test-2022-volkswagen-golf-r-variant- (9)

Test Volkswagen Golf R Variant (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 20. 3. 2022


Nová generace Volkswagenu Golf R dostala několik novinek a automobilka tvrdí, že se to projevilo na zábavnosti. My jsme si do testu vzali praktičtější kombík a rozhodli jsme se na to podívat.

Teď umí i driftovat

Nejnovější erko si ponechalo obě karosářské varianty – pětidveřový hatchback i praktičtější kombi – i motor. Pod kapotou je benzinový dvoulitr s výkonem 235 kW/320 koní a s točivým momentem 420 Nm. Standardem je automatická převodovka DSG a pohon všech čtyř kol.

Přečtěte si také:  Začíná e-SALON. Porsche ČR na výstavišti v Letňanech představuje to nejmodernější z elektromobility a nových technologií

A právě pohon všech čtyř kol je tou největší novinkou, s níž nejnovější Volkswagen Golf R na trh přijíždí. Ještě na vysvětlenou. Pohon všech kol mají všechny Golfy R, ale ten testovaný byl navíc vybaven paketem R-Performance, který za necelých 60 tisíc korun přidává systém Torque vectoring. Jeho součástí jsou ještě 19″ litá kola Estoril, posunutí elektronického omezovače rychlosti z 250 na 270 km/h a dva nové jízdní režimy Drift a Special. 

test-2022-volkswagen-golf-r-variant- (19)

A co to ten Torque vectoring vlastně je? Volkswagen to vysvětluje jako systém pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu s dvojicí lamelových spojek na zadní nápravě (pro každé zadní kolo je jedna). Ty jsou tady místo zadního diferenciálu a nahrazují i mezinápravovou spojku. Kardan je tedy pevně spojen s úhlovým převodem zadní nápravy. Výsledkem tedy je, že na jedno zadní kolo může jít veškerý výkon mířící na zadní nápravu, zatímco to druhé se jen „poveze“. Teorie je ale jedna věc, praxe druhá, takže jsme to vyzkoušeli na zasněžených okreskách. O tom o něco níže… 

Výbušný

Dvoulitr pod kapotou je evolucí motoru, který Volkswagen koncern používá už řadu let a měl ho i předchozí Golf R. V nejnovější verzi posílil a má 320 koní a 420 Nm. A to tomuhle kombíku umožní sprint z místa na stovku za pouhých 4,9 sekundy a s příplatkovým paketem R-Performance pokračuje až k 270 km/h.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem BMW X1 sDrive18d na českých silnicích

Zrychlování tohohle auta je vlastně taková „samozřejmost“, hlavně v nejostřejších jízdních režimech. V těch je totiž plynový pedál příjemně ostrý a motor na jeho pohyby reaguje opravdu rychle. Je jedno, v jakých otáčkách zrovna motor je, protože pokaždé přijde značné zatlačení do sedadel.

test-2022-volkswagen-golf-r-variant- (27)

Potěší i převodovka DSG. Ta má totiž nejen bleskurychlé reakce a řadí rychlostí mrknutí oka, ale hlavně konečně dostala opravdu manuální režim. A když mluvíme o opravdu manuálním režimu, tak to znamená, že ani když se motor dostane k omezovači, nepřeřadí vyšší rychlostní stupeň, motor nechá vytočený. Ke změně rychlostních stupňů jsou tu samozřejmě páčky na volantu, které jsou výrazně větší než u běžných modelů.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2022)

Jízdu navíc doprovází docela pěkný zvuk. Výfuky, přestože si na eRkový kombík nemůžete objednat Akrapoviče, znějí hezky. Jízdu doprovází i decentní bublání po ubrání plynu anebo podřazení. Není to ale nic, čím byste otravovali své okolí, přesto to jízdu příjemně doplňuje. Samozřejmě je tu i falešný zvuk z reproduktorů, což je už takový kolorit dnešní doby, ale ten se dá vypnout.

Na silnici…

Auto jsme vyzvedávali ve městě, studené. Měli jsme tak dostatek času vyzkoušet, jaké je při klidné jízdě. Jde o jeden z nejsportovnějších modelů, což naznačuje i jeho tuhé naladění, přesto se v nejkomfortnějším režimu jedná o auto, při jehož denním užívání nebude třeba dělat žádné kompromisy. Tlumiče adaptivního podvozku DCC dokáží v dostatečně změknout, jsou poddajné a nerovnosti filtrují dobře. Přesto z auta tuhé uložení náprav a podobně cítit je.

test-2022-volkswagen-golf-r-variant- (6)

V takovém režimu jde o docela běžný rodinný kombík, do jehož kufru naložíte přes 600 litrů nákladu a na zadní sedačky můžete bez problémů posadit děti. Místa je tu dost na všech sedadlech a je tu i dobrý audiosystém.

Když pak ohřejete všechny provozní kapaliny a rodinku vysadíte, můžete přepnout jízdní režim na něco ostřejšího a vyrazit na své oblíbené okresky. Na české silnice se docela dobře hodí režim Special, který byl laděn na Severní smyčce okruhu Nürburgring. Auto je ostré, ale podvozek je měkčí, lépe si poradí s nerovnostmi.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI DSG (2022)

Tady je auto díky pohonu všech kol a jeho naladění neutrální, neskutečně rychlé a přesné, ačkoliv od řízení té zpětné vazby zase tolik není. Rychlosti, kterými budete zatáčky projíždět, vás mnohdy překvapí, stejně jako „samozřejmost“, která z auta čiší. Přesto to není nuda.

test-2022-volkswagen-golf-r-variant- (12)

Přepněte si ale na driftovací režim, vypněte si stabilizaci (ESC off sice svítí, ale přesto zásahy cítíte – o to víc pak na sněhu) a najděte si co nejklikatější cestu. Budete překvapeni, co se inženýrům povedlo z eRkového Golfu udělat. S předchozí generací se dalo přenosem hmotnosti auto rozhodit, ale „haldex“ jej přes přední kola rychle vytáhl ven. Tady je to naopak. Dlouhé táhlé smyky si tu sice neužijete, ale přesto se dá ze zatáček vyjíždět s klouzajícím zadkem. Tohle je vážně zábavný Golf!

…a na sněhu

Když už má Volkswagen Golf R driftovací režim, byla by škoda jej pořádně nevyzkoušet. Auto jsme testovali ještě v době, kdy na horách byl nějaký sníh, takže jsme tam vyrazili. Vybrali jsme ty stejné silnice, kde jsem jen o pár dní dřív jezdili s novým Audi RS 3. Krkonošské horské silnice, plné zatáček se sněhovou pokrývkou na silnicích se zdají být ideálním teritoriem, kde driftovací režim a novou čtyřkolku otestovat.

Přečtěte si také:  Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

A také ano! Na sněhu se dá zadek auta odstavit jednoduše a lehce pouze plynem. Projíždět tak zatáčky „dveřma napřed“ není vůbec problém a díky poměrně dlouhému rozvoru (kombík má o 50 mm více než 5D hatchback) se do smyku dostává hodně očekávatelně.

Ačkoliv se však stabilizace tváří jako vypnutá, neustále nad řidičem stojí a snaží se, aby se nedostal do problémů. Když se auto dostane do přetáčivého smyku a řidič dá velké kontra, srovná ho to.

Závěr a cena

Nejnovější Volkswagen Golf R se zdá být jako evoluce, ale vlastně je to revoluce. Speciálně v testované praktičtější verzi Variant skvěle kombinuje rodinné auto na každodenní povinnosti (dokáže jezdit i kolem 8 l/100 km), ale zároveň se dokáže stiskem jednoho tlačítka změnit v auto, s nímž si i zkušený řidič užije dostatek zábavy na okreskách.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i20 N Premium (2022)

Tenhle vlastně skvěle namíchaný koktejl ale něco stojí. Základní cena, za který se Volkswagen Golf R Variant prodává, je 1 310 900 Kč. U testovaného auta bylo ale příplatků za dalších čtvrt milionu korun. Pokud ale o podobném autě přemýšlíte, měli byste si pospíšit, protože taková auta už asi dlouho nebudou…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf R Variant
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,235 kW/320 koní
Točivý moment:,420 Nm při 2100–5350 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,270 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.9 – 8.4
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4644 mm
Šířka:,1789 mm
Výška:,1452 mm
Rozvor:,2678 mm
Pohotovostní hmotnost:,1630 kg
Objem zavazadlového prostoru:,611 / 1642 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek