SEAT Leon Cupra je jedním z nejlepších univerzálních hot-hatchů dnešní doby a z nabídky jeho karosářských variant si nyní musí vybrat každý. V nabídce je totiž nejen jako pětidveřový hatchback, ale nově také jako třídveřové SC nebo kombi ST. Ale která varianta je tou nejlepší, respektive “nejřidičtější”? To zkusíme na následujícíh řádcích zjistit. Pětidveřový hatchback už jsme v testu měli, takže jsme proti sobě tentokrát postavili nejmenší a největší Leon Cupra. A co jsme zjistili?

Pokud váháte nad tím, kterou Cupru si pořídit, pak vězte, že nejlevnější z verzí je pětidveřový hatchback. Má to vlastně jednoduchý důvod, za kombi se téměř vždy (výjimkou je snad jen Mazda6) připlácí a třídveřová varianta se prodává výhradně s paketem Performance, který zahrnuje 19″ speciální kola z lehkých slitin, brzdy Brembo s červenými třmeny a vnější aerodynamické prahové lišty. Pro 5D Cupru a ST Cupru je Performance paket za příplatek 61 500 Kč, ale jedním dechem musím dodat, že se v tomto případě vynaložené peníze vyplatí, už jen kvůli brzdám, které brzdí jednoduše skvěle! Zvažte také příplatek 30 tisíc za skořepinová sedadla, která mělo SC, protože jsou skvělá! V zatáčkách podrží, ale na delší cestě neunaví. A jak je to tedy s těmi cenami? Základní cena Cupry 5D je 708 900 Kč, Cupra SC stojí základních 763 900 Kč a za kombi ST dáte minimálně 742 900 Kč. Rozdíly to nejsou nijak dramatické. Za dvouspojkovou převodovku DSG se připlácí přibližně 40 tisíc Kč.

srovnavaci-test-seat-leon-cupra-p1

Obě auta, která jsme proti sobě postavili, měla paket Performance (ST dostalo Performance Black, SC naopak výraznější Performance Orange). Každé z nich mělo ale motor spojen s jiným převodovým ústrojím. V eSTéčku posílal motor svých 280 koní a 350 Nm na kola prostřednictvím dvouspojkové šestistupňové převodovky DSG, v třídveřovém eSCéčku to byl naopak šestistupňový manuál. V obou případech pomáhal s přenosem síly na vozovku elektronický samosvorný diferenciál VAQ.

A je to jedna z věcí, která dělá Leon Cupra tak zábavným. To, jak tahle “elektronická věc” mezi koly funguje, je neskutečné. Kola se i při plném plynu drží asfaltu neskutečně, nemusíte se bát zatáčku projíždět pod plynem, protože jakmile se “samosvor” zakousne, auto oblouk ještě utáhne. Je potřeba si dát jen pozor na chvíle, kdy se “samosvor” přehřeje a na chvíli se vypne. Pak se totiž rázem ze skvěle zatáčejícího auta stane klasická nedotáčivá předokolka s otevřeným diferenciálem. Stalo se nám to ale pouze dvakrát, při opravdu dlouhé nedělní jízdě s teplotami vysoko nad 30°C. Při běžných situacích podle zkušeností prakticky není možné diferenciál přehřát…

srovnavaci-test-seat-leon-cupra-p2

I když by se mohlo zdát, že jsou obě auta stejná, není tomu tak. Jízda v nich se při rychlejším tempu výrazně liší. Chcete-li jistou, klidnější a čistější jízdu, pak sáhněte po kombíku ST. Ten je díky delší zadní části i rozvoru skvěle vyvážený a dělá stále to, co má. Pokud si chcete dopřát rozevlátější jízdu, pak sáhněte po SC.

Obě auta jsme porovnávali na lesní silničce s ne úplně hladkým povrchem, přesto na poměrně kvalitním asfaltu. Průjezdů jsme udělali spoustu, a s každým dalším průjezdem se tempo zrychlovalo. Bylo krásně vidět, jak se obě auta chovají. Se vzrůstajícím tempem se chování obou aut začalo lišit čím dál tím víc.

Tím jednoznačně největším rozdílem v samotné jízdě je samozřejmě použitá převodovka. Ačkoliv je DSG rychlejší a řidiči ubere starosti s řazením, spojení s autem není takové. Chybí tam totiž ta radost z řazení, ta jistota zařazeného rychlostního stupně, DSG totiž samo přeřadí pokud jsou otáčky moc vysoké (a nebo naopak nízké). Když jsem po silničce jel už po několikáté, věděl jsem, že v téhle zatáčce lze mít vytočenou trojku, v téhle dokonce čtyřku a s manuálem jsem si to víc užil. V DSG tam prostě “něco” naklikám a “nějak” to projedu. Na Nurburgringu, kde jsme s tímto kombíkem také jezdili, nicméně bylo DSG naopak příjemnější, protože zbylo víc času na to, abychom se soustředili na samotné projetí ideální stopy, a dávali si pozor na svodidla, která tu jsou až děsivě blízko… K manuálu mám snad jedinou výtku, řadící páka by mohla mít “mechaničtější” odezvu, dráhy řazení jsou perfektní.

srovnavaci-test-seat-leon-cupra-p3

SEAT Leon SC Cupra je mnohem tužší, tvrdší a nervóznější než ST Cupra. Může za to určitě nejen již zmíněný kratší rozvor (SC: 2 599 mm; ST: 2 631 mm), ale i samotné naladění auta a podvozků. Třídveřové SC je před zatáčkou, hlavně na brzdách (Bremba fakt brzdí! 🙂 ) rozevláté, umí hodit zadkem a celkově se s ním při rychlé jízdě musíte víc poprat, než s ST, které je vyváženější a nechce se nechat rozhodit. Stabilizace se dá navíc vypnout, takže to pak zůstane jen na autě a na vás! Máte na to odvahu? 🙂 Při klidné jízdě rozdíly příliš znatelné nejsou, snad jen v tuhosti adaptivního podvozku DCC (ten má Cupra ve všech karosářských verzích v základu), s nímž je SC tvrdší než ST.

Všechny tři verze SEATu Leon Cupra jsou hodně rychlé, vždyť si vzpomeňte na “přetahovanou” Cupry s Renaultem Mégane R.S. na Nurburgringu nebo na nejrychlejší čas Cupry ST mezi kombíky na mosteckém okruhu nebo na Nurburgringu, kde je dokonce ST rychlejší než SC… Rozdíl ve zrychlení z 0 na 100 km/h mezi oběma karosářskými variantami, který je 0,2 sekundy (SC manuál: 5,8 s, ST DSG: 6,0 s), ale stejně prakticky nepoznáte. Maximální rychlost je ve všech případech 250 km/h.

Leon Cupra je auto několika tváří. Díky SEAT Drive Profile CUPRA, tedy individuálnímu nastavení odezvy řízení a plynového pedálu, charakteristiky podvozku a u DSG i charakteristiky řazení, si z Cupry můžete udělat klidné a pohodlné (i na 19″ discích!!!) auto na každodenní ježdění, ale stačí přepnout do režimu ‘Cupra’ a rázem tu je tužší sportovní auto. S kombíkem budete možná až překvapení, jak pohodlný dokáže na komfortní režim být!

srovnavaci-test-seat-leon-cupra-p4

Pro někoho škoda, pro jiného výhoda, tak by se dalo popsat vzezření Leonu Cupra. Na první pohled prakticky nenápadné auto. Oproti běžným verzím Cupra postrádá jakékoliv další nádechy nebo výdechy či spoilery, nemá ani rozšířené blatníky nebo podobné výstřelky. Prozradí ji tak nakonec “pouze” velké nasávací otvory v předním nárazníku, maska chladiče s typickou šestiúhelníkovou mřížkou doplněnou o vlaječku, větší kola s červenými brzdovými třmeny, nápis “CUPRA” na víku zavazadelníku (v barvě Performance paketu nebo stříbrný) či dvojice výfuků v rozích zadního nárazníku. U pětidveřové a kombi ST verze pak veškeré plány na odlišení zabere paket Performance Black, který vymění původní kola za černá (viz kombík na fotkách). Alespoň, že SC má zběsilejší oranžový paket Performance Orange… Pokud by vám ani to nestačilo, musíte sáhnout po nabídce originálního příslušenství, které nabízí jiné nárazníky a některé další možnosti vylepšení. Ty si ale může objednat kdokoliv, klidně i na svou 1,4 TSI

A pro kterou karosářskou variantu bych se rozhodl? Vzhledem k tomu, že nepotřebuji velké auto, nepřevážím často velké předměty nebo zeminu na zahrádku, nemám rodinu, ale hlavně se rád pobavím za volantem, jednoznačně beru řidičtější SC v manuálu. S tímhle autem si užijete tisíce kilometrů pravé řidičské zábavy a čím víc se s ním budete učit, tím více je budete posouvat. Věřte mi, že budete překvapení, co tohle auto umí a dokáže! Chybu ale neuděláte ani s jednou z mnoha možných konfigurací karoserie a převodovky, každá má totiž to svoje a každému vyhovuje něco jiného… 😉

Technické údaje:
Typ vozu: Nový Nový
Značka: SEAT SEAT
Typ: Leon SC Cupra Leon ST Cupra
Motor: řadový čtyřválec řadový čtyřválec
Objem válců: 1 984 ccm 1 984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo turbodmychadlo
Palivo: benzín benzín
Pohon: přední kola přední kola
Výkon: 206 kW/280 koní v 5 700 ot./min 206 kW/280 koní v 5 700 ot./min
Točivý moment: 350 Nm v 1 700 – 5 600 ot./min 350 Nm v 1 700 – 5 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.8 s 6.0 s
Maximální rychlost: 250 km/h 250 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 5.5 / 6.6 ? / ? / 6.7
Délka: 4 236 mm 4 543 mm
Šířka: 1 816 mm 1 816 mm
Výška: 1 423 mm 1 431 mm
Rozvor: 2 599 mm 2 631 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 375 kg 1 466 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů 587 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde k nahlédnutí zde