V České republice vzniká nové muzeum automobilů Škoda, které bude mít příznačný název: Svět škodovek. Hlavní důraz bude kladen na závodní a užitkové modely Škoda, ale chybět nebudou ani zajímavé prototypy.
Otevření bylo prapůvodně plánováno už na letošní léto, ale člověk míní a život mění. Muzeum bude sídlit v Mrači u Čerčan, v budově, která je spjata s motoristickou historií. Bývala zde například výrobna autodílů PAL Jablonec a později i JAWA. Budova, ačkoliv po koupi vypadala v poměrně slušném stavu, nakonec nebyla v úplně nejlepší kondici a bylo potřeba provést rozsáhlejší rekonstrukci, finálně i s neplánovanou výměnou střechy. To stavbu nejen časově protáhlo, ale zejména finančně prodražilo.
I proto se zakladatelé muzea rozhodli před nedávnem prodat jeden ze svých exponátů, ale také rozjet sbírku na portále hithit.com. Přispět můžete i vy, přičemž jedním ze způsobů je i koupě vstupenky dopředu. Plánované otevření je v současnosti posunuto na přelom března a dubna 2021.
A že to po otevření rozhodně bude stát za to, to je nám po včerejší návštěvě nad slunce jasné. Už nyní totiž vypadá budova muzea hodně zajímavě, ale ještě zajímavější jsou samotné exponáty. Některé z nich vám (včetně jejich příběhů) nyní představíme.
Obsah:
Strana 1: Příběhy a fotogalerie z muzea Svět škodovek
Strana 2: Příběhy a fotogalerie z depozitu Svět škodovek
A pojďme se podívat hned na auto, které jsme v tehdejším Československu vídat nemohli. Po našich silnicích jezdily jen obyčejné škodovky, ale v Německu tomu bylo jinak, protože tam o obyčejné škodovky nebyl takový zájem. Tamější zákazníky bylo potřeba něčím zaujmout. A tím „něčím“ byla například Škoda 130 L Sport. Tu muzeum Svět škodovek koupilo přímo od bývalého závodníka Willyho Obermanna (stejně jako spoustu dalších aut). Auto je upraveno opravdu komplexně: designově, ale i technicky (podvozek Sachs, ale i nový a výkonnější prototypový motor).
Škoda 120 GLC je prototyp Škody Garde. Jde o automobil, který byl vyroben už v roce 1975, přičemž Škoda Garde se začala vyrábět až v roce 1981. Auto vypadá zepředu i z boku hodně podobně jako Garde, ale zezadu se výrazně odlišuje. Jiný je také interiér se sedadly podobnými Porsche 911 (přední jsou sportovní vcelku, zadní lavice je dvoumístná). Rozdíly jsou i v technice, protože třeba zadní náprava ještě není vlečená, ale jsou tu stejná ramena jako používala Škoda 100.
Jde o prototyp s číslem 4, jehož výroba byla zahájena v roce 1974 a dokončena v roce 1975. Automobilka pak auto v roce 1978 prodala do soukromých rukou. Pro připomenutí dodáváme, že to bylo tři roky předtím, než byla zahájena produkce sériového Garde.
Zajímavý je také prototyp Škody 110R, který je z továrny lakovaný v modré metalíze. Bylo to původně auto vyrobené jako dar pro Leonida Iljiče Brežněva a putovalo do Sovětského svazu. Ideový vůdce ho ale odmítl, protože sbíral americké automobily a východní model pro něj nebyl zajímavý. Škodovka se tedy musela dostat v tajnosti zpět do Československa.
Jde o prototyp číslo 4, který ukazoval zamýšlené úpravy v rámci faceliftu pro rok 1972 (přičemž auto bylo vyrobeno v roce 1969). Nakonec se bohužel ukázalo, že tyto úpravy nebylo možné pro sériovou výrobu použít, tehdejší stroje to nedokázaly vyrábět.
Hodně zajímavý je také červený sedan stojící hned vedle. Jde o Škodu 990 NOV favorit, což byl prototyp Škody 1000 MB.
