Test Audi A1 1,4 TFSI

Autor: Jan Karlík -   16. 4. 2015


Nejmenší zástupce rodiny čtyř kruhů se pro aktuální modelový rok dočkal svého faceliftu. Ten přinesl poměrně zajímavé změny jak pod kapotou, tak na poli designu. Nová Audi A1 má ostřejší, sportovnější design a je o dva centimetry delší. Ne, že byste rozdíl v délce poznali na první pohled, ale nově tvarované nárazníky a zamračené světlomety vás trknou na první dobrou. A1 už nepůsobí jako ten malý a hodný, ale jako rváč v prémiovém segmentu.

Na rozdíl od před-faceliftované verze koupíte A1 na našem trhu pouze ve variantě Sportback (v řeči Audi se jedná o pětidvéřovou variantu). Boční pohled to však nijak nekazí, naopak mám pocit, že druhý pár dveří pro zadní cestující se sem hodí. Boční profil je krásný, kompaktní, automobil má velmi krátké převisy a hlavní dominantou jsou výrazné střešní oblouky z vysokopevnostní oceli lisované za vysokých teplot. Kromě toho, že přispívají k tuhosti karoserie, podtrhují její tvar, který se nechal inspirovat u modelu TT a na přání je můžete mít spolu se střechou v kontrastním lakování. Konkurenci toho vozu můžeme nalézt například u automobilky MINI, jenž je známá velkým důrazem na retro a dost těží z minulosti. Audi je v tomto ohledu pravý opak, moderní prvky a svěží design. Nové přední i zadní světlomety používají LED technologii a jejich vnitřní uspořádání a rovnoměrnost podsvícení je příkladná. Pro potkávací a dálková světla posloužila bi-xenonová výbojka.

Audi správně pochopilo, že v této třídě hraje velkou roli individualizace. Kromě zmíněných barevných možností pro střechu, oblouky a zrcátka, je také široká možnost volby barevných prvků v interiéru a nebo polepů na karoserii. Možných kombinací je až 800.

Audi A1 test (2)

V interiéru pak můžete kombinovat různě barevná a tvarovaná sedadla s barvou ozdobných prvků kolem výdechů ventilace. V našem případě tak poměrně nenápadný bílý exteriér doplňovala červeno-fialová sedadla, výplně dveří a lesklé výdechy. I přes funky prvky je interiér typicky německy uspořádaný a precizní. Ergonomie je na vysoké úrovni a interiér je příjemně jednoduchý, můžete v něm vidět takového předskokana minimalizace, která se naplno projevila v novém TT. Ve sportovních sedadlech se pohodlně usadíte a i když jsou poměrně dost měkká, v zatáčce vás podrží. Ve sportovním duchu pokračujeme i při pohledu na volant. Svou tříramennou konstrukcí a koženým povrchem slibuje příjemné držení, které také splní.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Staria Tour 2,2 CRDi (2022)

Hlavní funkci ovládacího rozhraní na sebe bere autorádio MMI s centrálně umístěným displejem, který můžete jednoduchým zatlačením schovat do palubní desky. Ovládání systému je v českém jazyce a na obsluhu logické a jednoduché. Výtky tak míří pouze k poměrně malému rozlišení displeje a omezené možnosti připojení vašeho telefonu nebo flash disku. V dnešní době je zcela běžným standardem USB port, zde však musíte pořizovat drahé redukce, jejichž zdířka je navíc nešikovně umístěná ve schránce před spolujezdcem.

Pod kapotou námi testované verze se nacházela stará známá zážehová jednotka 1.4 TFSI. Minimálně v prvním adjektivu jsme byli nefér. I tento motor se dočkal své modernizace v rámci faceliftu, která přinesla nižší spotřebu. Slabší verze motoru 1.4 TFSI má stejný výkon, tedy 125 koní (92 kW) jako před modernizací. Po nastartování o motoru takřka nevíte. Zde zaslouží Audi pochvalu, na to jak malé a lehké auto řídíte, je odhlučnění výborné. Řadící páka je po ruce a jejích šest stupňů má výborně definované dráhy. Řazení je tedy přesné, jde lehce i když má příjemný mechanický odpor.

Po ujetí několika kilometrů jsem absolvoval nevěřícné nahlédnutí do technického průkazu. Tohle, že je druhý nejslabší motor v nabídce? Ve chvíli, kdy necháte prcka zahřát a při výjezdu z města necháte motor trochu vytočit dostanete zaprvé poměrně hezkou a sytou zvukovou kulisu a navíc slušný zátah. Lehce před 2 000 ot./min můžete pocítit příjemný zátah, to se hrdě probouzí turbodmychadlo, a téměř nezměněný tah pociťujete až do 4 000 otáček. Motor se nebojí podívat i na vyšší hodnoty, zátah už však trochu ztrácí. Dynamicky se jedná o velice milé překvapení, zvláště pokud sedíte ve voze sami (což konkrétně v A1 většinou budete, maximálně ve dvou). Když vidíte jak suverénně A1 s tímto motorem zrychluje, musíte se smát při pomyšlení na jízdu s motorem 1.8 TFSI (141 kW) a nebo dokonce modelem S1 (170 kW).

Audi A1 test (1)

Radost nám tato kombinace dělala také svou spotřebou. Po týdenním testování se spotřeba ustálila na hodnotě 6,5 l/100 km. Zde jsou však započteny také dynamické výlety, při běžné dodržování dopravních limitů nebyl žádný problém udržet spotřebu na hodnotách do 6 l/100 km. A s přihlédnutím na slušnou dynamiku vozu to nejsou vůbec špatné hodnoty.

Přečtěte si také:  Ken Block pořádně provětral svou repliku Audi Sport Quattro a ukázal, proč jí říká Turbo Monster

To jsme však trošičku uhnuli, teritorium nejmenšího modelu z Ingolstadtu je jasné. Je jím město. Zde je A1-čka přesně taková, jaká by měla být. Mrštná, lehká, malá a dobře ovladatelná. Parkování s ní je radost a rejd je spolu s proměnným účinkem posilovače řízení velkým pomocníkem zejména pro něžnější část populace. Cílení na tuto část klientely je zřejmé a naprosto v pořádku. Nicméně neznamená to, že bych se jako muž cítil za volantem A1 nějak nepatřičně. Pokud je vaše Audi A6 v garáži zablokována tímhle prckem, není to problém a vy si klidně půjčte auto vaší manželky nebo milenky. Jízdním projevem je totiž nejmenší model Audi velice dospělý a řízení vás bude bavit.

Vraťme se ještě jednou na ty okresky… Jakmile začnete A1 trochu šlapat na krk, zjistíte, že má až překvapivě velkou mechanickou přilnavost. Je striktně neutrální a na limitu je podvozek zábavně naladěný. Její řízení vás vážně nadchne, až na jediný detail. A tím je již zmíněný posilovač řízení. Jeho účinek je poměrně výrazný. V tomto případě to však v žádném případě není kritika. A1 je naprosto jednoznačně určena do města. A zde to funguje výborně. Podvozek se dá označit za tužší, nicméně většinu nedokonalostí našich vozovek pohltí se ctí a přitom zůstane směrově stabilní. Jako vhodná se pak jeví volba 16“ litých kol. Je to přesně ten kompromis mezi vzhledem a funkčností, který hledáte. Větší rozměr určitě nedoporučujeme.

Audi A1 je až na pár detailů velmi povedeným malým vozem. Vrásky na čele vám tak může vyčarovat asi jenom ceník. Takto nakonfigurovaná verze nese cenovku 648 000 Kč. Na českém trhu se tak bude muset A1 potýkat s velkým množstvím konkurentů a to i z větších tříd. V zahraničí bude situaci asi trochu jiná a za tyto peníze dostanete výborně zpracovaný automobil, se kterým bude výborné městské soužití a dobře tak doplní větší vůz ze stejné stáje.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A1
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,92 kW/125 koní při 5 000 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 1 400 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.9 s
Maximální rychlost:,204 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.2 / 5.0 / 5.1
Délka:,3 973 mm
Šířka:,1 764 mm
Výška:,1 422 mm
Rozvor:,2 469 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 180 kg
Objem zavazadlového prostoru:,270 / 920 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2022)

 

Štítky: , , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *