Některá auta jsou s námi déle než jiná a je to právě případ testované Mazdy6. Její současná generace se prodává už víc než 10 let a v loňském roce navíc oslavila 20leté výročí označení Mazda6. V rámci toho japonská automobilka vytvořila speciální edici 20th Anniversary, která se nám dostala do testu.
Barva, výbava a další detaily
Mazdu6 asi netřeba nijak dlouho představovat, vždyť na silnicích ji v současné generaci potkáváme už přes 10 let. Nabízí se s dvěma druhy karoserie: klasický tříprostorový sedan, který testujeme, nebo pětidveřové kombi. Pod kapotou může mít výhradně spalovací motory, které pohání nafta nebo benzin. Žádná elektrifikovaná (ani více ani méně) verze v nabídce není. Ostatně, přesně to odráží dobu vzniku auta.
A tentýž odkaz najdeme i v kabině, která se od dnešních nejnovějších modelů liší. Mazda6 má totiž v kabině prakticky jen fyzická a dokonce i mechanická tlačítka a dotekem se toho ovládá opravdové minimum. Dotekem lze ovládat pouze displej multimédií (jeho grafika i rozlišení už dnes ovšem působí skoro až úsměvně), ale také rozhodně ne vždy. Na dotek reaguje displej při zastavení, jakmile se rozjedete, už na dotek reagovat nebudu. Při jízdě jej musíte ovládat otočným ovladačem na středovém tunelu. A je tu také analogový přístrojový štít, který v sobě nemá ani žádný velký displej, ale naopak jen několik malých monochromatických.
Přesto to není úplně stejné auto jako před tou více než dekádou, kdy se začala prodávat. Měla několik faceliftů, prošla několika vylepšeními a také rozšířením výbavy. Dostala například pokročilejší funkce autonomního řízení (aktivní hlídání v jízdních pruzích, adaptivní tempomat, automatické brzdění, apod.), ale také dostala třeba bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto nebo bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů.
Verze 20th Anniversary pak dostala několik designových odlišností. V prvé řadě jde o barvu, karoserie má specifické červené lakování s názvem Artisan Red Premium. Přední mřížka je stříbrně lakovaná a jsou tu tak specifická 19″ kola nebo plaketky na předních blatnících. Pár změn je i v kabině. Tady musíme zmínit hnědé kožené čalounění prvotřídní kůží Nappa, přičemž sedadla mají na hlavových opěrkách vytlačené logo edice 20th Anniversary. Decentně poupraven byla také přístrojová deska, která má na sobě potah Alcantary.
Tohle auto nejen parádně vypadá – kombinace barvy exteriéru a barev interiéru je vydařená – ale také potěší tím, že je i velmi dobře zpracované. Materiály jsou na dotek příjemné, dobře slícované a dýchá z nich pohodová atmosféra. V kabině tohohle auta budete čas trávit rádi. A platí to nakonec i pro samotnou jízdu, o tom ale až později.
Pohonné ústrojí
Testovaný kousek měl pod kapotou benzinový motor, jde o atmosféricky plněný čtyřválec Skyactiv-G o objemu 2,5 litru, který je pro výbavu 20th Anniversary jedinou volbou. Jeho výkon je 143 kW/194 koní a točivý moment 258 Nm. Kvůli absenci turbodmychadla však obě hodnoty leží až ve vyšších otáčkách. Maximum výkonu je dostupné v 5700 ot./min a maximum točivého momentu leží ve 4000 ot./min. Z této charakteristiky je možné poznat, že motor nebude úplně pružný v nízkých a středních otáčkách a pokud po autě budete chtít dynamiku, budete muset motor vytáčet.
Testovaný kousek byl spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou, která však s motorem spolupracuje velmi dobře. Nepodtáčí ho zbytečně a pokud plynový pedál zašlápnete „až do země“, nebojí se podřadit a motor do otáček vytočit. Pak dynamika špatná nebude, ale stále vás nijak neoslní. Mimochodem, technické údaje prozrazují, že maximální rychlost auta je 228 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 8,1 sekundy.
Ona ale Mazda6 potěší v úplně jiných disciplínách. Pokud zůstaneme u samotného motoru, pak je to hlavně jeho odhlučnění a kultivovanost. Tenhle dvou a půl litr totiž běží tak hladce a tiše, že jej v kabině často skoro ani není slyšet. Ozve se samozřejmě při ostřejší akceleraci, ale i tak je jeho zvuk poměrně lahodný. To se s dnešními přeplňovanými motory zvukově srovnávat nedá. Je to nakonec dáno i jeho relativně velkým objemem válců. A to je zejména při delších jízdách balzám na uši.
A motor dokáže překvapit i apetitem. Přestože jde o velký motor v poměrně velkém autě (vždyť na délku má Mazda6 4865 mm), dokážete i docela svižně jezdit za hodnoty těsně nad osmilitrovou hranici. Když pojedete klidně, dostanete se hluboko pod osm. Podepisuje se na tom kromě motoru a zpřevodování také vcelku nízká hmotnost jen 1539 kilogramů.
A potěší pak i obratností, která opět souvisí s její nevysokou pohotovostní hmotností. Ačkoliv obouvá 19″ kola (která před těmi více než deseti lety, kdy se auto začalo prodávat, rozhodně nebyla běžná), není z podvozku cítit, že by to byl nějaký problém. Asfaltu se pneumatiky drží parádně, platí to jak na hladký a kvalitní asfalt, tak i na (po letošní zimě opět velmi) rozbitých silnicích. Podvozek je jistý, pevný a auto perfektně drží stopu i při vyšším tempu. Na okreskách je testovaná benzinová Mazda6 vlastně zábavné auto. Sluší se dodat, že podvozek není adaptivní ani nastavitelný, jsou tu prostě jen obyčejné tlumiče a pružiny, ale povedlo se je velmi dobře naladit.
Sportovnější jízda tomuto sedanu jde, ale není potřeba. Při řízení šestkové Mazdy cítíte jakousi pohodu, která vás standardně nenutí jezdit rychle, ale naopak tak nějak uklidňuje. Za volantem si budete užívat i klidnou jízdu, kdy se motor bude převalovat v nízkých otáčkách a v kabině bude příjemný klid. Anebo tu naopak bude hrát vaše oblíbená hudba z audiosystému Bose. Jeho nastavení sice není nijak bohaté a omezuje se v podstatě jen na výšky a basy a orientaci zvuku do stran nebo dopředu a dozadu, ale reproduktory jsou kvalitní a ani při vyšší hlasitosti v kabině nic nedrnčí.
Závěr a cena
Mazda6 je autem, které v současné generaci zažila několik generací konkurence, přesto má stále co nabídnou. Nepotěší sice uživatele, kteří chtějí to nejmodernější, protože její výbava, vzhled, ale nakonec i celkové fungování není „dnešní“, ale pořád odkazuje na dobu jejího vzniku. Podepisuje se to ale nejen na tom, jak vypadá, ale i na tom, jak funguje a jezdí. Platí to zejména pro její atmosférický motor, který pro dynamičtější jízdu musíte vytáčet, pro její nemoderní grafiku a rozlišení displeje multimédií, ale také třeba pro to, že v kabině vládne analogovost a fyzická tlačítka.
Je to tedy skvělá volba pro ty, kteří chtějí nové auto, ale nejsou nadšení z všudypřítomných velkých dotekových displejů, turbomotorů anebo mnohdy až otravných asistentů, kteří dnes hlídají vše a už při překročení rychlosti o jeden kilometr za hodinu pípají. Mazda6 samozřejmě některé moderní (i aktivní) jízdní asistenty také má, ale neotravují vás a vypnout se dají jedním tlačítkem.
Problémem ale může být, že výroba Mazdy6 postupně končí. Například v severní Americe auto skončilo v roce 2021, ve Velké Británii už jej nemůžete objednat přes rok a letos v polovině dubna bude výroba ukončena i pro domácí japonský trh. Pokud vás tohle auto zaujalo, na to, abyste si jej pořídili ještě jako úplně nové, vám mnoho času nezbývá. Cena testované verze Mazda6 Skyactiv-G194 20th Anniversary má startovní cenu 1 164 100 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Mazda6 Skyactiv-G194 20th Anniversary |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 2488 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 143 kW/194 koní při 6000 ot./min |
Točivý moment: | 258 Nm při 4000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,1 s |
Maximální rychlost: | 228 km/h |
Převodovka: | 6stupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7,4 l/100 km |
Emise CO2: | 169 g/km |
Objem nádrže: | 62,2 litrů |
Délka: | 4865 mm |
Šířka: | 1840 mm |
Výška: | 1450 mm |
Rozvor: | 2830 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1460 – 1535 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 480 litrů |