skoda-aktivni_bezpecnost-aktivni_jizdni_asistenty-vyvoj

Aktivní jízdní asistenty se neustále vylepšují. Škoda nás nechala zlehka nahlédnout do jejich vývoje

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Škoda - Foto: Pavel Srp, Škoda - 20. 7. 2023


Oblast bezpečnosti byla pro automobilku Škoda vždy zcela prioritní. Značka těží i z dlouhé historie bezpečnostních testů, při vývoji svých budoucích modelů má k dispozici nejmodernější testovací polygony a technologie, včetně zázemí koncernu Volkswagen. Díky tomu získaly všechny nové vozy Škoda nabízené v Evropě od roku 2008 v testech Euro NCAP maximální pětihvězdičkové hodnocení. V testu Global NCAP byly testovány modely Škoda Kushaq a Slavia určené pro indický trh a jako jediné v historii Global NCAP dosáhly na maximální pětihvězdičkové hodnocení za ochranu dospělé i dětské posádky. V nových modelech Škoda představí několik nových asistenčních systémů nebo vylepšení jíž existujících. Na trh přijde například asistenční systém Parkování na dálku nebo vylepšené Rozpoznání únavy řidiče.

„Každý den dělají naše vývojové týmy maximum, aby posunuly úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti vozů Škoda na nejvyšší možnou úroveň – s každým novým modelem nebo novou generací, kterou dáváme do prodeje. Tato nikdy nekončící snaha tradičně tvoří jeden z pilířů našeho technického vývoje. Díky špičkovým testovacím zařízením můžeme simulovat širokou škálu různých nárazů a testovat naše vozidla za velmi realistických podmínek, což nám dává možnost ještě více zvýšit bezpečnost našeho modelového portfolia – nejen v Evropě, ale po celém světě,“ říká Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.

Aktivní bezpečnost nabývá na významu a má u vozů Škoda prioritu

Bezpečnost posádky i ostatních účastníků silničního provozu byla pro automobilku Škoda Auto vždy prioritní. Již před více než půl stoletím uskutečnila mladoboleslavská značka první zdokumentovanou nárazovou zkoušku na území tehdejšího Československa. V pražské Ruzyni proběhl tento crash-test s tehdy nejmodernějším vozem Škoda 100 L a tato událost z května 1972 byla milníkem v systematickém zvyšování úrovně bezpečnosti vozů Škoda. Zatímco dříve se výrobci soustředili hlavně na oblast pasivní bezpečnosti, v současné době hraje čím dál důležitější roli komplexní soubor aktivních prvků, které zásadním způsobem přispívají ke zvyšování bezpečnosti vozů. Proaktivní podporou řidiče předcházejí potenciálně nebezpečným situacím nebo nehodám.

První zdokumentovaný crash test byl proveden v Československu před 50 lety. Škodu 100 L do zdi tlačila raketa

Modely značky Škoda tradičně mezi nejbezpečnějšími ve svých třídách

Všechny nové modely značky Škoda uvedené na trh od roku 2008 získaly v testech bezpečnosti dle metodiky Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček, přičemž modely Fabia a Enyaq iV jsou dokonce nejbezpečnější ve své třídě. Karoserie všech aktuálních modelů Škoda je z přibližně 45 % tvořena prvky z vysokopevnostní oceli. Kritéria metodiky Euro NCAP se však již dlouhou dobu nesoustředí pouze na výsledky nárazových testů, přestože ty nadále tvoří základ hodnocení, ale v čím dál větší míře promlouvá do výsledků i vybavenost a funkčnost asistenčních systémů a dalších prvků aktivní bezpečnosti. Nejvyšší možná bezpečnost je pro automobilku Škoda prioritou u všech modelů bez ohledu na prodejní region. Škoda Kushaq a Škoda Slavia, vyráběné a prodávané v Indii, jsou jedinými modely, které kdy získaly maximální pětihvězdičkové hodnocení v testech Global NCAP.

Testovací polygon v Úhelnici s vysoce moderní crashovou laboratoří

Škoda Auto má při vývoji nových vozů k dispozici celou řadu špičkově vybavených pracovišť, kterým vévodí vysoce moderní crashová laboratoř, která je součástí rozsáhlého testovacího polygonu v Úhelnici. Toto pracoviště disponuje komplexním zázemím pro realizaci všech potřebných testů a zkoušek na té nejvyšší možné úrovni a umožňuje spolu s různě koncipovanými polygony testování nejen oblasti pasivní bezpečnosti, ale i ověřování funkčnosti prvků aktivní bezpečnosti v nejrůznějších jízdních podmínkách a situacích. Kvality polygonu v Úhelnici dokazuje i ocenění Crashová laboratoř roku 2020, které testovacímu areálu udělil odborný časopis Automotive Testing Technology International.

Systémy aktivní bezpečnosti vozů Škoda předcházejí nebezpečným situacím

Zatímco prvky pasivní bezpečnosti mají za úkol chránit posádku v případě, že k nehodě již došlo, soubor prvků aktivní bezpečnosti dělá maximum proto, aby předcházel nebezpečným situacím, jež mohou skončit dopravní nehodou. Všechny současné vozy z modelového portfolia automobilky Škoda spočívají buď na koncernové platformě MQB určené pro automobily se spalovacími motory a plug-in hybridy nebo v případě rodiny modelů Enyaq na platformě MEB, která je navržena pro čistě elektrické vozy. V obou případech se konstrukčně a technologicky jedná o vrchol současné techniky a modelům značky Škoda tyto platformy umožňují využití nejmodernějších verzí jednotlivých bezpečnostních asistenčních systémů, které zajišťují ochranu posádky i okolních účastníků provozu, jako jsou například chodci či cyklisté.

Nejdůležitější asistenční systémy jsou ve všech aktuálních modelech značky Škoda součástí standardní výbavy, včetně elektronických systémů zajišťujících lepší trakci (ASR, ESP, XDS) a kratší brzdnou dráhu (ABS).

Jízdní asistenti: snadnější a bezpečnější ovládání vozu

Široká škála jízdních asistentů, která je ve vozech Škoda k dispozici buď ve standardní výbavě, nebo na přání, pomáhá řidiči s ovládáním automobilu v různých jízdních situacích, díky čemuž je jízda bezpečnější a plynulejší. Nabídku asistentů lze rozdělit do čtyř oblastí: Jízdní asistenti, Parkovací asistenti, Bezpečnostní asistenti a Informační asistenti.

Mezi jízdní asistenty řadíme adaptivní tempomat, který dokáže omezovat nastavenou rychlost tempomatu podle aktuální situace okolního provozu, dále pak Asistovaná jízda, což je soubor několika jízdních asistentů a funkcí, jehož primárním účelem je zvýšení komfortu a zjednodušení cestování prostřednictvím asistence s příčným (Adaptivní vedení v pruhu) a podélným (Prediktivní tempomat) vedením vozu. K dalším jízdním asistentům patří systém Asistent změny jízdního pruhu, který upozorňuje řidiče na blížící se překážku až do vzdálenosti 70 metrů za vozem a v mrtvém úhlu vozu a Asistent udržování jízdního pruhu, který využívá přední kameru za čelním sklem, díky které pomáhá udržovat vůz mezi jízdními pruhy na silnici, přičemž jeho adaptivní verze dokáže navíc vozidlo aktivně udržet uprostřed jízdního pruhu.

Parkovací asistenti jsou řidiči k dispozici při parkovacích manévrech a jejich pokročilé technologie si u současných vozů Škoda dokážou poradit s celou řadou situací. Základním pomocníkem jsou přední a zadní parkovací senzory, které akusticky i vizuálně zprostředkovávají informace o překážkách a jejich vzdálenosti od vozu. Systém Automatického parkování pak umožňuje nejen autonomní paralelní parkování, ale zvládne také vyjíždění z řady paralelně zaparkovaných vozidel a poradí si i s kolmým parkování vpřed i vzad. Rozšířenou funkcí Automatického parkování je Uložený parkovací manévr, který umožňuje samočinné provedení parkovacího manévru na známém místě, například po příjezdové cestě do garáže. Užitečným pomocníkem, který řadě řidičů pomůže od stresu, je Asistent pro manévrování s přívěsem. Ten si totiž poradí i v náročnějších situacích, kdy je nutné s jízdní soupravou čítající přívěs provést parkovací manévr včetně couvání. V neposlední řadě výrazně pomáhá ke zvýšení bezpečnosti při parkování také Panoramatický kamerový systém, jehož jádrem jsou čtyři širokoúhlé kamery, díky kterým lze na displeji infotainmentu v reálném čase zobrazit kompletní situaci v okolí vozu a zprostředkovat tak řidiči potřebný přehled k provedení zamýšleného manévru. Kromě zmíněných mohou zákazníci očekávat také asistenční systém Parkování na dálku, který se ovládá prostřednictvím mobilního telefonu. Pomocí aplikace bude možné vozidlem manévrovat vpřed i vzad, zatímco uživatel bude stát mimo vůz.

