test-ojetiny-2014-skoda-superb-combi-20-tdi-103-kw-4x4-6MT

Oblíbený model manažerů, který mladoboleslavská automobilka prodává již ve třech generacích, je úspěšný i jako ojeté auto. Rozhodli jsme se vyzkoušet druhou generaci Škody Superb Combi po faceliftu se 170 tisíci najetými kilometry. Jak taková ojetina funguje? 

Do rukou se nám z pražského autobazaru MAMA Car dostal vůz Škoda Superb Combi druhé generace s nejběžnějším motorem, 2.0 TDI 103 kW s pohonem všech kol a manuální převodovkou. Jednalo se už o verzi po faceliftu, která měla v technickém průkazu uvedení do provozu koncem roku 2014.

40 tisíc kilometrů ročně

Pětiletý Superb měl na počítadle kilometrů už cifru, která velké procento (nejen) českých zájemců o koupi ojetého auta už odrazuje, ale cca 170 tisíc najetých kilometrů není při řádném servise velký problém. Ročně tak šlo o nájezd o něco málo přes 40 tisíc kilometrů.

test-ojetiny-2014-skoda-superb-combi-20-tdi-103-kw-4x4-6MT- (20)

S autem jsem strávil bezmála týden a musím říct, že z pohledu najetých kilometrů to na něm nebylo znát. Vizuální stránku a nezničený interiér jsem přisuzoval majiteli, který se o vůz očividně řádně staral. Co mě překvapilo víc, bylo to, že ani po takovém nájezdu nebyl v interiéru slyšel jediný zvuk, který by byl zapříčiněný špatným řemeslným zpracováním nebo nekvalitou požitých materiálů. Stejně tak na tom byl podvozek, vše pevné, bez vůlí a jakýchkoliv ran.

A žádné nepříjemné zvuky se neozývaly ani z motoru. Po startu je sice motor o něco hlučnější, než ve třetí generaci, ale jeho zátah je velmi slušný. Tento motor není ještě tolik svázaný přísnými emisními normami, což se pozitivně projevuje i na spotřebě paliva. S autem jsem za těch pár dní najel něco kolem 700 km. V poměru šlo přibližně o 60% okresek, 30 % města a 10 % dálnice. Průměrná spotřeba se na zimních pneumatikách v teplotách kolem 5°C pohybovala podle palubního počítače vždy kolem šesti litrů na 100 km.

Pohon všech kol zajišťuje čtvrtá generace mezinápravové spojky Haldex. Auto je primárně předokolka a teprve v případě ztráty trakce přední nápravy přiřazuje pohon zadní nápravy. Mrzí mě, že v týdnů, kdy jsem měl auto na test, nebyl nikde poblíž žádný sníh, abych mohl auto prověřit i na sněhu.

Test Škoda Superb V6 3,6 FSI Laurin&Klement: Milionový pohodář + video

Prostorný interiér

Interiér Superbu je, co se týká délky, vskutku velkorysý. Prostor před nohami zadních pasažérů je obrovský a nezaostává ani prostor pro přední cestující. S prostorem na šířku už to tak pozitivní není. Na předních sedadlech problém nepocítíte, ale jakmile by chtěli tři dospělí lidé (muži okolo 80 kg) absolvovat delší cestu na sedadlech vzadu, takový výlet příliš neocení.

Královskou disciplínou Škody Superb Combi je napříč generacemi zavazadelník. Ani Superb druhé generace tedy svým objemem nezklame, k dispozici je 633 litrů ukrytých v pravidelném balení s kolmými a hladkými stěnami. Ve výbavě už ve druhé generaci mohly být elektricky ovládané páté dveře, které toto auto má.

I tak bylo testované auto ve velmi slušné výbavě. Nechybí prakticky nic, co běžný průměrný motorista potřebuje. Díky rozměrům auta jistě ocení přední a zadní parkovací senzory. Klasikou aut této třídy je už multifunkční volant, tempomat, vyhřívané sedačky (a to i zadní), dvouzónová klimatizace, senzory automatického rozsvícení světel, dešťový senzor a tak dále. Ve výbavě mi tak chyběla jen navigace, která by měla být dle mého názoru u aut této třídy a roku běžností. Vzhledem ke konstrukčnímu stáří modelu tu budou také vždy chybět například asistenty hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat či hlídání jízdních pruhů. 

test-ojetiny-2014-skoda-superb-combi-20-tdi-103-kw-4x4-6MT- (8)

Časté závady

Testovaný dvoulitr se vstřikováním paliva common-rail už byl vybaven filtrem pevných částic, který však neznamená časté problémy. Pozor je třeba dát na to, že při vysokých kilometrových nájezdech se zřídka uvolňuje napínací kladka rozvodů či se opotřebovává dvouhmotový setrvačník – lhostejno zda u manuálu či u DSG. V tomto případě jde ale o styl jízdy předešlých majitelů, kteří mohli motor nechat podtáčet.

Závěr

Testované auto se tak zdá být dobrou koupí. Na pohled vypadá hezky, karoserie má jen několik nepatrných poškození a interiér je prakticky jako nový. V hotovosti vás bude auto stát 320 tisíc korun.