Volkswagen Golf dostal v loňském roce další facelift. Ten se zaměřil nejen na běžné modely, ale i na ty sportovní včetně vrcholného eRka. To opět dostalo vyšší výkon a trochu jiné naladění. Vyzkoušeli jsme ho v černočerné verzi s pětidveřovou karoserií.
Co se změnilo?
V rámci modernizace se na pohled ve dne nezměnilo nic zásadního, vynikne to ale naopak ve tmě, protože i Golf dostal dnes tolik oblíbené svítící znaky, respektive jen přední. Ten za dne vypadá ve vlastně úplně normálně, nenápadně, ale ve tmě se jeho silueta společně s LEDkovým pruhem mezi světlomety rozzáří doběla. Golf navíc může mít chytré LED Matrix světlomety (automobilka je označuje jako IQ.LIGHT LED Matrix), díky nimž zepředu vypadá parádně a navíc skvěle prosvítí tmu. Auto tak může jet skoro pořád na dálkové světlomety, ale přitom neoslňuje ostatní řidiče.
Přední i zadní světlomety mají navíc novou grafiku. U těch zadních jsou dynamické blinkry, které tvoří zajímavě tvarované čtverečky ukryté za LEDkami běžných světlometů. Po odemknutí ve tmě navíc zahrajou zajímavé animace.
Novinkou mohou být i nová 19“ kovaná kola Warmenau, která jsou položkou za příplatek. Jejich největší výhodou ale není to, jak vypadají, nýbrž to, že jsou kovaná. Díky tomu je totiž hmotnost jednoho kola pouhých 8 kilogramů. Jejich tvar je navíc uzpůsoben tak, aby co nejvíce chladil brzdy.
Další novinkou, kterou mělo i naše testované auto je černý paket Black Edition. A když mluvíme o tom, že je černý, tak je opravdu černý. Na tomhle autě totiž nenajdeme ani kousek chromu, hliníku nebo něčeho, co by bylo světlé. Černý je samozřejmě lak karoserie, ale černé jsou i všechny lišty, 19″ kola Estoril, brzdové třmeny, kliky, zpětná zrcátka, všechny znaky, koncovky výfuku (v našem případě tu však byly příplatkové výfuky Akrapović), ale i vnitřky předních světlometů. Mimochodem, model Black Edition je možné objednávat ale také v bílé barvě Pure nebo v modré barvě Lapiz.
Pár změn je také uvnitř. Volkswagen říká, že nově vyvinuty je hardware a software infotainmentu. Ten je v eRku kombinován s největším displejem s úhlopříčkou 32,8 cm. Výhodou je, že lišta, kterou se ovládá hlasitost multimédií a teplota klimatizace, je konečně osvětlená, takže se už v pohodě trefíte i ve tmě. Vylepšeny byly také budíky, ty jsou samozřejmě výhradně digitální (Digital Cockpit Pro). Pro Golf R je tu i speciální šablona „Sport Skin“ s centrálním kruhovým otáčkoměrem a také režim zobrazování „R View“ s horizontálním otáčkoměrem.
Volkswagen Golf R má specifický interiér. Má sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, které jsou čalouněny v kombinaci černé a modré barvy a jsou na nich loga „R“. Palubní deska i další části interiéru mohou být obloženy hliníkovým nebo karbonovým dekorem. Nechybí ani modré logo R na volantu a bohužel ani v eRku nechybí dotekové ovládání na volantu…
Opět silnější motor
Novinky se udály také z pohledu techniky. Pod přední kapotou je sice stále dvoulitrový benzinový motor TSI, ale jeho výkon byl zvýšen o 10 kW/14 koní. Na všechna čtyři kola tak nyní přes sedmistupňové DSG putuje 245 kW/333 koní a točivý moment vrcholí 420 Nm. Díky tomu dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Pokud si připlatíte za paket R Performance, bude maximálka dokonce až 270 km/h.
Mimochodem, paket R Performance je zajímavá nabídka, o které byste rozhodně přemýšlet měli. Kromě zvýšení maximální rychlosti, což u nás v ČR zase tolik nevyužijeme, totiž nabídne i stopky GPS pro měření časů na kolo a ukazatel zrychlen, větší zadní spojler, ale také další dva jízdní režimy – „Drift“ a „Special“. V obou případech jde o speciální režimy, které nastavují techniku auta pro specifické jízdní podmínky.
V případě režimu drift už napovídá sám název, že půjde o to, abyste se s autem mohli sklouznout. Volkswagen Golf R má standardně pohon všech kol 4MOTION, ale kromě toho má také R Performance Torque Vectoring. Je to totéž, co má například Audi RS 3 nebo i CUPRA Formentor. Velmi zjednodušeně jde o něco jako zadní diferenciál (fakticky to ale není diferenciál), který umí rozdělovat točivý moment mezi jednotlivá zadní kola, přičemž v extrému to může být až 100 % na jedno zadní kolo. I díky tomu se dá docela jednoduše sklouznout v kontrolovaném smyku. Auto vás nechá driftovat, ale musíte stát na plynu a nesmíte dát velké kontra, jakmile jednu z těchto věcí změníte, klouzání se zastaví. Na kluzkém povrchu to ale funguje parádně.
Druhým režimem je „Special“, který si podle názvu s ničím spojit asi nedokážete, ale už podle obrázku, který u něj je, vám to jistě dojde. Na tom obrázku je totiž silueta Severní smyčky Nürburgringu. Auto je tak speciálně naladěno tak, aby na tomto okruhu fungovalo co nejlépe. Motor a zbytek pohonného ústrojí je parádně ostrý, ale podvozek je poddajnější než v klasickém režimu Race, přeci jen je Nürburgring svým profilem spíš okreska, kde se hodí spíše poddajnější podvozek než ten nejtvrdší. Adaptivní podvozek DCC ovšem pro eRko není ve standardní výbavě, stojí 20 900 Kč.
Za volantem
Testovaný Golf R byl za příplatek 104 300 Kč vybaven výfukovým systémem Akrapović, který docela překvapivě vyluzuje poměrně hlasitý a pěkný zvuk. Dokáže si i po ubrání nebo podřazení docela hezky odplivnout odfrknout. Však si to poslechněte sami. VW navíc – podobně jako škodovka pro Octavii RS – umí při nastartování udělat tzv. Emotion start, při kterém motor vytočí až do 2500 ot./min.
Volkswagen Golf R je sice nejrychlejším a nejvýkonnějším Golfem, ale přesto není tím nejdrsnějším, tím je totiž Golf GTI Clubsport. Proč o tom mluvím? Ono je to totiž docela důležité v případě, pokud chcete s tímhle autem jezdit každodenně. Díky jízdním režimům, které změní nastavení auta, se totiž s eRkem dá úplně bez problémů jezdit přes týden po Praze do práce, ale o víkendu ho klidně můžete vzít na okresky nebo na okruh. V obou případech to bude fungovat.
Na nejkomfortnější nastavení adaptivních tlumičů, se zavřenou klapkou ve výfuku a s deaktivovaným sportovním zvukem v kabině působí totiž tohle auto skoro jako o něco málo tužší a rychlejší běžný Golf. To je velká výhoda dnešních moderních aut. Jasně, pořád bude v kabině víc hluku z motoru a výfuku a kočičí hlavy z pražského centra „nezmizí“, ale nebude vás to otravovat.
A pak vyjedete z města na okresky, přepnete si do sportovního nebo rovnou do nějakého ostřejšího jízdního režimu a tohle auto jako byste polili živou vodou. Najednou ztuhne, jeho odezva na plynovém pedálu výrazně zostří a z výfuku se začne ozývat parádní zvuk, který ale standardně kazí další doprovod z reproduktorů. Ten se ale dá v individuálním jízdním režimu zcela deaktivovat. Na druhou stranu není to zase tak špatné a nepůsobí to až zase tak rušivě, jako tomu bývalo dřív.
A na okreskách rovnou pojďme vyzkoušet i speciální jízdní režimy. Začneme „Driftem“. V předchozí verzi před modernizací – měli jsme ho i na sněhu – si pamatuju, že to byl vlastně docela obyčejný ostrý režim, který na rovině prakticky nebyl poznat, ale v zatáčkách dokázal hezky pohodit zadkem. A to se tady změnilo. Po poslední modernizaci je totiž eRko pod plným plynem na rovince od zadku neklidnější a je cítit, že zadní nápravu preferuje o poznání víc. Výjezdy ze zatáček se pak dají dávat v příjemném decentním klouzání zadku.
A pak je tu režim „Special“, což byl nakonec režim, který jsem si při svižnějším svezení po českých okreskách oblíbil nejvíc. Motor, převodovka i řízení jsou tu příjemně ostré, ale poddajnější podvozek nechá auto hezky zakleknout a nerozhodí ho ani rozbité cesty. Když chytíte hezkou okresku s pěkným rytmem, jízdu si s Golfem R opravdu užijete. Ostrý motor i překvapivě vcelku povedené řízení doplňují i ostré brzdy. To, jak se dá s tímhle autem svézt, mě po dlouhé době opět překvapilo. Schopnosti i rychlost auta se jsou opravdu povedené a je to vlastně zábavnější jízda, než to bývala dřív. Mám z toho auta podobné pocity jako z nedávno testované faceliftované Audi S3…
A co spotřeba paliva? Tady bude samozřejmě hodně záležet na tom, jak s tímhle autem budete jezdit, jak moc budete tlačit na pilu a jak moc si budete užívat sportovního výfuku. Jezdit se dá za osm, ale můžete jezdit klidně i přes dvacet…
Závěr a cena
Volkswagen Golf R je v nejnovější verzi opět o něco sportovnějším a celkově lepším autem. Je rychlý, přesto to není zlé auto. Díky tomu, že na zadní nápravě má R Performance Torque Vectoring, dokáže být zábavnější než třeba nové a podobně zaměřené BMW M135 xDrive. Je to navíc auto, které můžete klidně používat přes týden na cesty do práce, ale o víkendu jako hračku na svezení.
Výhodou je to, že se eRko oproti GTÍčkům nabízí nejen jako pětidveřový hatchback, ale také jako praktičtější kombi. Má navíc standardně pohon všech kol, takže se s ním pobavíte i v zimě a navíc vás na horách nezastihne jen tak nějaká sněhová nadílka.
A co prozradí pohled na ceny? Aktuální základní cena pětidveřového VW Golf R je 1 367 900 Kč s DPH, ale určitě doporučujeme připlatit si 55 600 Kč za paket R-Performance anebo rovnou 79 000 Kč za paket Black Edition paket pro model R, který přidává černé prvky a v ceně je i paket R-Performance.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen Golf R Black Edition |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1984 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 245 kW/333 koní |
Točivý moment: | 420 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4.6 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h (270 km/h) |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 8,1 l/100 km |
Emise CO2: | 184 g/km |
Objem nádrže: | 55 litrů |
Délka: | 4296 mm |
Šířka: | 1789 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1445 mm |
Rozvor: | 2629 mm |
Provozní hmotnost: | 1582 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 345 / 1197 litrů |