Na autě je vidět velká inspirace původním modelem Spartak (stejně vypadají přední blatníky i světlomety) a poměrně dlouhý je i přední převis. Parádně vypadá i interiér, protože použité barvy rozhodně zaujmou. Zadní část už legendární embéčko připomíná více, protože světlomety už jsou stejné jako v sérii. Ozdobnější jsou také například mřížky v zadním blatníku pro přívod vzduchu k motoru.
Bílý kabriolet není Škoda Felicia, ale ještě Škoda 450. Jde o starší provedení, které není tak technicky vyspělé (hlavně na podvozku) a nemá například tzv. ploutvičky u zadních světlometů. Auto je bílé, ale dostalo několik detailů (vybarvené znaky v předních blatnících, interiér a podobně) po vzoru legendárního focení československé automobilky s Miss Ameriky Charlotte Sheffieldovou v roce 1957.
Zajímavý příběh se váže i k tmavě modré Škodě Tudor. Jde o automobil dovezený z Finska, přičemž původně šlo o dodávku. Ve Finsku totiž měli vysoké daně na rodinné automobily, ale na dodávky nikoliv. Automobily se tak do Finska dovážely jako nákladní, přičemž v nich rovnou byla i přestavbová sada na osobní automobil (sedačky, skla a podobně). Šlo vlastně o takový daňový podvod.
Pohled na karoserii prozradí, že tento Tudor je přibližně o metr delší než ty, které známe u nás.
V hale stojí i dva černé moderní vozy Škoda. Jde o prodlouženou Octavii po premiéru Miloši Zemanovi a Škoda Superb po prezidentovi Václavu Klausovi.
Octavia je prodloužena mezi předními a zadními dveřmi, přičemž šlo vlastně o „ověřovací sérii“ toho, zda je na trhu místo pro ještě větší model, byl to vlastně předchůdce Superbu. V tomto případě šlo totiž o model Octavia ještě před faceliftem. Uvnitř je na zadních sedadlech stoleček i stropní lampička z Audi A8. Popelníček jsme ale neviděli.
V případě „Klausova superbu“ je to ten legendární Superb, o kterém prezident řekl, že „drncá“. Pod jeho kapotou je 3,6litrový motor V6, ale pro potřeby prezidentské ochranné služby měl malou palivovou nádrž, tedy neumožňoval tak velký akční rádius, který by byl potřeba.
Automobil byl prezidentu Klausovi zapůjčen na dobu určitou, po jejímž uplynutí se vrátil škodovce. Prezidentské ochrance ale vyhovoval, takže ho nakonec odkoupila. Zajímavý byl jeho další osud, protože když se hradní ochranka začala přezbrojovat na superby třetí generace, tento prodala. Svět škodovek ho koupil jako běžné ojeté auto v bazaru Auto Jarov, přičemž v blatníku byl stále držák na státní vlaječku, chyběla samozřejmě původní výbava modrých majáků, vysílačky a tak dále, ale tu se podařilo nakonec sehnat.
V připravovaném muzeu Svět škodovek bude kladen hlavní důraz na sportovní modely značky – okruhové, ale hlavně z rallye. K tomu ale patří i doprovodná technika – dodávky (ve sbírce je originální Avia, ale i Volkswagen LT) anebo i klasická doprovodná auta. Jedním z nich je i replika postavená na základech Škody 120, která má ale vše tak, jak to bývalo. Na střeše je tedy původní (originální, který vozila původní doprovodná auta) střešní nosič s náhradními sadami pnematik a kanystry s benzinem a místo zadních sedadel jsou skříně s náhradními díly a se šuplíky, vysouvajícími se po otevření dveří ven do boku.
Původní originální doprovodná auta měla závodní podvozek, ale i závodní motor, protože nástavba i skříně plné náhradních dílů byly hodně těžké a sériové auto se s nimi skoro nedokázalo rozjet.
Nechybí ani dvojice tréninkových speciálů, s nimiž závodníci Škoda Motorsport najížděli závodní tratě před samotným závodem. Jde o Škodu Felicia a Škodu Octavia první generace. Obě dvě auta byla autentickou součástí závodního týmu, přičemž Octavii prý používal přímo Armin Schwarz.
To byla auta aktuálně zaparkovaná přímo v budově budoucího muzea (1800 m²), v němž bude i kompletní dobová výbava autoškoly, včetně trenažérů, ale i kavárna, konferenční sál nebo prodejna se suvenýry.