Psal se rok 1996, kdy na silnice poprvé vyjel SEAT Ibiza ve sportovní verzi Cupra. Dnes, o 20 let později tu máme čtvrtou generaci Cupry (celkově pátou generaci modelu Ibiza), která dostala v rámci modernizace nejsilnější benzínový motor v historii.

SEAT Ibiza Cupra je synonymem mrštnosti. Malý a hbitý hatchback vždy vynikal nízkou hmotností a malými vnějšími rozměry, díky kterým byla jízda po okresních silnicích opravdovou zábavou. Nejinak je tomu i v zatím posledním vydání, které minulý rok v rámci modernizace vyměnilo motor. Původní turbo-kompresorovvý čtyřválec 1,4 litru vystřídal – stejně jako u Volkswagenu Polo GTI– nový, jedním turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,8 TSI. Výkon díky tomu poskočil na 141 kW/192 koní a výrazně povyrostl také točivý moment (z 250 Nm na 320 Nm).

test-seat-ibiza-cupra-18-tsi-p1

A to jsou hodnoty, které dokáží 1260 kg těžké auto vystřelit z 0 na 100 km/h za pouhých 6,7 sekundy a rozvášnit ho až k maximální rychlosti 235 km/h. Motor s autem nemá žádný problém, jeho reakce nejsou tak výbušné jako u nedávno testovaného SEATu Leon Cupra 290, ale sešlápnutí plynového pedálu vyvolá náležitou akci. Zátah motoru je lineární, maximum točivého momentu je k dispozici mezi 1450 ot./min až do 4200 ot./min, kdy se ke slovu přihlásí maximum výkonu.

Ibiza sice nedostala elektronickou uzávěrku předního diferenciálu VAQ jakou má Leon Cupra, musí si vystačit s XDS. To protáčející se kola přibrzďuje brzdami, ani tak ale nemá Cupra s přenosem výkonu na silnici výraznější problémy. Dobrou zprávou je navíc fakt, že stabilizační systém ESC se dá deaktivovat.

test-seat-ibiza-cupra-18-tsi-p2

Skvělou ovladatelnost zajišťují (nejen) adaptivní tlumiče (u Cupry v základu), ale i 17″ kola obutá do vcelku širokých a nízkých pneumatik. Ibiza Cupra ochotně reaguje na otočení volantem a bleskově následuje přední kola. V neposlední řadě má také velké 305 mm brzdové kotouče vpředu, do nichž jsou schopny se brzdové destičky zakousnout s takovou vervou, že vás to mnohdy překvapí. Uvítal bych však citlivější nastavení ABS, protože v momentě, kdy zasáhne, přestane auto na chvíli intenzivně brzdit. Díky lehké zadní části je na “ostrých brzdách” auto nervózní, ovšem nijak nepříjemně a jízdě to dodává šťávu. Přední i zadní brzdové třmeny jsou lakovány červenou barvou.

Designově se Ibiza Cupra příliš neliší od svých běžných verzí, koupit si ji však můžete výhradně ve třídveřovém provedení SC. Těmi největšími změnami jsou jiné nárazníky se sportovnějšími tvary a nasávači vzduchu (v zadním nárazníku jsou výdechy falešné). Auto také zdobí loga Cupra v masce chladiče a na víku zavazadelníku. V základní výbavě má bixenovoé přední světlomety s LED denním svícením. Tou největší změnou oproti běžným verzím je centrální výfuk s nepravidelně tvarovanou koncovkou. A ten podle mě vypadá opravdu dobře. Jenže podobně jako u většího Leonu ST Cupra, ani v případě Ibizy Cupra se nemůžete těšit na žádný hlučný projev.

test-seat-ibiza-cupra-18-tsi-p3

Ani interiér nedoznal příliš velkých změn, opět se omezil zejména na loga Cupra na volantu a u řadící páky a skvělá sportovní sedadla s nápaditým čalouněním. Přístup na zadní sedadla není díky velikosti auta ani po odklopení předních sedadel nijak pohodlný, ale dvojice cestujících se tu odvézt dá. Dobrovolně bych tam ale sedět nechtěl.

S autem jsme strávili pouze jedno odpoledne a najeli jen několik málo desítek kilometrů, takže na nějaké větší soudy je brzo. Už teď ale můžeme prozradit, že jde o velmi příjemný malý a rychlý hatchback. Díky funkci SEAT Drive Profile Cupra, která dokáže měnit nastavení auta (včetně nastavení podvozku), umí být příjemným každodenním společníkem, ale i ostrou a mrštnou lasičkou na okreskách.

Po nahlídnutí do ceníku zjistíte, že základní cena startuje na 440 900 Kč a obsahuje velmi bohatou výbavu včetně automatické klimatizace, bluetooth handsfree či tempomatu a podobně. A to vůbec není špatná nabídka, co říkáte?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Ibiza Cupra
Motor: řadový čtyřválec (R4)
Objem válců: 1 798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 141 kW/192 koní v 4 200 – 6 200 ot./min
Točivý moment: 320 Nm v 1 450 – 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.7 s
Maximální rychlost: 235 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.5 / 5.2 / 6.0
Emise CO2: 139 g/km
Objem nádže: 45 litrů
Délka: 4 043 mm
Šířka: 1 693 mm
Výška: 1 428 mm
Rozvor: 2 469 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 260 kg
Objem zavazadlového prostoru: 292 / 930 litrů
Ceník: ke stažení zde