ho v testu.

SEAT? Ne! Je to CUPRA!

Své nejsportovnější modely označuje SEAT už více než dvacet let slovem CUPRA, které je složením “cup” a “racing”. Tím vůbec prvním byla druhá generace Ibizy, která pod kapotu dostala dvoulitrový čtyřválec se šestnáctiventilovou technikou a 150 koňmi. Ibiza Cupra sice s minulou generací skončila, ale ještě tu s námi zůstává Leon Cupra, který v aktuální generaci zvýšil výkon z původních 280 koní, přes 290 koní až na 300 koní. Přišel také se speciální, ještě ostřejší limitovanou edici Cupra R, která několika designovými prvky předurčila právě celou novou značku CUPRA.

A je to hlavně měděná barva opakující se v exteriéru i v interiéru. SEAT Leon Cupra R je měl jen na znaku “S” v masce chladiče, v mřížkách v předním nárazníku, na kolech či na vnějších zpětných zrcátkách. To vůbec první model značky CUPRA, kterým je SUV Ateca, to má jinak. Měděné barvy je tu méně, ačkoliv na kolech i na zcela nových znacích zůstala.

CUPRA se stala nezávislou značkou společnosti SEAT, prvním modelem je Ateca

To, že nejde o obyčejnou Atecu ale poznáte na první pohled. Přední nárazník je mnohem ostřeji tvarovaný s velkými nasávacími otvory, ve spodní části navíc s nápisem CUPRA. Z boku vyniknou specificky tvarovaná kola (ta na testovaném autě jsou příplatková) s prosvítajícími velkými brzdami Brembo a zezadu čtveřice koncovek výfuku, nápis CUPRA a střešní spoiler. Rozšířenou karoserii nebo jiné zběsilosti tady nenajdete.

Ovšem z interiéru mám poněkud rozporuplné pocity, protože přestože SEAT tento model prezentuje jako model jiné značky, příliš změn tu není. Ta nejzásadnější je kryt airbag ve volantu. Ten má evokovat to, že je z karbonu a dostal měděný znak CUPRA. Z karbonu ale není, navíc tento dekor působí trochu “levně”. Vše ostatní je tu prakticky stejné jako v kterékoliv jiné Atece. Je to prostě moc obyčejné a to je škoda! Alespoň, že sportovní skořepinová sedadla, která si můžete objednat i do Leonu Cupra, jsou v nabídce…

300 koní a pohon všech kol

CUPRA Ateca je v nabídce výhradně v jedné jediné verzi. Ceník obsahuje pouze provedení s dvoulitrovým přeplňovaným motorem TSI s výkonem 221 kW/300 koní a točivým momentem 400 Nm, který přes dvouspojkovou převodovku DSG pohání všechna čtyři kola.

test-2019-cupra-ateca- (51)

Tahle rychlá CUPRA Ateca je vlastně s trochou nadsázky takovým Leonem ST Cupra 300 4Drive na chůdách, protože používá takřka totožnou techniku. Je sice o něco pomalejší (0 – 100 km/h: 5.2 s a maximální rychlost 247 km/h) než Leon (4,5 s a 250 km/h), ale motor má stejný projev. Jeho zátah je mohutný napříč celým otáčkoměrem, ale je naprosto lineární. Nemá žádnou špičku, žádnou gradaci výkonu, jen masivně táhne. Je to chyba? Vlastně není, protože u takového auta se asi úplně neočekává, že bude jezdit po závodním okruhu, naopak půjde o rychlý každodenní dopravní prostředek, s nímž si řidič užije i víkendu na svých oblíbených okreskách.

Když pak silnice oschla, věřte mi, že jsem byl vážně překvapený, jak rychle a přitom jistě dokáže tohle auto v reálném světě jezdit. Jeho vedení je přesné a 100% spolehnout se můžete i na podvozek. Jeho nastavení lze – ostatně jako další součásti auta – upravit změnou jízdního režimu od komfortního přes sportovní nebo nejostřejší Cupra, ale jsou tu i tři další režimy: konfigurovatelný individuální, “zimní” a off-road.

Ani v Cupra režimu není auto prkenné, jakkoliv je samozřejmě nejtvrdší, přesto dokáže nerovnosti velmi dobře filtrovat. Adaptivní podvozek DCC (navíc se sníženou světlou výškou o 10 mm) je v tomto autě v sériové výbavě. V nejostřejším režimu o sobě dá vědět také výfuk. Ten je tu konečně naladěn tak, aby bylo auto slyšet i zvenku, nikoliv jen uvnitř pomocí falešného brumlání z reproduktoru, které se mně osobně nikdy a v žádném autě nelíbilo. Tady uslyšíte jen motor a výfuk. Ten příjemně brumlá, ale dokáže i prásknout. A to nejen při ostřejší jízdě při přeřazení nebo podřazení, ale i při pouhém vytáčení motoru na volnoběh. O tom se ostatně můžete přesvědčit v přiloženém videu.

Mimochodem stabilizace. Na rozdíl od Leonu Cupra byste její ovladač na středovém panelu hledali marně. Pokud chcete stabilizaci přepnout do sportovního režimu anebo ji úplně vypnout, budete to muset udělat přes displej multimédií. Na sportovní model zbytečně kostrbaté. Navíc i když se stabilizace tváří vypnutě, ve skutečnosti není a její oko na vás neustále bedlivě dohlíží. I tak ale dovolí řidiči trochu zábavy. Na povrchu s nízkou přilnavostí (třeba na sněhu) se dá s autem docela slušně klouzat a je to zábava. Zadní náprava se do hry docela hezky zapojí, ale ta přední ji nakonec stejně vytáhne.

Komfort nebo sport?

To je velmi správná otázka, zejména v případě, kdy se zaměříme na DSG. To totiž při klidné jízdě vůbec nefunguje špatně, ale jakmile začnete šlapat na plyn, objeví se drobnosti, které vás začnou štvát. Anebo alespoň mě štvaly. Je to zejména to, že manuální režim řazení není tak úplně manuální, ale převodovka prostě řadí sama. A to jak směrem dolů, tak i nahoru. Jen si to představte, držíte auto v zatáčce pod plynem ve středních otáčkách a na výjezdu jdete na plyn. Co se stane? Auto začne zrychlovat, ale pak si převodovka uvědomí, že šlapete na plyn hodně, takže podřadí. Jenže na nižší stupeň je motor těsně před červenými otáčkami, takže během okamžiku zase řadí nahoru. Totéž, když chcete motor ždímat jako houbu. Nenechá ho “štěkat” v omezovači, ale prostě přeřadí na vyšší rychlost. Štvalo mě to u SEATu Leon Cupra (O.K., je to SEAT – tedy normální rychlé auto) a štve mě to i u cupry. A to právě o to víc, protože má jít o ‘tu sportovní značku’, tedy z hlediska dynamiky a jízdy víc než právě “jen” SEAT.

Kromě toho se tu sedí vysoko. Hodně vysoko i na poměry SUV. Čekal bych, že ve sportovním modelu bude naopak posez co nejnižší – samozřejmě s ohledy na to, že jde o SUV. Ve světle těchto skutečností už tak nepřekvapí, že v základní výbavě je 8″ barevný dotykový displej s navigací či Top View kamera s 360° zobrazením okolí vozu pro bezpečné parkování. V rámci příplatkové výbavy si také můžete pořídit elektricky sklopné tažné zařízení…

test-2019-cupra-ateca- (48)

Závěr a cena

CUPRA Ateca je prvním modelem nové sportovní značky.Ta sama hlásá, že tady nejde o styl a exkluzivitu, ale o sportování. No… Rychlé tohle auto je. A to nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Sportovní ale podle mě není. Otázka je, jestli je to ale špatně. A podle mě také ne. Přece jen jde o SUV, o auto, s nímž budete jezdit pořád – třeba za pracovními povinnostmi, s dětmi do kroužků anebo na chatu či chalupu, kam se nakonec i díky sériově dodávanému pohonu všech kol dostanete i po dešti.

Pak jsme ale u toho, zda opravdu potřebujete vrcholnou verzi za bratru 1,2 milionu korun základní ceny. Nestačil by vám přeci jen obyčejný dvoulitr TSI se 140 kW/190 koňmi ve sportovně se tvářící výbavě FR, který s pohonem všech kol a převodovkou DSG v ceníku startuje na akčních 804 900 Kč? Ten sice nebude mít čtyři koncovky výfuku, nebude tak rychlý, ani hlučný ba ani výjimečný, ale čtyři sta tisíc je už docela velká cifra. Vlastně to je jedna další Ibiza třeba pro dceru.

Pokud ale chcete to nejlepší, chybu rozhodně neuděláte, protože CUPRA Ateca vůbec není špatné auto. Je vážně rychlá, její podvozek dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti a navíc vzbuzuje velkou pozornost kdekoliv se objevíte. A to nejen sytým zvukem z výfuku, ale i tím, že lidé nebudou vědět, o jaké auto vlastně jde.

+
Výkonný a pružný motor… …ale bez výraznějšího vzrušení
Nalazení adaptivního podvozku Je rychlé‚ ale ne sportovní
Jako celek povedené auto Vyšší cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: CUPRA
Typ: Ateca
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 221 kW/300 koní při 5300 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2000 – 5200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.2 s
Maximální rychlost: 247 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.5
Emise CO2: 168 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4376 mm
Šířka: 1841 mm
Výška: 1615 mm
Rozvor: 2631 mm
Pohotovostní hmotnost: 1632 kg
Objem zavazadlového prostoru: 485 / 1604 litrů
Ceník: ke stažení zde