Třetí oblast jízdních asistentů tvoří bezpečnostní asistenti, jejichž posláním je předcházet nebezpečným situacím a kolizím. Všechny aktuální modely Škoda jsou standardně vybaveny systémem Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů. Tento systém neustále monitoruje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, popř. dokáže rozpoznat i chodce, a v případě hrozící srážky aktivuje automatické brzdění. Ve vozech Škoda je také k dispozici Nouzový asistent, který automaticky zastaví vůz, pokud řidič přestane aktivně řídit, a rovněž Asistent při odbočování monitorující na křižovatce dopravní situaci v protisměru, když se řidič chystá odbočit doleva (platí pro vozidla s levostranným řízením). Tento systém fungující při rychlostech od 2 do 15 km/h tak dokáže v případě chybného vyhodnocení situace ze strany řidiče zamezit dopravní nehodě. Neméně vážným kolizím s jiným vozidlem, cyklistou, motocyklistou, koloběžkářem nebo běžcem předchází systém Varování při vystupování, který vizuálně i akusticky varuje řidiče a ostatní cestující, včetně těch vzadu, v situaci, kdy by otevření dveří podélně zaparkovaného vozidla mohlo způsobit střet. Tato funkce je součástí systému hlídajícího mrtvý úhel.

Do poslední kategorie řadíme informační asistenty, které pomáhají řidiči při jízdě se sledováním dopravních informací. V tomto směru hraje nezastupitelnou bezpečnostní roli systém Rozpoznávání dopravních značek, který nejenže řidiči promítá do zorného pole, ať už na přístrojovém štítu či na head-up displeji v zorném poli řidiče, informace z dopravního značení, ale získaná data dále poskytuje i ostatním systémům a těží z nich tak například i funkce prediktivního tempomatu.

skoda-aktivni_bezpecnost-aktivni_jizdni_asistenty
(De)aktivace aktivních jízdních asistentů v infotainmentu automobilů Škoda

Ochrana cestujících: maximální bezpečí díky proaktivnímu přístupu

V situacích, kdy vůz na základě dat ze vzájemně propojených bezpečnostních systémů a senzorů vyhodnotí zvýšené riziko nehody, dokáže v předstihu díky proaktivní ochraně připravit cestující na kritickou situaci a tím výrazně přispět ke snížení následků případné nehody. Při panickém či nouzovém brzdění tak ve vozech Škoda díky proaktivní ochraně cestujících dojde k předepnutí bezpečnostních pásů u cestujících vpředu. V případě hrozícího smyku nebo převrácení vozu se k předepnutí předních bezpečnostních pásů přidává rovněž přivření elektricky ovládaných oken (pokud jsou otevřená), která se automaticky přivřou na mezeru 55 mm a uzavření případného střešního okna, je-li jím vůz vybaven. Kromě uvedeného aktivuje vůz Škoda také výstražná světla. Nouzový asistent pak snižuje riziko nehody v případě, že řidič již není schopen ovládat vozidlo, například z důvodu zdravotní indispozice. Pokud systém takovou situaci zjistí, převezme řízení v daném jízdním pruhu, zapne varovná světla a začne brzdit až do úplného zastavení.

Ochrana chodců a cyklistů: vyšší bezpečí i pro ostatní účastníky provozu

Součástí systému Front Assist je také prediktivní ochrana chodců a cyklistů, která dosahuje vysoké spolehlivosti při příčném i podélném pohybu chodce či cyklisty před vozem. Díky datům získaným z předního radaru a multifunkční kamery má systém rozpoznávání objektů maximální možnou účinnost, přičemž je navržen i tak, aby rozpoznal také stojící osobu či cyklistu. Systém Nouzového brzdění nově reaguje i na cyklisty, kteří křižují dráhu vozidla v příčném směru. V takovém případě je aktivována řada postupných varování, pokud nejsou reakce ze strany řidiče vyhodnoceny jako dostatečné, dojde k nouzovému brzdění při rychlosti vozu od 5 km/h do 85 km/h. Systém registruje rovněž cyklisty a chodce pohybující se stejným směrem. V těchto situacích dojde ke stejnému procesu varování a brzdných zásahů jako u vpředu jedoucích automobilů.

Dvě nedávná vylepšení zahrnují opatření, která zlepšují schopnost řidiče rozpoznat chodce předtím, než se vozidlo rozjede nebo při manévrování v nízké rychlosti. Tento systém má za cíl zamezit vážným nehodám především s dětmi, které se mohou pohybovat kolem zaparkovaného auta, aniž by o nich řidič věděl.


Řídí robot

Při vývoji a testování se používají roboty, které dokáží jezdit „stále stejně“. Dokáží dodržet přesnou rychlost, přesný směr, takže jízda je při každém pokusu stejná. Díky tomu je možné vyladit systémy korektně a přesně. Člověk nikdy nedokáže jet úplně stejně. A takto to pak při vývoji v autě vypadá.

Toto je interiér elektromobilu Škoda Enyaq iV, v němž je v rámci vývoje instalovaný řidič-robot. Umí sám řídit, přidávat plyn i brzdit. Komunikuje i s GPS, aby jel vždy stejnou trasou.


Budoucnost bezpečnosti vozů Škoda

Automobilka Škoda Auto neustále pracuje na vylepšování funkčnosti stávajících asistentů a na vlastním vývoji nových bezpečnostních systémů a prvků. Přicházející generace modelů Kodiaq a Superb díky tomu přinesou zcela nové a také vylepšené asistenční systémy, z nichž některé budou v obou modelových řadách novinkou a některé se dokonce představí u značky Škoda poprvé. Nová generace modelu Superb například nabídne vylepšený systém Rozpoznání únavy řidiče. Ten ještě spolehlivěji rozezná pokles koncentrace řidiče, čímž dokáže zabránit nehodám způsobeným nepozorností či mikrospánkem. V modelech značky Škoda se objeví i systémy, které sice vycházejí z již existujících asistentů, ale jsou funkčně rozšířeny a vylepšeny. Příkladem může být Asistence při průjezdu zatáčkou, která využívá i některé prvky současného Asistenta při odbočování.

Nároky na automobilové výrobce jsou v posledních letech velmi intenzivní s jasným cílem dosáhnout maximální bezpečnosti silničního provozu. U všech výrobců lze pozorovat jasný trend rostoucího počtu detekčních zařízení, asistentů a bezpečnostních systémů. Díky vysoké úrovni vlastního vývoje a důrazu na přinášení vrcholných technologií dokážou vozy Škoda zákazníkům na daných trzích vždy nabízet nejvyšší možnou bezpečnostní úroveň v souladu se všemi globálními a regionálními legislativními požadavky a předpisy.

Poměrně novou oblastí, která však rychle nabývá na významu a má přímý vliv i na bezpečnost automobilů, je kyberbezpečnost. Evropská hospodářská komise OSN (UNECE – United Nations Economic Commission for Europe) proto průběžně představuje nové balíčky regulací zahrnující především opatření v oblasti bezpečnosti a kyberbezpečnosti. Jedná se většinou o nařízení, která ukládají výrobcům povinnost plošně implementovat do svých vozů již vyvinuté asistenty, které se do té doby nabízely na přání. Tato opatření tak mají přímý vliv na automobilový průmysl a pomáhají posouvat vývoj automobilů a asistenčních systémů dále vpřed.

Kromě ochrany softwaru se v předpisech EHK OSN postupně zavádějí také další vylepšení automobilů pro zvýšení spolehlivosti asistenčních systémů. Příslušná legislativní norma však ve většině případů reaguje na předchozí inovace samotných automobilových výrobců, kteří do svých modelů integrují nově vyvinuté bezpečnostní systémy a asistenty s cílem nabídnout zákazníkům maximální úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Posléze začnou tyto prvky ve svých bezpečnostních testech a směrnicích zohledňovat nezávislé organizace a v konečném důsledku se pak stávají součástí legislativních úprav, například již zmíněných předpisů EHK OSN. Automobilka Škoda Auto připravena na všechny tyto nové výzvy odpovídajícím způsobem rychle reagovat a garantovat, že svým zákazníkům dodá moderní a ve všech ohledech maximálně bezpečný vůz.

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru