test-bmw-530d-xdrive-g30

Ztráta hodnoty aut v praxi: Po pěti letech koupíte BMW řady 5 o 60 % levněji, dobře si naopak vede Kodiaq

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: TipCars.com - Foto: Pavel Srp - 9. 12. 2024


Mezi deseti nejvyhledávanějšími modely na trhu ztrácí nejrychleji hodnotu vozy BMW řady 5. Vyplývá to ze srovnání cen nových vozů v roce 2019 s aktuálními nabídkovými cenami ojetých vozů na motoristickém inzertním portálu TipCars. Za pět let od výroby klesla jejich hodnota o 60 %, tedy průměrně o 921 tisíc korun. V závěsu za nimi následuje Mercedes-Benzy třídy E, který by nyní jeho majitelé prodali o 55 % (806 tisíc korun) levněji. Na opačném konci spektra se překvapivě nachází Škoda Kodiaq, kterou pět let od výroby prodejci průměrně nabízejí za 590 tisíc korun, tedy jen o 38 % méně, než činila původní cena. Stejně dobře ze srovnání vychází i Škoda Fabia.

Ne každé auto stárne stejně rychle, a ne každé si dokáže dobře uchovat svou hodnotu i po několika letech od výroby. Motoristický inzertní portál TipCars proto srovnal nejčastěji nabízené varianty deseti nejvyhledávanějších modelů a zjistil, které modely vyrobené v roce 2019 přišly během následujících 5 let o největší část své původní hodnoty.

U dražších aut je propad vyšší

Úplně nejhůře si vedly dva nejdražší modely ve srovnání – dieselové verze BMW řady 5 a Mercedes-Benzu třídy E s automatickou převodovkou. V obou případech došlo během pěti let k poklesu hodnoty o více než polovinu. Ojeté BMW řady 5 vyrobené v roce 2019 aktuálně prodejci průměrně nabízejí za 613 tisíc korun, což je o 60 % méně, než byla původní cena nového auta. Jeho hodnota se tak za pět let průměrně propadla o 921 tisíc korun.

Podobně na tom jsou i modely Mercedes-Benz třídy E, které aktuálně prodejci na sekundárním trhu nabízí průměrně za 658 tisíc korun. Oproti cenám nových vozů v roce 2019 tak přišly o 55 % své původní hodnoty. Rozdíl původní a současné ceny aktuálně dosahuje 806 tisíc korun.

graf-Ztrata-hodnoty-aut
Zdroj: TipCars.com

„To, že k největším ztrátám došlo u modelů luxusnějších značek, není příliš překvapivé. Prémiová výbava v očích nakupujících stárne rychleji a zvlášť v dnešní době plné moderních technologií platí, že to, co bylo před pěti lety žhavou novinkou, už je dnes zastaralé. Nemůžeme zapomínat ani na faktor údržby, která se u luxusnějších modelů může výrazně prodražit – zvlášť, když jsou používané tak, jako tomu je v případě BMW řady 5 a Mercedesu třídy E,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars. Právě tyto modely toho totiž po pěti letech mají za sebou nejvíce – jejich průměrný nájezd se pohybuje okolo 160 tisíc kilometrů.

Trojici modelů, které oproti nákupním cenám nových vozů v roce 2019 ztrácí hodnotu nejrychleji, doplňuje Volkswagen Passat, který během pěti let přišel o 53 % své původní hodnoty a aktuálně jej prodejci průměrně nabízejí za 457 tisíc korun.

Překvapiví premianti

Úplně nejlépe ze srovnání naopak vyšly Škoda Fabia a Škoda Kodiaq. Od nákupu v roce 2019 jejich cena poklesla shodně o 38 %. Za novou Fabii v roce 2019 zájemce zaplatil necelých 380 tisíc korun, na sekundárním trhu ji dnes lze najít v průměru za 235 tisíc korun. Pokud jde o Kodiaq, dieselová varianta SUV s pohonem všech kol, která před pěti lety vyšla nová na 955 tisíc korun, se aktuálně nabízí v průměru za 590 tisíc korun.

„Vliv na pokles hodnoty vozidla má především stupeň výbavy vozidla, jeho pojistná a servisní historie a u zánovních vozidel někdy i skokově příchod nového modelu. Vozidlo, které má prokázanou servisní historii a historii pojistných událostí včetně garance nájezdu, je naopak na trhu vždy považováno za nejkvalitnější. Takováto vozidla nabízíme i my,“ říká Tomáš Masopust, Remarketing manager ve společnosti Arval, a pokračuje: „Obecně platí, že nejpomaleji na našem trhu klesá hodnota u vozů Škoda, a nejrychleji naopak klesají hodnoty u méně známých značek nebo u sériově vyráběných sportovních automobilů s vysokým nájezdem.“

Z deseti nejvyhledávanějších ojetin už zbývá jen polovina modelů, u kterých je možné označit tempo ztráty hodnoty jako průměrné. Pohybuje se kolem padesáti procent. Patří mezi ně Škoda Superb (-48 %), Škoda Octavia (-50 %), BMW řady 3 (-51 %), Volkswagen Golf (-52 %) a Ford Focus (-52 %).


Do srovnání bylo zahrnuto deset nejvyhledávanějších modelů na portálu TipCars. Pro co nejvyšší přesnost srovnání byly zahrnuté pouze nejčastěji nabízené specifikace v letošním roce. Konkrétní modely a specifikace (rok výroby vždy 2019): BMW řady 3 (320d xDrive, 140 kW, sedan, automat), BMW řady 5 (520d xDrive, 140 kW, kombi, automat), Ford Focus (1.5 TDI, 88 kW, kombi, manuál, Titanium), Mercedes-Benz třídy E (E220d 4MATIC, 143 kW, kombi, manuál), Škoda Octavia (2.0 TDI, 110 kW, kombi, automat, Style), Škoda Fabia (1.0 TSI, 70 kW, kombi, manuál), Škoda Superb (2.0 TDI, 140 kW, kombi, automat, 4×4, Style), Škoda Kodiaq (2.0 TDI, 110 kW, automat, 4×4, Style), Volkswagen Golf (1.6 TDI, 85 kW, kombi, manuál, Comfortline), Volkswagen Passat (2.0 TDI, 110 kW, kombi, automat).


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

1 názor na “Ztráta hodnoty aut v praxi: Po pěti letech koupíte BMW řady 5 o 60 % levněji, dobře si naopak vede Kodiaq”

  1. ten pokles hodnoty je peklo no ale s tím se holt nedá nic dělat tak to je
    například mě
    auto na /originál/ CNG nakonec vyšlo dráž než kdyby bylo na benzín
    a to to provozně bylo perfektně a celkem závad( více jak 200 000 km)

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru