Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě.
Ministerstvo dopravy představilo svou vizi pro rozvoj dopravní infrastruktury kolem roku 2050. Tento plán zahrnuje rozsáhlé projekty zaměřené na modernizaci a rozšíření dálniční sítě a silniční sítě, výstavbu vysokorychlostních železnic a využití vodních toků pro nákladní i rekreační účely.
Rozvoj dálniční a silniční sítě po roce 2050
Studie navrhuje rozšíření dálniční a silniční sítě, které by mělo výrazně zlepšit propojení krajských měst a snížit dopravní zatížení velkých aglomerací, jako jsou Praha a Brno. Mezi klíčové sledované projekty patří Okruh kolem Prahy v bližší a vzdálenější poloze, propojení v trase Plzeň – Písek – Jihlava nebo například Jihomoravský koridor.
„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard Kč. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů. V rámci těchto koridorů se očekává zvýšení nabídky alternativních tras, což umožní lepší rozložení dopravního zatížení a snížení rizika dopravních kolon,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
ŘSD chystá stovky nových odpočinkových míst kolem dálnic. Pro kamiony budou ale jen některé
Rozvoj dálnic a silnic po roce 2050
Do závěrečného hodnocení byly zahrnuty tyto koridory:
- Okruh kolem Prahy v bližší poloze (PHA I)
- Okruh kolem Prahy ve vzdálenější poloze (PHA II)
- Propojení Plzeň –Písek –Veselí/L. –Jihlava
- Propojení Jihlava –Chlumec/C.
- Propojení Jihlava –Olomouc (vzdálenější poloha od Brna)
- Jihomoravský koridor (bližší poloha od Brna)
- Brno, jihovýchodní tangenta
- Spojení Mladá Boleslav –Jičín
- Spojení Hradec Králové (D11) –Vamberk
Název koridoru | Trasa / Popis | Délka trasy (cca) |
---|---|---|
D99 | Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I) | 205 km |
D20 | Plzeň – Písek – Jihlava (napojení na D1) | 185 km |
D19 | Domašov (D1) – Prostějov (D46) | 65 km |
D37/38 | Jihlava (D1) – Chlumec n. C. (D11) / Pardubice (D35) | 85 km |
Celkem | 540 km |
Rozvoj silnic po roce 2050 v číslech
Celkové stavební náklady bez DPH:
- Hlavní koridory: cca 320 mld. Kč (cenová úroveň roku 2021)
- Vedlejší koridory: cca 40 mld. Kč (cenová úroveň roku 2021)
Úkoly pro ministerstvo dopravy:
- Zpracovat a schválit prioritizaci jednotlivých úseků
- Rozpracovat navržené trasy do většího detailu ve formě vyhledávacích studií
Příprava projektů rozvoje dopravní infrastruktury:
- Diskuse s představiteli územního plánování dotčených krajů a obcí
- Zajištění finančních prostředků
- Rozhodnutí o technických variantách
- Zajištění shody mezi výslednou variantou a výdaji