rekonstrukce-dalnice-D1

Česko čeká silniční revoluce: stovky nových kilometrů dálnic, obchvatů i koridorů

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Ministerstvo dopravy ČR - 26. 4. 2025


Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě.

Ministerstvo dopravy představilo svou vizi pro rozvoj dopravní infrastruktury kolem roku 2050. Tento plán zahrnuje rozsáhlé projekty zaměřené na modernizaci a rozšíření dálniční sítě a silniční sítě, výstavbu vysokorychlostních železnic a využití vodních toků pro nákladní i rekreační účely.

Rozvoj dálniční a silniční sítě po roce 2050

Studie navrhuje rozšíření dálniční a silniční sítě, které by mělo výrazně zlepšit propojení krajských měst a snížit dopravní zatížení velkých aglomerací, jako jsou Praha a Brno. Mezi klíčové sledované projekty patří Okruh kolem Prahy v bližší a vzdálenější poloze, propojení v trase Plzeň – Písek – Jihlava nebo například Jihomoravský koridor.

„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard Kč. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů. V rámci těchto koridorů se očekává zvýšení nabídky alternativních tras, což umožní lepší rozložení dopravního zatížení a snížení rizika dopravních kolon,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

ŘSD chystá stovky nových odpočinkových míst kolem dálnic. Pro kamiony budou ale jen některé

Rozvoj dálnic a silnic po roce 2050

Do závěrečného hodnocení byly zahrnuty tyto koridory:

  • Okruh kolem Prahy v bližší poloze (PHA I)
  • Okruh kolem Prahy ve vzdálenější poloze (PHA II)
  • Propojení Plzeň –Písek –Veselí/L. –Jihlava
  • Propojení Jihlava –Chlumec/C.
  • Propojení Jihlava –Olomouc (vzdálenější poloha od Brna)
  • Jihomoravský koridor (bližší poloha od Brna)
  • Brno, jihovýchodní tangenta
  • Spojení Mladá Boleslav –Jičín
  • Spojení Hradec Králové (D11) –Vamberk
Název koridoruTrasa / PopisDélka trasy (cca)
D99Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I)205 km
D20Plzeň – Písek – Jihlava (napojení na D1)185 km
D19Domašov (D1) – Prostějov (D46)65 km
D37/38Jihlava (D1) – Chlumec n. C. (D11) / Pardubice (D35)85 km
Celkem540 km

Rozvoj silnic po roce 2050 v číslech

Celkové stavební náklady bez DPH:

  • Hlavní koridory: cca 320 mld. Kč (cenová úroveň roku 2021)
  • Vedlejší koridory: cca 40 mld. Kč (cenová úroveň roku 2021)

Úkoly pro ministerstvo dopravy:

  • Zpracovat a schválit prioritizaci jednotlivých úseků
  • Rozpracovat navržené trasy do většího detailu ve formě vyhledávacích studií

Příprava projektů rozvoje dopravní infrastruktury:

  • Diskuse s představiteli územního plánování dotčených krajů a obcí
  • Zajištění finančních prostředků
  • Rozhodnutí o technických variantách
  • Zajištění shody mezi výslednou variantou a výdaji

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru