CUPRA nabídne spoustu modelů. Jedna ruka vám na jejich spočítání skoro stačit nebude

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: CUPRA - 4. 9. 2020


Značka CUPRA vznikla teprve před dvěma lety, ale od té doby má na svém kontě celkem slušnou řádku modelů. Prvním, který uvedla na trh, byla CUPRA Ateca. Nutno ale říct, že v případě tohoto modelu se ozývala řada hlasů, které tento model označovaly jen za o něco výkonnější a převlečený SEAT Ateca. Něčím ale CUPRA začít musela a přiznáváme, že nám se její verze stylového SUV velmi líbila.

Uplynulo pár měsíců a kromě Atecy se můžeme těšit na další SUV, jedno městské CUV a také na výkonný Leon a to jak v klasické verzi, tak verzi Sportstourer, tedy kombi.

Hybridní CUPRA Leon

A začneme hned od ikony, tedy od modelu Leon. U značky SEAT jde o nejprodávanější model a jsme zvědaví, jak se bude dařit jeho ostré verzi pod vlajkou CUPRY. Vůbec poprvé jej automobilka představí také jako hybrid, což vyvolalo velmi vášnivou reakci u některých fanoušků. Leon Cupra, tedy v době, kdy šlo ještě o SEAT, uměl být hodně ostrý a velmi dobrý. Vždy měl ale pod kapotou pořádné motory, vždyť v první generaci ho poháněl motor V6 o objemu 2,8 litru. Později sice SEAT sázel na čtyřválce, ale pořád šlo o výhradně spalovací jednotky. V případě CUPRA Leonu ale spalovací a výkonné čtyřválce, o kterých si můžete podrobněji přečíst zde, doplní také hybrid.

Základem hybridního srdce bude benzinový čtyřválec 1.4 TSI, jehož výkon bude 150 koní a točivý moment 250 Nm. S ním bude spolupracovat elektromotor o výkonu 115 koní, napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Celkový výkon hybridního CUPRA Leonu bude 245 koní a maximální točivý moment 400 Nm.

Modely CUPRA vždy byly (a troufám si tvrdit, že vlastně stále budou) hlavně pro ty, kteří se rádi svezou s plynovým pedálem na podlaze. Ovšem ve chvíli, kdy řidič hybridní verze Leonu nebude spěchat, může k jízdě využít výhradně elektrickou energii. Na tu může ujet až 60 kilometrů. Nabití akumulátorů nástěnnou dobíječkou trvá 3,5 hodiny nebo šest hodin z elektrické zásuvky 230 V, které máme všichni doma.

Hybridní CUPRA Formentor

O tomto SUV se hodně a dlouho mluví. Důvod je prostý, spekuluje se o tom, že Formentor dostane pod kapotu i pětiválec z Audi, což vůbec nezní špatně. Jenomže mimo něj, pokud k tomu opravdu dojde, sází CUPRA i v případě tohoto modelu na elektrifikaci.

Stejně jako u modelu Leon, bude i Formentor nabízen jak s benzínovými jednotkami, tak i s jednou hybridní, jejímž základem bude taktéž jako u Leona benzinové TSI o objemu 1,4 litru. Totožný bude i výkon, tedy 150 koní. S benzinovým motorem bude pracovat elektromotor o výkonu 115 koní poháněný sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Dostáváme s etedy na totožný konečný výkon jako v případě Leonu, tedy 245 koní a točivý moment 400 Nm.

S výhradně elektrickým pohonem lze na jedno nabití akumulátorů překonat vzdálenost asi 50 km. V reálu to ale bude otázka. Díky bateriím, dvěma motorům, automatické převodovce DSG a hmotnosti ne úplně malého auta bude ten deklarovaný dojezd ještě otázkou. Ale co si budeme povídat, kdo bude u modelu CUPRA řešit nějaký dojezd na elektřinu…

Mimochodem, pokud nepočítáme model Ateca, bude Formentor první čistokrevnou cuprou, která vůbec bude uvedena. Stane se tak ještě letos během podzimu.

Čistě elektrický CUPRA El-Born

Výše jsme zmínili pojem CUV, tedy Crossover Utility Vehicle, jednoduše prostě crossover. Jde o auta do města s lehce zvýšeným podvozkem, ale zároveň kompaktními rozměry. SEAT takový model nabízí, u prodejců jej najdete pod názvem Arona. Španělská automobilka měla původně v plánu, že k němu představí další model, malý městský El-Born. Plány se ale změnily a už je potvrzeno, že model El-Born nejen, že nebude zas až takový prcek, ale hlavně bude uveden pod značkou CUPRA a navíc půjde o čistokrevný elektromobil.

On-line premiéra modelu CUPRA El-Born proběhla jen před několika týdny, ale mnoho toho zatím nevíme. To, co víme, je to, že o pohon se bude starat elektromotor, jenž bude brát elektrickou energii z baterií o kapacitě 77 kWh. Na jedno nabití prý ujede až 500 kilometrů a díky funkci rychlého dobíjení zvládne doplnit energii na alespoň 260 kilometrů za půl hodiny. První španělský elektromobil by měl být uveden během příštího roku.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru