Před čtyřmi lety, v době koronavirové pandemie začaly výrazně stoupat ceny zboží, což se samozřejmě dotklo i aut. Jejich ceny se zvýšily vcelku znatelně, i protože jich byl velký nedostatek. Teď se situace už zlepšila, takže se na trhu začínají objevovat i akční a výhodné nabídky. A takové nabídky můžeme najít třeba i u Volkswagenu. Tou, která nás bude zajímat teď, je ta s názvem „People“, protože v této výbavě jsme otestovali modernizovaný Golf.
Co je akční nabídka People?
Tuhle akční nabídku představil Volkswagen začátkem letošního roku. Už od začátku se týkala spalovacích modelů i elektromobilů a za výhodnější ceny bylo možné pořídit Polo, Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan, Touran, ale také ID.3 a ID.7. Později se nabídka dále upravovala. Přibyl do ní například i modernizovaný Golf. Ten totiž přišel na trh až v průběhu letošního roku, ale také modely R-Line.
Akční nabídka zvýhodňovala ceny tak, že do aut přibyla výbava za výrazně nižší cenu, než kterou by stála, pokud by si ji zákazník pořídil samostatně. Akční modely People vycházejí z výbavové linie Life, resp. Comfortline u modelu Touran, ale v rámci této nabídky je v autě výbava, na které se dá ušetřit přibližně 100 až téměř 150 tisíc korun u spalovacích modelů a skoro 190 tisíc u elektromobilů.
Pokud se podíváme do ceníku pro testovaný Volkswagen Golf People, zjistíme, že v rámci této akční nabídky lze vybírat benzinové i naftové motorizace od 85 do 110 kW. Testovaná varianta je tou nejlevnější. Jde o základní motorizaci pro modernizovaný Golf, která nahrazuje původní tříválec. Pod kapotou je nyní čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 85 kW/115 koní, který je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a pohání výhradně přední kola.
A jaká je ta výbava, kterou Golf People nabízí ve standardu? Obsahuje všechno to, co člověk na palubě potřebuje, ale také několik dalších věcí, které už vylepšují komfort posádky. Ve výčtu výbavy tak nechybí adaptivní tempomat, třízónová automatická klimatizace, nejnovější generace multimediálního systému s výrazně větším 12,9palcovým displejem, digitální přístrojový panel, bezklíčové odemykání a startování, vnitřní automaticky stmívací zrcátko, couvací kamera, přední a zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel i volantu, 17″ kola, ale také třeba metalický lak.
A to je přesně to auto, které tu máme. Nemá žádný příplatek navíc. A v rámci týdenního testování jsme si vyzkoušeli, že pro úplně běžné užívání auta není žádný příplatek za další výbavu potřeba.
Co přinesl facelift?
Facelift kromě změny základní motorizace přinesl i další novinky, které se decentně dotkly vnějšku a o poznání více vnitřku. Zvenku je nový přední nárazník, jiná grafika předních i zadních světlometů. A to je všechno.
To v kabině je věcí víc. Už jsme ve výčtu výbavy zmínili nový a větší displej infotainmentu (s novým software MIB4), který doplňuje konečně podsvícená lišta před ním, na které se ovládá teplota klimatizace/topení či hlasitost multimédií. Novinkou je také volant, respektive to, že ovladače na něm už nejsou dotekové, ale klasické „retro“ mechanické.
Přestože ostatní dotekové ovladače už nahrazeny nebyly, přidává nový infotainment možnost personifikovat si to, co chtějí řidič nebo spolujezdec ovládat. V levé horní části displeje je totiž možnost nastavit si ikonky funkcí podle přání. Nabízí se tam tak dát například ovládání systému Start/stop, rychlý přístup do Menu jízdních asistentů (protože i tady je otravné upozorňování na překročení rychlosti a Golf nemá tlačítko pro přístup k asistentům na volantu jako škodovky nebo modely CUPRA) a podobně.
Za volantem
Modernizovaný Golf dostal nový základ pohonných jednotek, kdy podladěný čtyřválec 1,5 TSI nahrazuje původní tříválec. Spousta lidí má radost, protože tříválce jsou podle nich špatné motory, ale jiní dvakrát nadšení nejsou. Je bezpochyby, že čtyřválec bude mít vždy kultivovanější projev než čtyřválec, což platí i u Golfu, ale v tomto případě, přestože mají stejný výkon, působí čtyřválec o poznání línějším dojmem. Stejný pocit jsme z tohoto motoru měli i při prvních jízdách s modernizovanou Škodou Octavia. Potvrdilo se to nakonec i tím, když jsme o týden později přesedli do modernizovaného SEATu Arona, který právě 85kW tříválec poháněl. Ten motor je živější, jde radostněji do otáček a je jako politý živou vodou. Na druhé straně je ale hlučnější a není tak jemný.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Neznamená to ale, že by nejslabší jedna pětka byla špatný motor, to nikoliv, jen od něj nemůžete chtít vzrušení. Hodí se pro běžnou, možná spíše klidnější jízdu, ale pak se odmění parádním odhlučněním. V interiéru je při klidné jízdě překvapivé ticho.
A nakonec jedna pětka potěší i svým apetitem. Jde o verzi s vypínáním dvojice válců při nízké zátěži, což by se na nižší spotřebě paliva mělo také podepsat. Odpojení dvojice válců poznáte prakticky jen ve chvíli, kdy nemáte puštěnou hudbu nebo ji máte potichu. Případně na displeji, pokud si vyberete zobrazení aktuální spotřeby paliva. Pak totiž, pokud zrovna budou válce odpojené, bude na displeji svítit nápis „2-válcový režim“. Jezdit se s tímhle autem dá úplně v pohodě do 5,5 l/100 km, mimo město dokonce i pod pět.
Přestože motor je spíše pro klidnější řidiče, podvozek by naopak zvládl i dynamickou jízdu. Motor není těžký, přední kola se tak asfaltu drží parádně a reakce na pohyby volantem jsou rychlé. Podvozek je pevný, testovaný Golf neměl příplatkové adaptivní tlumiče DCC, a je naladěn spíše komfortně. Golf se na sedmnáctkách vcelku příjemně pohupuje a dokáže dobře tlumit nerovnosti.
Závěr a cena
Golf je auto, které dělá to, co má (tedy jezdí), správně. Ničím řidiče neotravuje (až na některé aktivní jízdní asistenty), ale na druhou stranu ho ani nijak nepobaví. Je to vlastně úplně normální auto, které se normálně řídí a stojí normální peníze. Přijde vám, že je v závěru moc „normálně“? Ano, je, ale normální auta už dnes na trhu moc nejsou. Je překvapením, že právě modernizovaný Golf jedním takovým autem je. V rámci faceliftu totiž odstranil spoustu věcí, které nám na něm předtím vadily.
A když už jsme mluvili o tom, že je to akční verze, tak se sluší dodat i to, kolik stojí. Testovaná verze je bez jediného příplatku a je to to nejlevnější, co akční ceník People obsahuje. Cenu stanovil Volkswagen na 663 900 korun. Naftový dvoulitr s 85 kW můžete mít za 709 900 korun a mild-hybridní 1,5 eTSI s 85 kW a s převodovkou DSG vyjde na 748 900 korun.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1498 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 85 kW/115 koní |
Točivý moment: | 220 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,9 s |
Maximální rychlost: | 203 km/h |
Převodovka: | 6stupňová manuální |
Spotřeba paliva: | 5,4 l/100 km |
Emise CO2: | 124 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4286 mm |
Šířka: | 1789 mm |
Výška: | 1455 mm |
Rozvor: | 2620 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1313 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 380 litrů |