V Dobřenicích nedaleko Hradce Králové byla v dubnu letošního roku otevřena sbírka (nejen) kabrioletů a roadsterů značky Škoda. Vyrazili jsme se do ‚Cabrio gallery‘ podívat a vy se tam prostřednictvím naší fotogalerie a videa můžete podívat také.
Jde o jakési muzeum mapující poválečnou historii modelů Škoda „bez střechy“. Na svědomí ji má sběratel Pavel Kalina. Sbírku doplňují formule MTX a další závodní škodovky. Expozice je zajímavá nejen tím, jaké exponáty obsahuje, ale také tím, kde stojí.
Zvenku nepříliš nápadný objekt přímo vedle hlavní silnice je bývalá cihelna. Ovšem ještě předtím šlo o nemovitost, kterou vlastnil JUDr. Karel Loevenstein. Pokud vám to jméno nic neříká, pak vězte, že za první republiky šlo o velmi významnou osobnost. Tento muž stál dlouhá léta jako generální ředitel (1919 – 1939) v čele koncernu ŠKODA Akciová společnost (dříve Škodovy závody v Plzni) a zasadil se o jeho fúzi s automobilkou Laurin & Klement.
Pavel Kalina má ve sbírce podle svých slov všechny poválečné kabriolety, které česká automobilka vyrobila, a doplňuje je o mnoho různých přestaveb. Například kromě poměrně známého kabrioletu Škoda Rapid z Velké Británie, je to i čtyřdveřový kabriolet na bázi Škody 100, který byl přestavěn a i homologován v Bosně a Hercegovině, ale také dva velmi zvláštní červené kabriolety stojící na základech Škody Felicia a Octavia.
Opravdu ojedinělý je i vůz Škoda 440 Karosa. Možná už jste o něm slyšeli a možná jste ho i viděli naživo, protože auto se tu a tam objevuje i na veteránských srazech a výstavách. Jde o kabriolet, který vznikal v dílnách vysokomýtské automobilky Karosa. Jeho laminátovou karoserii má na svědomí návrhář Otakar Diblík a původně mělo jít o výzkumný sportovní prototyp na testování nových technologií. Byla plánována 40kusová série, ale do sériové výroby se auto nikdy nedostalo. S tímto jediným vyrobeným jezdil nejprve ředitel Karosy a poté ho odkoupil šéf vývoje Josef Nalezenec. Auto pak dlouho stálo v kopřivách a dočkalo se řady poškození. Nyní je po perfektní citlivé a pečlivé rekonstrukci a opět dokáže potěšit zraky návštěvníků.
Vystaveny jsou tu i formule MTX. Jde o kompletní modelovou řadu tak, jak šly typově po sobě a mnohdy mají velmi zajímavou historii. S některými z nich Pavel Kalina závodil anebo ještě závodí.
A konečně jsou tu i závodní speciály, mezi kterými můžeme jmenovat Škody 110 R, 1000 MBX, rallyový speciál 120 S nebo několik závodních speciálů Škoda Felicia Pick-Up Freestyle.