Nová Škoda Superb je nejen na našich silnicích, ale již na našich stránkách už takovou stálicí. Přes benzínové provedení Combi i liftback, jsme vyzkoušeli také naftové agregáty. Možná si pamatujete, že poslední testovaná verze, která kombinovala to nejlepší – nejsilnější vznětový motor, pohon všech kol a automoatickou převodovku DSG, v nás zanechala trochu rozporuplné pocity. Bílý liftback se ale rozhodl naše pocity změnit. Povedlo se?

Test Škoda Superb 2.0 TDI (2)

Začněme u designu vozu, který již většina z vás dobře zná. Já osobně považuji Superb po této stránce za extrémně povedené auto. A je vcelku jedno, jestli se budeme bavit o provedení liftback nebo stěhovák. Byly o tom už napsány stohy papíru a proto to nemá cenu dále rozvádět. Jenom možná osobní doporučení. Nepořizujte si svuj Superb v bílé barvě. Nejen, že z nejednoho kliďase udělá pohled na karoserii po první jízdě v dešti a podzimním počasí nezvladatelného cholerika, ale také poměrně dost degraduje povedený a nadčasový design vozu. Bílá pohltí většinu zajímavých křivek a i téměř plně vybavený Superb najednou působí jako holátko.

V nastolené nudě pokračuje také interiér. Černé provedení palubní desky je doplněno velice vkusnou lištou imitující broušený kov a celek doplňují černá kožená sedadla. A k té bílé by se zrovna tak hodil béžový interiér. Chci tím říct pouze jedno. Superb dokazuje jako moc záleží na zaškrtávání volitelné výbavy a barevných kombinací. Tato konfigurace se i vzhledem k motorizaci (ale k tomu se ještě dostaneme) hodí jako fleetové vozidlo a nebo pokud chcete zůstat pro ostatní téměř neviditelnými. Pokud ale vybíráte vůz pro sebe, pro rodinu, buďte zejména při volbě barevných kombinací kreativnější, uvidíte, jak Superb prokoukne.

Výbava Style s množstvím příplatků udělá z interiéru velmi pohodlné a pohledné místo k životu. Celokožená sedadla jsou tvarově shodná s ostatními, tzn. velice pohodlná, navíc elektricky nastavitelná v širokém rozsahu a v mnoha směrech. Rozhodně nejsou sportovní, nicméně boční oporu nabídnou a ani přes kluzký povrch v nich nebudete při rychlejší jízdě nadměrně cestovat. V nabídce jsou však i řešení s Alcantarou na středním dílu a nebo s perforovanou kůží s funkcí odvětrávání. Obě tyto varianty oceníte více, než standardní kůži, zejména v teplejším počasí. Vnitřní prostor Superbu zůstává na té nejvyšší úrovni, jediné místo pro kritiku vzniká na zadních sedadlech v příčném směru. Ale i zde se na hodinovou cestu bez větších problémů usadí tři dospělí.

Test Škoda Superb 2.0 TDI (4)

Superb obouval 18” disky Modus, jejichž velikost představuje ten správný kompromis mezi pohodlným svezením a designem. Navíc o pohodlí se i v tomto případě stará adaptivní podvozek DCC. Příplatková výbava, kterou budete milovat na rozbitých cestách, vám rozšíří úsměv také na kvalitních a oblíbených okreskách. Všechna vozidla s tímto odpružením mají o 10 mm sníženou světlou výšku v porovnání se standardním podvozkem, navíc je podélné rameno zadní čtyřprvkové nápravy uloženo v pryžo-kapalinovém silentbloku. To vše kvůli lepšímu komfortu pro posádku.

Změnu jízdních režimů provádíte pomocí tlačítka systému Driving Mode Select, který nabízí režimy Eco, Comfort, Normal, Sport a uživatelsky nastavitelný režim Individual. U některých vozů máme pocit, že přítomnost podobných systémů na palubě je pouze proto, že si to doba žádá, ale Superb k nim rozhodně nepatří. Změna módu je výrazná a někdy dokonce až moc.

Mluvím tu o režimu Comfort. Jedno stlačení tlačítka totiž přemění Superb na něco, co vám připomíná zaoceánský parník, který se jemně pohupuje na vlnách. Ve městě na kostkách, tramvajových pásech a nebo na nejhorších úsecích našich dálnic, k nezaplacení. Nicméně při cestě na okresní silnici, kde navíc jedete větší cestovní rychlostí doporučuji tento režim přepnout. Série nerovností totiž může mít za následek pohupující se hlavy spolucestujících na zadních sedadlech ještě zhruba deset sekund po nerovnosti. Zkrátka na některých površích může být Superb až moc houpavý.

Test Škoda Superb 2.0 TDI (3)

Režim Sport pak nabídne poměrně dobrou odezvu od podvozku, auto citelně ztuhne, o něco se zlepší i odezva od volantu, ale nějakou přehnanou komunikaci v tomto směru nečekejte. Přestože sám sebe řadím spíše mezi zastánce tužších podvozků a nastavení, v novém Superbu jsem si užíval právě režim Comfort. Za svým jménem si stojí a je až neskutečné, co dokáže vykouzlit i na 18“ kolech.

Pod kapotou Superbu se ukrýval vznětový motor 2.0 TDI s výkonem 110 kW/150 koní a s maximálním točivým momentem 340 Nm. Rozumová volba, která bude, troufám si říct, ve většině Superbů, které potkáte na silnici. A ani se tomu nedivím. Po rozporuplných pocitech ze 140 kW verze musím uznat, že tenhle agregát se vážně povedl.

Samozřejmostí, kterou všichni čekáme, je výborná spotřeba. Dlouhodobý průměr za cca 1 000 ujetých kilometrů se ustálil na perfektní hodnotě 5,1 l/100 km. Klidným tempem na okresce jste schopní palubní počítač ukecat k hodnotám začínajícím čtyřkou, dálniční přesun z nádrže odsaje rovných 5,0 litrů. Na téměř pětimetrové auto vážící 1,5 tuny to je nádherný výsledek.

Test Škoda Superb 2.0 TDI (1)

Při zátahu z nízkých otáček jednotka trochu duní a pořádně se rozjede až za hranicí 1 800 otáček, při ustálené jízdě je však výborně odhlučněná. Motor je navíc poměrně točivý a v jízdním režimu Sport překvapí také velice slušnou odezvou na pohyb vaší pravé nohy. Vzhledem k manuální šestistupňové převodovce, která má přesné dráhy a i příjemně tuhý chod, a 150kg dietě oproti naposledy testované verzi Combi, navíc působí agilnějším dojmem. Pokud vám z důvodu většího nájezdu nebo pošramocené pověsti motorů TSI, vyhovuje právě vznětová jednotka, zde chybu určitě neuděláte.

Škoda Superb s motorem 2.0 TDI 110 kW je naprosto ideální společníkem na delší cesty a jeví se jako ideální kompromis mezi spotřebou a přitom naprosto dostačujícími dynamickými vlastnostmi. Základní cena ve výbavovém stupni Active se stejnou pohonnou jednotkou je 655 900 Kč. Pokud stejně jako v našem případě zvolíte stupeň Style, ceníková cena bude 770 900 Kč. S příplatkovou výbavou se cena dostala na 992 300 Kč. Z mého pohledu je tak daleko lepší volbou, než silnější jednotka o výkonu 140 kW, která (i kvůli pohonu 4×4 a automatické převodovce) vykazovala spotřeba o tři litry vyšší. Je váš roční nájezd vysoký nebo přemýšlíte, čím vybavíte flotilu vašich obchodních zástupců? Právě jste našli svého favorita.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Superb
Motor: 2.0 TDI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment: 340 Nm při 1 750 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.8 s
Maximální rychlost: 220 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.8 / 3.7 / 4.1
Emise CO2: 108 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4 861 mm
Šířka: 1 864 mm
Výška: 1 468 mm
Rozvor: 2 841 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 485 kg
Objem zavazadlového prostoru: 625 / 1 760 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde