test-2013-skoda-superb-36-fsi-v6-4x4-dsg- (1)

Škoda před nedávnem představila modernizovaný Superb třetí generace, ale my jsme se podívali na faceliftovaný kus generace druhé, který měl pod kapotou velký šestiválcový motor. Šlo o auto z roku 2013, které mělo najeto 190 tisíc kilometrů.

Čerstvě po faceliftu

Rok 2013, ze kterého pochází i tento vůz, byl ve znamení modernizace Superbu. Facelift změnil přední světlomety, kterým ve vyšších výbavách nadělil LED denní svícení, LED blinkry a bixenonové čočkové světlomety. Nižší výbavy měly vše řešené žárovkami. Přepracovaná byla také maska chladiče i nárazník. Nová verze tak je od té původní k rozeznání na první pohled.

Na sedanu se hodně změnila také zadní část. Auto dostalo nové světlomety, ale hlavně bylo přesunuto umístění pro registrační značku z nárazníku na víko zavazadelníku. Čtveřice koncovek výfuku pro vrcholnou šestiválcovou variantu zůstalo zachováno, stejně jako systém otevírání zavazadlového prostoru. Ten kombinuje otevírání jako u sedanu (tedy bez skla) anebo jako u liftbacku (tedy celé páté dveře i se sklem). Pro každý způsob je k dispozici samostatné tlačítko – uprostřed pro “sedan”, u pravého osvětlení RZ pro páté dveře.

Test ojetiny Škoda Superb Combi 2.0 TDI 103 kW 4×4 (2014)

Nesvázán emisními limity

V dnešní době jsou motoráři odkázání na nutnost splnění velmi přísných emisních limitů a jsou nuceni motory vybavovat mnoha prvky, které dříve používat nemuseli (a vlastně je ani neznali) a volnější byl i software samotného řízení auta. Neznamená to snad, že by Superb nemusel splňovat emisní normy, ale vzhledem k tomu, že jde o vůz plnící Euro 5, je to na jeho motoru znát. Tím nejzásadnějším je, že jde o šestiválec. Navíc poměrně velký, vždyť jeho válce mají objem 3,6 litru. Mimochodem motor 3,6 FSI se do auta montoval od září 2008 do června 2015.

Tento motor nemá žádné přeplňování a vzduch nasává přirozeně, což se projevuje i na jeho charakteru. Je ale i díky točivému momentu 350 Nm poměrně pružný, ačkoliv to nejlepší ze sebe dostává ve vyšších otáčkách, kde ke slovu pustí svých 191 kW/260 koní. Zrychlit z 0 na 100 km/h tohle auto umí za 6,4 sekundy. Potěšila reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu, protože motor na to ihned zareagoval.

Šestiválec 3,6 FSI není špatný ani z pohledu trvanlivosti či servisních nákladů, tedy samozřejmě v případě, že běžná (předepsaná) údržba byla prováděna tak, jak měla být. Vlastně jde o motor, který by se dal v celé nabídce dvojkového Superbu označit jako jeden z nejspolehlivějších. Velmi výjimečně se může objevit závada typu poškozeného těsnění pod hlavou, případně prasklého bloku vlivem dlouhodobého vysokého zatěžování.

test-2013-skoda-superb-36-fsi-v6-4x4-dsg- (7)

Vrcholný šestiválec byl výhradně spojen s pohonem všech čtyř kol (Haldex) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Je jen škoda, že na volantu nejsou páčky pro manuální změnu rychlostí. Ani u převodovky nemusíte čekat žádné velké problémy co do spolehlivosti, netrpí žádnými známými neduhy. Je potřeba jen dávat pozor na to, aby v ní byl pravidelně (nejpozději) každých 60 tisíc kilometrů měněn olej. 

Při výběru auta je potřeba dávat pozor na to, aby se od převodovky neozývalo žádné dunění, cinkání a podobně. Problém je také škubnutí při rozjezdu, ale na drobné cukání si u DSG občas stěžujeme i když je auto nové. V případě testovaného auta bylo přítomno také. Výměnou oleje po koupi přesto rozhodně nic nezměníte (a to ani v motoru, ani v haldexu).

Jak jezdí?

Motor má velmi příjemný zvuk, tlumený, ale jadrný. Jeho výkon také příjemně graduje a jakmile se přehoupne přes polovinu otáčkoměru, předvádí to nejlepší, co umí. A věřte mi, že tohle auto dokáže být rychlé. Pocitově dokonce lépe než modernizovaný Superb třetí generace s vrcholným 2,0 TSI s 200 kW/272 koňmi, za jehož volant jsem se ve stejném týdnu krátce posadil při prvních testovacích jízdách.

Test Škoda Superb V6 3,6 FSI Laurin&Klement: Milionový pohodář + video

Superb je hodně rychlý hlavně v přímce, protože v zatáčkách je limitovaný komfortněji naladěným podvozkem, ale i velkými převisy. Naše auto mělo 17″ disky kol obuté do zimních pneumatik, což není ve vysokých letních teplotách úplně ideální obutí, takže na žádné řezání zatáček to nebylo.

Lidé u velkých benzinových motorů často tvrdí, že “je to sežere”, ale nebývá to pravda. Vždyť i u tohoto auta spotřeba paliva překvapila. Při cestách kolem maximálně povolených rychlostních limitů (max. + 10 %) jsme se pohybovali se spotřebou paliva nejčastěji mezi 9 a 10 l/100 kilometrů. Při výraznějším šlapání na plynový pedál samozřejmě spotřeba vystoupá výrazněji nad 10litrovou cifru, ovšem stále méně než v případě čtyřválcového TSI. To ale bude úspornější při klidné a vyrovnané jízdě.

Minimum poškození

Testovaný Superb byl uveden do provozu přesně před šesti lety, ale v interiéru to na pohled takřka není znát. Čalounění je nepoškozené – a to i kůže, ale i Alcantara – plasty neohmatané, ovladač světel neošoupaný a ani čalounění dveří není vymačkané. Výjimkou je jen startovací tlačítko, volant a hlavice voliče převodovky, které jsou drobně odřené.

test-2013-skoda-superb-36-fsi-v6-4x4-dsg- (35)

Zvenku ale nějaké oděrky jsou. Všimnout si lze předního nárazníku, který nemá původní lesk, ale také drobných provozních oděrek. Na šestileté auto s takovým nájezdem je to ale velmi málo. Největším poškozením je tak zatřený škrábanec na víčku hrdla nádrže.

Velmi bohatá výbava

I když nejde o verzi Laurin & Klement, má toto auto hodně bohatou výbavu. Namátkou mohu jmenovat parkovací senzory vpředu i vzadu, ale i automatický parkovací asistent, který umí sám podélně zaparkovat. Skvělé jsou bixenonové světlomety, které v noci prosvítí tmu skoro jako ve dne, protože kromě xenonových výbojek rozsvítí i halogenové žárovky a navíc jsou čočky natáčecí podle otočení volantem.

Využívat ale můžete i automatickou dvouzónovou klimatizaci, nezávislé topení s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední sedadla (spolujezdcovo s možností ovládání i ze zadního sedadla). Sedadla vpředu, ale i vzadu jsou navíc vyhřívaná. Řidič má k dispozici také multimediální systém s navigaci a s ovládáním na volantu, samostmívací vnitřní zrcátko, dešťový senzor, ale i příplatkový sound systém, jehož projev opravdu překvapil. Má velmi jasné basy, ale i výšky.

test-2013-skoda-superb-36-fsi-v6-4x4-dsg- (17)

Můžete si všimnout i střešního okna se solárními panely. Šlo o jednu z možných variant střešních oken, kdy nešlo o pouhé vyklápěcí anebo posouvací sklo (i když oboje také umí), ale umělo aktivně vyvětrat interiér. Solární panely používalo k pohánění vnitřních větráků, čímž do interiéru pouštělo chladnější vzduch od motoru (neumělo využít klimatizaci), což stačilo k tomu, aby v autě na sluníčku nebyly ony ultra vysoké teploty. Dítě ani psa byste tam ale ani tak nechávat nesměli. Škoda, že v testovaném autě nebyla solární střecha funkční.

Závěr a cena

Škoda Superb 3,6 FSI V6 DSG 4×4, který jsme si půjčili z pražského autobazaru MAMA Car, má vedenou servisní historii a zdá se být ve velmi dobrém stavu. Drobným mínusem je minimální vůle v řízení, stejně jako drobné pocukávání při rozjezdu. Podvozek je ale jinak pevný, tichý a bez vůlí. I na pohled je auto zachovalé a to jak zvenku, tak zejména uvnitř. Šestiválcový motor si příjemně přede a má dostatek síly, čemuž sekunduje i dobře řadící převodovka. Pro případné výlety do hor jistě oceníte i pohon všech kol.

Auto je na prodej za 284 999 Kč při využití vybraného finančního produktu, případně za 329 999 Kč při platbě v hotovosti.