test-po-4tisic-kilometrech-2020-peugeot-308-sw-15-bluehdi-8at- (7)

Bond je vždycky James a Peugeot byl odpradávna ten s trojkou na začátku. Nejnovější 308 je hrdým nástupcem předchozích modelových typů s označeními šest a sedm a zároveň poměrně často skloňovaným synonymem pro rozumný rodinný automobil. Co je na tom pravdy? Na tachometru svítí už skoro čtyři tisíce ujetých kilometrů – čím za tu dobu 308 překvapila a na co se naopak těžko zvyká?

Uhrančivá perleť

Peugeot 308 už má tři roky po decentním faceliftu, který – jak je u výrobců v současné době běžné – zvenčí jen kosmeticky poupravil přední masku a nárazníky. Do modernizace taky tohle auto nemělo vpředu mlhovky v bočních výklencích ani logo lvíčka v mřížce chladiče. Vypadá teď o něco málo luxusněji, voní novotou.

Zub v předních světlometech je asi tím nejodvážnějším designovým prvkem na celém autě. Celkově atypická francouzská umírněnost v případě 308 nicméně není na škodu, na autě zanechala poměrně stylový dojem. Zvlášť ladně vypadá až obloukové provedení karoserie v kombíkové verzi. Byť nemá tak dlouhé převisy jako třeba 508 (naopak potěší gigantickým rozvorem), srší kastle dynamikou a jen tak se neokouká.

test-po-4tisic-kilometrech-2020-peugeot-308-sw-15-bluehdi-8at- (20)

V bílé perleti září tenhle pegeout podobně jako křídové útesy tyčící se nad anglickým Doverem, ke kterým přes Lamanšský průliv vzhlíží celá Evropa. Čistě praktickým minusem je pochopitelně trvalé riziko absolutního zaneřádění laku blátem, prachem, hmyzem a poletující flórou, ať už parkujete kdekoli. Bezvadně to ale perleťové sekne s černým dekoračním balíčkem, který přidává ebenové osmnáctky nebo třeba černou mřížku sání.

Jde si zvyknout?

GT Line je to nejvíc, co můžete u 308 SW dostat. S testovanou motorizací začíná v akci na 570 tisících. Mimo jiné to znamená, že zvenku máte ledková světla, uvnitř pak černý strop, 3D navigaci s dotykovým displejem o úhlopříčce skoro deset palců a řadu dalších pěkných detailů. Tohle konkrétní auto ještě disponuje gigantickou prosklenou střechou a třeba taky parkovací kamerou. Oboje za příplatek. V záplavě asistentů mi chybí systém pro sledování mrtvého úhlu, který pořídíte k této výbavě za 13 tisíc.

Dlouho jsem Peugeotu vyčítal ovládání adaptivního tempomatu přídavným modulem, který ční ze sloupku řízení vlevo dole. Na něj jsem si ale celkem snadno po několikatýdenním používání auta zvykl a ovládám ho poslepu, dokonce bych řekl, že ho používám častěji než u jiných aut právě proto, že ho už umím automaticky nahmatat a během pár vteřin použít. O to důležitější je si auto osahat na déle než týden, po který standardně probíhají motoristické testy. Jak vidno, zvyknout si nakonec jde na ledacos.

Přečtěte si také:  Renault má zřejmě velké plány. Přetáhl k sobě dalšího designéra z jiné automobilky

test-po-4tisic-kilometrech-2020-peugeot-308-sw-15-bluehdi-8at- (24)

To bohužel neplatí v případě vyvýšeného přístrojového štítu, který mi kompletně zastiňuje věnec volantu a mnohem lépe na něj vidí spolujezdec než řidič. Naštěstí budíky nejsou digitální (protože 308 ještě nemá nejnovější i-cockpit), a tak aspoň na analogových tachometrech lze odtušit kousek svrchní části budíků v místech, kde se ručička pohybuje nejčastěji. Jak moc kdekterým inovativním řešením fandím, tady je to pořád mrzení. I po 4000 kilometrech.

Příkladná spolupráce

Nebyl to jenom drobný make-up, kterým v roce 2017 poupravil Peugeot stárnoucí 308, tento facelift přinesl také zcela nový dieselový agregát 1,5 BlueHDI 130 (namísto šestnáctistovky), který má 96 kW už v 3750 otáčkách. Je to poměrně nizoučko a auto disponuje slušně hutným zátahem, který polevuje ve vyšším spektru otáček. Točivý moment činí 300 Nm.

Důležité je, že osmistupňová automatická převodovka od japonského Aisinu naftovou jednotku zbytečně nevytáčí a jeho nepříliš působivou sílu tak spolehlivě maskuje. Tahle spolupráce funguje neznatelně, jemně, bez jediného zaškobrtnutí.

test-po-4tisic-kilometrech-2020-peugeot-308-sw-15-bluehdi-8at- (37)

Nejenom díky tomu se Peugeot 308 SW velmi pohodlně ovládá, je měkký, běžného řidiče potěší neutrálním jízdním projevem, který nevybočuje z širšího průměru třídy. Což je plus i minus, záleží na vaší nátuře.

Šetřílky možná Peugeot naláká na velmi nízkou spotřebu 3,6 litru, kterou je ale nemožné s autem docílit. Po Velké Británii s ním jezdím za průměrných 5,2 litru, přičemž na tom má lví podíl nízká povolená rychlost na ostrovech. V Česku si umím představit spotřebu kolem šesti litrů, což je očekávaný standard.

Menší kola by třeba apetit dokázala teoreticky ještě zmírnit, nemluvě o ještě větší komfortu na palubě, který je ale už teď pěkně vybalancovaný, a pokud se nějaká z náprav hlasitěji ozývá ve vymletých důlcích a na retardérech, tak pak je to ta jednoduchá zadní. S tím ale nic nenaděláte. Právě nad zadními koly se mimochodem vznáší megalomansky pojatý kufr (610 litrů), asi největší deviza Peugeotu 308 SW. S ním auto spolehlivě naplňuje úvodní premisu rozumného rodinného kombíku.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 308 SW GT Line
Motor: 1.5 BlueHDi 130
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 9.7 s
Maximální rychlost: 205 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.1 / 3.3 / 3.6
Emise CO2: 95 g/km
Objem nádrže: 53 litrů
Délka: 4585 mm
Šířka: 1804 mm
Výška: 1472 mm
Rozvor: 2730 mm
Provozní hmotnost: 1394 kg
Objem zavazadlového prostoru: 610 / 1660 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde