test-2021-plug-in_hybrid-SEAT_Tarraco_e-Hybrid- (17)

Nějakou formu elektrifikace už dnes nabízí každá značka a často ji představuje v kombinaci s vozy typu SUV. Má to svou logiku. Právě SUV jsou mezi zákazníky nejoblíbenější. I proto nabízí SEAT Tarraco, tedy své největší SUV, nově také v kombinaci s plug-in hybridní pohonnou jednotkou. Tu ale sdílí jak s Cuprou Leon, tak také s dalšími modely koncernu Volkswagen.

Dobíjí i z obyčejné zásuvky

SEAT Tarraco e-Hybrid je poháněn kombinací zážehového motoru 1.4 TSI o výkonu 150 koní a elektromotoru o výkonu 115 koní. Celkem má řidič k dispozici 245 koní a rovných 400 Nm. Poháněna jsou výhradně přední kola a to přes převodovku DSG. Jde o totožnou jednotku, jakou má třeba Škoda Octavia RS iV nebo CUPRA Leon e-HYBRID. Elektrická energie se ukládá do lithium-iontových baterií o kapacitě 13 kWh. Vpředu pod kapotou je uložen jak spalovací motor, tak elektromotor. Vzadu jsou pak umístěny baterie a palivová nádrž, čímž výrobce ideálně rozložil hmotnost, tedy rovnoměrně mezi obě nápravy. Kvůli tomu je ale menší kufr. Plug-in hybridní Tarraco nabízí objem zavazadelníku 610 litrů, což je o 150 litrů méně než totožný model s výhradně spalovací jednotkou. 

Vzhledem k tomu, že jde o plug-in hybrid, je jasné, že je možné jej dobíjet. To lze jak z wallboxu, což zabere méně než 3,5 hodiny (nabíječka o výkonu 3,6 kW), tak z domácí zásuvky, což už ale zabere asi 5 hodin (2,3 kW). Důrazně ale nedoporučujeme nabíjet auto ze zásuvky přes prodlužovačku. Nejen, že se výrazně zpomalí nabíjení, ale nejde také o bezpečný postup.

test-2021-plug-in_hybrid-SEAT_Tarraco_e-Hybrid- (32)

Plug-in hybridní Tarraco se nabízí i pomocí rekuperace při brzdění. A to hned v několika stupních. Na ten základní slouží jízdní režim na řadicí páce značený jako B. Po jeho aktivaci auto začne o něco vlažněji reagovat na plynový pedál a řidič pak může skoro zapomenout na ten brzdový. Auto po uvolnění plynového pedálu začne výrazně zpomalovat a energii rekuperovat, v některých případech až do zastavení. Baterie je ovšem velká, takto se nikdy nedobije, jen se zlehka dobíjí využitím energii brzdění, která by se jinak ztratila.

Přečtěte si také:  Předprodej nového Hyundai Tucson začal online, s poukazem na příslušenství a soutěží o vůz zdarma

Dobít baterii přesto při jízdě lze. K tomu slouží systém dobíjení ze spalovací jednotky, kdy si řidič přes infotainment nastaví, kolik energie chce za jízdy ze spalovacího motoru do baterií uložit a o zbytek se postará sama elektronika. Jen je potřeba myslet na to, že taková forma dobíjení podstatně zvyšuje spotřebu paliva. Důvod? Brzy budou některé centra měst určena jen pro elektrickou jízdu. Tarraco se tak rozhodně vyplatí dobíjet ze zásuvky.

Vypadá sportovně

SEAT představil Tarraco e-HYBRID ve výbavách Xcellence a FR. Na trh jej uvedl výhradně ve verzi pro pět cestujících a jen s pohonem předních kol. Souběžně s uvedením výbavy FR dostalo Tarraco také hodně stylové zadní světlomety, takzvané „Coast to Coast. U nich tak prostřední část, tedy propojení obou světlometů, konečně svítí. Stejnou funkci zadních světlometů má třeba i CUPRA Formentor. A vypadá to vážně dobře.

Plug-in hybridní verze Tarraca má dvě víčka „nádrže“. Jedno je standardně vpravo vzadu a kryje reálnou nádrž na benzin. Druhé je vlevo vpředu na blatníku a schovává dobíjecí slot.

Jízdní dojmy

První, co na plug-in hybridním SEATu Tarraco zaujme, je fakt, že vždy startuje výhradně na elektřinu a rovnou se také přepne do čistě elektrického režimu. Přepnutí do automatického hybridního režimu, kdy už se ke slovu hlásí i spalovací jednotka, může řidič udělat manuálně v infotainmentu nebo přes tlačítko vedle voliče převodovky anebo počkat až dojde energie, přičemž pak se auto přepne samo.

Čistě na elektřinu umí Tarraco jezdit až do 140 km/h a případné přepínání mezi pohonnými jednotkami je absolutně neznatelné, žádné cuknutí se nekoná. Při jízdě jen na elektřinu by bylo auto standardně úplně tiché, protože ale EU usoudila, že je to nebezpečné pro chodce, byli výrobci nuceni přidat elektromobilům a hybridům zvukový projev. V případě Tarraca jde o hluboké „brumlání“.

test-2021-plug-in_hybrid-SEAT_Tarraco_e-Hybrid- (19)

Zvuk má i spalovací motor. Ve vysokých otáčkách se přihlásí o slovo poměrně zásadně a hluk od něj v tu chvíli vycházející, je skoro až otravný. Pokud převodovka drží motor v otáčkách do 2500, auto je opravdu příjemně tiché. Do kabiny neproniká ani aerodynamický hluk od velkých zpětných zrcátek.

Podvozek SEATu Tarraco e-HYBRID rozhodně patří mezi ty tvrdší, k čemuž hlavně přispěly 19“ disky obuté do pneumatik o rozměru 255/45 R19. Jsou sice designově velmi povedené, ale pokud preferujete pohodlí, zvažte menší průměr. I díky tomu se v zatáčkách, a to ani při vyšších rychlostech, nenaklání, drží zvolený směr a kola nikterak neodskakují. 

Přečtěte si také:  Test Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV GPF 6DCT automat (2021)

Na plynový pedál Tarraco reaguje bez výraznější prodlevy, pokud tedy není řadicí páka v rekuperačním režimu. 245 koní a 400 Nm točivého momentu vypadá na papíře dostatečně, ale trochu ji sráží poměrně vysoká provozní hmotnost auta 1868 kilogramů. Nedostatečné pružnosti a dynamiky není potřeba se obávat. Po sešlápnutí plynového pedálu jako první zareaguje elektromotor, ke kterému se následně přidá spalovací jednotka. Tato spolupráce je však pro řidiče neznatelná. 

test-2021-plug-in_hybrid-SEAT_Tarraco_e-Hybrid- (25)

Dává smysl, ale jen někomu

Plug-in hybridy dle mého rozhodně mají smysl. Ovšem jen v případě, že budete dobíjet baterie a využívat elektrickou jízdu. Protože bez dobíjení s sebou fakticky vozíte hmotnost baterií, což se projevuje na spotřebě auta či výdrži pneumatik. 

Výhodou plug-in hybridů je samozřejmě to, že jsou schopny jezdit jen na elektřinu, přičemž Tarraco na tento pohon umí podle výrobce ujet až 55 kilometrů. Navíc má dle standardu WLTP emise jen 38 g/km, což znamená, že v Česku může dostat takzvané elektrické registrační značky a tedy parkovat na modrých zónách zdarma, a nemusí mít ani dálniční známku. Kombinovaný dojezd je až 730 kilometrů.

Spotřeba elektřiny v automatickém hybridním režimu se během testovacího týdne pohybovala okolo hodnoty 8,5 kWh na 100 kilometrů. Spotřeba benzinu se pak pohybovala mezi 5 a 6 litry na 100 ujetých kilometrů. 

test-2021-plug-in_hybrid-SEAT_Tarraco_e-Hybrid- (28)

Co za to?

Sportovněji laděná výbava FR je tou nejvyšší, jakou si můžete u SEATu k Tarracu pořídit. Nabízí snad vše, co může řidič potřebovat, od navigace, elektrického víka kufru, přes adaptivní podvozek, zimní paket (vyhřívání předních i zadních sedadel a ostřikovačů) nebo sportovních skořepinových sedadel, která se svými bolavými záda jen a jen chválím. U plug-in hybridní verze pak samozřejmě ve výbavě nechybí dobíjecí kabel. SEAT si za to nejlepší z nabídky účtuje 1 164 900 Kč v základu.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Volkswagen ID.3 (2021)

Pokud zabrousíme do vod plug-in hybridních SUV, najdeme třeba SUV Kia Sorento PHEV, která je ovšem o něco větší. O její pohon se stará motor 1.6 T-GDi PHEV o celkovém výkonu 265 koní, za což si Kia v základu řekne 1 319 980 Kč. Konkurentem je také Ford Kuga PHEV Duratec Hybrid 2.5 s 225 koňmi, který v základu vyjde na v současnosti akčních 949 900 Kč. Standardní cena pak je 1 134 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Tarraco e-Hybrid
Motor: řadový čtyřválec + el. motor
Objem válců: 1395 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem + el. motor
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon spalovacího motoru: 110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru: 250 Nm při 1550 – 3500 ot./min
Výkon elektromotoru: 85 kW/115 koní
Točivý moment elektromotoru: 330 Nm
Celkový výkon soustavy: 180 kW/245 koní
Celkový točivý moment soustavy: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7.5 s
Maximální rychlost: 205 km/h
Převodovka: šestistupňová DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 1.7 l/100 km
Emise CO2: 38 g/km
Délka: 4735 mm
Šířka: 1839 mm
Výška: 1658 mm
Rozvor: 2790 mm
Provozní hmotnost: 1868 kg
Objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář