Přes 50 kilometrů čistě na elektřinu, konektor na rychlodobíjení a úžasný interiér. Mercedes-Benz A250e je příkladným plug-in hybridem, který si zamilujete nejen ve městě, ale i na dálkových trasách napříč republikou nebo Evropou. Počítejte ale s tím, že vás odchovanec z jihoněmeckého Rastattu přijde nejmíň na milion.
Můj mercedesi?
Třída A není žádnou novinkou, Mercedes ji na trh uvedl už před dvěma lety a tehdy čtvrtá generace tohohle kompaktu dost poupravila naše představy o tom, do jaké míry mohou být malá auta našlapaná moderními technologiemi. Byť v případě stuttgartské automobilky nemůže být přímo řeč o „levných“ modelech, „áčko“ poskytlo na svou třídu vskutku nevídaný komfort.
Zvlášť pozoruhodná je plejáda asistenčních systémů nebo překrásný interiér, kterému vévodí duo deset a čtvrt palce velkých displejů. Ty při zhasnutí splývají v jeden celistvý digitální pás před řidičem. Dominantním prvkem jsou velké kruhové výdechy ventilace, uchvátí taky precizně zpracovaná palubní deska. Možná vás překvapí poměrně mohutný věnec volantu (a možná by sem víc seděl ten malý motokárový od Peugeotu), ale jde o zvyk.
Auto jde velmi funkčně ovládat hlasově, mercedes se naučil pěkně česky. Kterýkoli povel stačí zahájit zvoláním „Můj mercedesi?“ anebo stiskem tlačítka na volantu. Řekněte si o předpověď počasí či přeladění rádia, aniž byste museli odvrátit zrak od vozovky. A k tomu je tu doteková ploška s haptickou odezvou pro ovládání infotainmentu – to abyste si neumatlali displeje. Přístrojový i multimediální displej jde navíc ovládat touchpady přímo na volantu a míra variability a personalizace je naprosto ohromná, tady nemá Mercedes jako značka konkurenci.
Jak ušetřit čas
Mezigeneračně auto povyrostlo, na délku má 4419 milimetrů a do proporcí se mnohem víc blíží jedničkovému BMW než A1 od Audi. Zvenku vypadá jako zmenšenina větších bratříčků, velké logo má vpasované v masce, přimhouřené lampy se svažují k úzkému čumáku a protikladem dlouhé kapoty je baculatý zadek. Tam i tam si všimněte speciální elektrické registračky. A250e nevypouští lokálně víc než 36 g CO2 na kilometr, a tak se můžete s klidem v duši zapomenout na modrých zónách pro rezidenty.
V kufru je 310 litrů místa, o 70 litrů méně než v případě konvenční verze. Ještě zajímavější je ovšem pohled pod kapotu. Elektrifikovaná třída A disponuje čtyřválcovou třináctistovkou, přičemž spolu s elektromotorem dá plug-in hybrid dohromady výkon 160 kW/217 koní. Maximální točivý moment činí 450 Nm. Jednotka je od základu spárovaná s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Mercedes se v některých materiálech chlubí tím, že na baterky ujede A250e klidně až 77 kilometrů (podle NEDC), což je samozřejmě nadsazené. I tak jde ale vývoj tak rychle kupředu, že s 55kilometrovým dojezdem jste ve městě přes den absolutně soběstační, a zvlášť pohodlné je pak ono nejotravnější – nabíjení. Nespornou a ojedinělou výhodou modelu A250e je totiž možnost dobíjení u rychlonabíjecího stojanu.
Baterka o kapacitě 15,6 kWh je plná za půl hodiny. Maximálně do ní teče 24 kW, takže nevyužijete plný potenciál stojanu, ale neskutečně ušetříte čas. Přes palubní dobíječku s výkonem 7,4 kW totiž nabíjení trvá zhruba standardní dvě hodiny. Nejenže tedy jde poměrně snadno doplňovat nezanedbatelnou porci „elektrických“ kilometrů ve městě, už by ale neměl být ani problém nabít auto někde na dálnici, kde sotva strávíte dvě hodiny u kafe na pumpě.
Vyšňořit se a vyrazit
Tužší podvozek vás v A250e možná pobídne k dravější jízdě (a mercedes se k ní nechá velmi snadno zlákat, zvlášť ve sportovním režimu), pak poznáte, že tohle auto je nejen eko, ale ještě poměrně rychlé (stovku má za 6,6 vteřiny), hbité a snadno ovladatelné. V kombinovaném Comfortu mu ale chvíli trvá, než při razantnějším sešlápnutí pedálu nastartuje spalovací jednotku a přidá do kroku.
Hybridní systém je samostatný, takže když necháte dřinu na něm, uděláte asi nejlíp. V týdenním testu mercedes zvládl během asi 630 ujetých kilometrů dva velké dálniční přesuny, kousek po okreskách a pak cesty po městě, kde počítač volil hlavně elektrickou jízdu.
Baterku jsme dobíjeli dvakrát a dostali jsme se na spotřebu 5,2 litru a 2,4 kWh na 100 km. Čistě na elektřinu jezdí auto za asi 15 až 17 kWh. To jsou parádní čísla. Zvlášť pokud uvážíme, že kdo má doma wallbox a levný tarif pro elektromobily, šetří několikanásobně víc.
A ono je to třeba – počáteční investice totiž není jako v případě jiných plug-in hybridů nejmenší, za Mercedes A250e dáte nejméně 990 tisíc. A abyste si auto vyšňořili stejně jako naši testovanou verzi, budete muset pořádně zalistovat v bohatém sešitu příplatků.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,A250e
Motory:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1332 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon spal. motoru:,118 kW/160 koní při 5500 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,250 Nm při 1620 ot./min
Výkon elektromotorů:,75 kW
Točivý moment elektromotoru:,300 Nm
Výkon soustavy:,160 kW/218 koní
Točivý moment soustavy:,450 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,6.6 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba:,1.6 l/100 km a 15 kWh/100 km
Emise CO2:,36 g/km
Délka:,4419 mm
Šířka:,1796 mm
Výška:,1440 mm
Rozvor:,2675 mm
Objem zavazadlového prostoru:,310 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]