test-2019-audi-a1-30tfsi-sline-at- (17)

Test Audi A1 Sportback 30 TFSI S Tronic (2019)

Autor: Matěj Skalický - 10. 5. 2019


Má technicky nejpokročilejší virtuální kokpit, úžasně propracovaný design interiéru a stylově sportovní zevnějšek. Audi se podařilo stvořit nejhezčí malý hatchback na trhu. A1 je ve městě za fajnovku, co když ale nejmenší model z Ingolstadtu vyvezete na projížďku mimo civilizaci?

Má šmrnc…

Nemá cenu si něco nalhávat, v tomhle testu budeme Audi asi poměrně hodně chválit. Z nevýrazného, leč mile vyhlížejícího auta pro nenáročné (první generace Audi A1 začala belgický závod Audi opouštět v roce 2010) se týmu kolem designéra Jürgena Löfflera podařilo stvořit mimořádně pohledný vůz. Jen si všimněte úzkého průhledu mezi kapotou a maskou. Filigránský designový detail ve stylu nesmrtelného quattra, přitom tak působivý!

„Chtěli jsme, aby nová A1 byla nejsportovnějším autem ve třídě. Řekli byste, že jsme ji poslali do posilovny, protože v porovnání s minulou generací je méně zakulacená. Hodně tomu pomohla nová platforma. Auto je nižší, širší a delší s kratšími převisy,“ řekl Löffler britskému Autocaru.

test-2019-audi-a1-30tfsi-sline-at- (3)

Čelní maska je výrazně členitější, gril už nemá nudné horizontální příčky, ale tvarově nápaditější krovky. Grafika LED denního svícení ve stylu nasekaných špalků (stejně jsou řešeny i zadní svítilny) působí moderně, ostatně velmi výrazně designéři vytvarovali prolisy na kapotáži. Líbí se nám nízká silueta s krátkým zadkem a obrovskými koly, v tomto případě osmnáctkami (pro komfort rozhodně volte třeba šestnáctky, bohatě postačí). Ve verzi Edition One můžou být celé bílé a to pak dostane auto skutečně parádní šmrnc.

…jede krásně…

A1 je skvěle ovladatelná, předokolka se nechá jednoduše vodit městem (poloměr otáčení 10,5 metru) i krajinou. Příkladná je zpětná vazba, přesné řízení, pohotové řazení pomocí sedmistupňového robota S Tronic. K dispozici jsme dostali základní tříválcový benzin s označením 30 TFSI. Výkonu 85 kW/116 koní jednotka dosahuje od 5000 do 5500 otáček. Točivý moment 200 Nm dostanete už od dvou tisíc otáček.

Audi nabízí ještě slabší litrový benzin (70 kW/95 koní) a pak patnáctistovku 35 TFSI (110 kW/150 koní), ale prostřední zážehový šikula je na malé rozměry A1 a hmotnost nedosahující ani tuny a čtvrt naprosto dostačující. Těšíme se na projetí v ještě silnějším dvoulitru 40 TFSI se 147 kW. Navíc je v očekávání hot-hatch S1 se 184 kW.

test-2019-audi-a1-30tfsi-sline-at- (28)

Mimo odlišný nárazník nebo střešní spoiler dostanete v rámci výbavy S line u testovaného litru navíc i sportovní podvozek (Dynamik paket za 21 tisíc přidává mimo jiné nastavitelné tlumiče). A1 na základě Volkswagenu Polo jezdí i s netrpělivějším řidičem do pěkných šesti litrů paliva na sto kilometrů, umí být ale také hodně energická, benzin pak hltá zhurta, leč v zatáčkách se chová i přes hbitější pohyby neutrálně. Tříválec je krásně utlumený a jeho zvukový (reproduktory dotvářený doprovod) je poměrně libozvučný.

..ale stojí „majlant“.

Interiérový design kopíruje soudobou architekturu Audi. Jednoduché, geometricky přesné tvary se snoubí s perfektním dílenským zpracováním. Středová část palubky je úhlově hezky nakloněná směrem k řidiči, její spodek přitom nepůsobí tak hluše jako třeba v případě Q3. Vnímaná kvalita je na vysoké úrovni. Líbila by se nám snad jen ještě decentnější páka řazení, a hlavně pak úplně jiné výplně dveří. Celoplastové krytí je tvrdé, hlučí a vůbec do A1 nesedí.

Stejně tak nám ve výbavě auta za 980 tisíc chybí třeba parkovací kamera nebo navigace. A bezdrátové nabíjení telefonu. Základ je o 300 tisíc níž než naše skoro milionová verze, i v tomto případě je cena poměrně přemrštěná. To už je lepší si vzít slaboučkou verzi 25 TFSI na operativní leasing za rozumných šest tisíc bez daně. Jen osmnáctipalcová kola se sedmi paprsky totiž stojí 54 tisíc. Právě cenovka je bohužel tím největším problémem jinak strašně sympatické A1. Pro malé auto za milion je jinak třeba tisíce a jednoho argumentu – a ne všem řidičům se chce složitě počítat.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Elegantní design,Ošklivé výplně dveří
Příjemné vlastnosti,A pak hlavně…
Slušná spotřeba,…obrovská cena
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A1 Sportback 30 TFSI S Tronic
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/116 koní při 5000–5500 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 2000–3500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.9 / 4.3 / 4.9
Emise CO2:,111 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4029 mm
Šířka:,1740 mm
Výška:,1433 mm
Rozvor:,2563 mm
Provozní hmotnost:,1200 kg
Objem zavazadlového prostoru:,335 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru