Cestovní plány po Velké Británii vzaly kvůli koronavirové pandemii za své, a tak na dlouhodobě testovaném Peugeotu 308 SW GT Line nepřibylo za poslední dva měsíce tolik kilometrů, kolik by umožnilo hodnotnější srovnání s dojmy po prvních pár tisících kilometrech. O to větší byla příležitost na chvíli se zastavit a prozkoumat, jak si protažená verze šest let starého laureáta ceny pro Evropské auto roku vede v praktických otázkách.
Rozvor na skřipci
Komu by nezůstaly oči viset na čarokrásných černočerných kolech, které vytváří geniální kontrast k perleťově bílé karoserii. Když přejdete od dojmů k číslům, zjistíte, že nápravy, na nichž hliníkové osmnáctky sedí, jsou od sebe vzdálené jako snad v žádném jiném autě nižší střední třídy. Rozvor 2730 milimetrů je na délku auta 4585 milimetrů obří, jako by ho Francouzi natáhli na skřipec – má o propastných 110 milimetrů víc než v případě hatchbacku, a dokonce o jedno číslo překonává i mnohem delší Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.
Zatímco u podobných kombíků velký rozvor zpravidla natahuje prostor mezi koleny cestujících vzadu a zády předních sedaček, v případě Peugeotu 308 SW byli návrháři střídmější, než bývá pravidlem. I tak platí, že pokud si za sebe sedne řidič se 176 centimetry, má před koleny stále 12 centimetrů místa. Tentýž prostor je i nad hlavou. Níže střižená karoserie s výškou 1472 milimetrů se svažující se zádí dopřeje totožně vysoké postavě rovněž 12 centimetrů prostoru.
Problém může nastat teprve v případě, že řidič se spolujezdcem budou mít přes dva metry, dozadu by si chtěli sednout basketbalisti nebo se bude potřebovat do 308 SW nasoukat pětice lidí. Peugeot je uvnitř větší, než se zdá, ale není nafukovací. I když v případě zavazadelníku se to Francouzům skoro povedlo…
Tetris s bagáží
Kufr dělá auto, traduje se po českých silnicích. Francouzi si tuhle myšlenku při projektování zavazadlového prostoru u Peugeotu 308 SW dobře osvojili a s místem ukrytým za pátými dveřmi čarovali jako snad u žádného jiného auta. Papírový objem činí pod krytem 610 litrů, čímž překonává už tak velmi slušný kufr kombíkového Hyundaie i30, s nímž má 308 SW shodnou délku karoserie.
Stejně objemný kufr jako 308 SW měla i třetí Octavia Combi, nová generace mladoboleslavského bestselleru je už ale zase o krok napřed a 308 SW o 30 litrů překonává. I přesto jde v rámci nižší střední třídy u fešáka ze Sochaux o velmi nadstandardní výsledek, kterému sekunduje ještě možná o trochu delší Kia Ceed SW se svými 625 litry. Stejně jako ona i francouzský kombík potěší nízko položenou nákladovou hranu kousek nad koleny, takže do něj snáz naložíte hřmotnější zavazadla.
Když navíc fikaně sklopíte zadní sedačky (60:40) jedním pohybem táhla na boku kufru – leč to dnes už je i u levnějších modelů poměrně běžné, vznikne uvnitř 308 SW od podlahy ke stropu prostor o objemu 1660 litrů. Nová Octavia nabídne o 40 litrů víc, Hyundai i30 kombi o 10 méně. V tu chvíli jde navíc o velmi širokou (mezi podběhy 1107 mm) a rovnou plochu (s ložnou délkou 1861 mm) se dvěma kapsami za zadními koly, pod níž se ještě schovává miniaturní úložné místo na nářadí.
Prostor je to na poměry auta gigantický, opticky ho ještě zvětšuje megalomansky pojaté prosklení střechy, které sahá až nad hlavové opěrky zadních sedaček. Chybí tu ale bohužel nějaký důmyslnější systém pro „kufr management“, tetris s bagáží sbalenou na dálkové cesty zůstává tak čistě na vaší kreativitě. Příplatkové hliníkové kolejničky (za 4 tisíce) hodně pomůžou, bez nich 308 SW nemá žádná pořádná oka na uchycení sítí. I tak tu chybí třeba prosté háčky na nákupní tašky.
Kam s kávou?
Jak moc je Peugeot 308 SW praktický na zadních sedadlech nebo v kufru, řidič se spolujezdcem zůstali o komfort trochu ošizeni. V jejich případě však nejde o prostorové možnosti auta, byť třeba šířka v loktech je o pár centimetrů (vpředu má 140 čísel) menší než u zmiňované konkurence, ale hlavně o odkládací prostory.
Peugeot sice umí potěšit designovou lahůdkou v podobě kniplu automatické převodovky (na masivní a nevzhlednou hlavici manuálu zapomeňte), jenž je nadto velmi snadno ovladatelný, celkové provedení středové konzole je ale dost nepraktické. Pod roletkou se skrývá pouze jeden výklopný držák na pití, k tomu je velmi hluboko zapuštěný a až v úrovni loktů, takže se s odloženým kelímkem strašně složitě manipuluje. Půllitrové lahve pak automaticky raději nasoukáte do schránky ve dveřích.
Do loketní opěrky se toho vejde pramálo, před řadičkou je možná místo na peněženku nebo mobil, ale zároveň jsou to ovladače na výhřev sedaček. Škoda velmi hluchého místa pod multimediálním displejem, kam by se schránka jistě vešla. Nejsou tu ani síťky po bocích středové konzole nebo třeba využitelné místo u kolen pod palubkou jako třeba ve Fordu Mondeo.
Byť neočekávám variabilitu Fiatu Multipla, co do odkládacích ploch a schránek na nezbytnosti mohli být Francouzi nápaditější. Stále ale platí, že 308 SW je cestovním rodinným autem s přebytkem prostoru, která má tak perfektně sladěný tandem dieselové patnáctistovky s osmistupňovou převodovkou, že by dokázala ukolébat tasmánského čerta. O dětech cestou k moři nemluvě.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,308 SW GT Line
Motor:, 1.5 BlueHDi 130
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.7 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.1 / 3.3 / 3.6
Emise CO2:,95 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4585 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1472 mm
Rozvor:,2730 mm
Provozní hmotnost:,1394 kg
Objem zavazadlového prostoru:,610 / 1660 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]