Trh ojetých aut se pomalu začíná vzpamatovávat. Počet dovezených aut postupně roste a v červnu dokonce překonal počet aut dovezených ve stejném měsíci před dvěma lety (o 28 %), kdy zemi nesužovala pandemie koronaviru.
Oproti loňskému, pandemií rovněž značně poznamenanému, roku se do Česka letos ve stejném období dovezlo o 14 518 ojetých osobních vozů více, což představuje nárůst o 21 %. Ve srovnání s rokem 2019 šlo ale stále o 6% pokles. Oproti tomuto roku chyběla letos na trhu stále téměř pětina aut, což bylo dáno také vývozy kvalitních ojetin do zahraničí a i menší ochotou lidí měnit letos auta za novější. Místo toho lidé častěji pořizovali další auto do rodiny, což se podílelo na nárůstu poptávky, kterou prodejci nebyli schopni uspokojit.
V důsledku vysoké poptávky došlo k dalšímu zdražení ojetých aut, meziročně o téměř 16 %. Zatímco loni poskytovali prodejci někdy i výrazné slevy, letos naopak stále zdražují. Oproti prvnímu kvartálu došlo v druhém kvartálu ke zdražení o 5 %. Průměrná cena za ojeté osobní auto činila v prvním pololetí letošního roku necelých 245 000 Kč. Nárůst cen letos zrychlil zejména v červnu a během července nadále pokračoval. Pravděpodobnost, že by šly ceny opět dolů, je prakticky nulová, neboť zhruba od června začaly růst také výkupní ceny za vozidla.
Koupě ojetiny nemusí být horor. Stačí jen znát základní pravidla, na co si dát pozor
Průměrná doba prodeje ojetého vozu se letos meziročně snížila ze 106 na 96 dní. Ještě v prvním letošním kvartálu přitom vyrostla na 118 dní, což ale bylo dáno tím, že po celou dobu směly autobazary prodávat vozy jen v online režimu. Po otevření prodejních míst se prodeje výrazně urychlily a díky extrémní poptávce se doba prodeje od června dále výrazně zkracuje, u některých prodejců se pohybuje už jen okolo 75 dní. Někteří prodejci od poloviny května prodali již tolik vozů, co jindy za celé pololetí. Ochota poskytnout slevu je nyní prakticky nulová.
O více než 2 procentní body klesl letos podíl aut po prvním majiteli na 52 %. Podíl aut s naftovým motorem, který u prodávaných ojetých aut stále převládá, činil 55 %. Průměrně měly vozy najeto 158 000 km, což je o zhruba 5 % méně než ve stejném období loni, kdy vykazovaly 166 000 km. Jedním z vysvětlení může být častější či razantnější stáčení tachometrů, ale také vývoz mladých kvalitních ojetin do zahraničí. Průměrné stáří vozů se totiž prakticky nemění a v průměru zůstává na devíti letech.
V letošním roce klesl výrazně podíl prodávaných ojetých aut s českým původem. Zatímco loni tvořila taková auta přes 51,1 % nabídky, letos klesla na 47,7 %. Podíl aut s českým původem se snižuje už druhým rokem v řadě. Letos klesl rovněž podíl vozů z Německa, a to z 21 na 19 %. Naopak vzrůstá podíl aut s neuvedeným původem. Řada kupujících se o původ vozidla nezajímá a prodejci ho častěji v inzerci raději ani nezmiňují.
Nejvíce se letos prodávaly opět vozy Škoda Octavia. Na trhu se však více prodávaly i méně časté modely. Naopak podíl deseti nejprodávanějších vozů se mírně snížil o 1,2 procentního bodu na zhruba 37 %. Nejčastěji se na trhu vyskytovala auta šedé barvy (20 %) tradičně následované černými (17 %) a bílými (16 %).
TOP10 nejprodávanějších modelů: