Jaguar F-Pace dostal před časem novou verzi Sport a nové šestiválcové motory. Pod kapotou se objevily benzinové i naftové šestiválce. Navázaly tak na decentní facelift, který větší z SUV v nabídce automobilky prodělal. My jsme otestovali F-Pace D300 Sport s naftovým motorem.
Šest válců, 300 koní a 650 Nm
Nové motory si Jaguar připravil pro novou verzi Sport. Vybrat si můžete buď benzinový 400koňový motor nebo právě naftový 300koňový motor. V obou případech jde o mild-hybrid se 48V palubní sítí, která ale při jízdě nepůsobí nijak rušivým dojmem. Standardem je samozřejmě pohon všech kol a automatická převodovka.
Naftový motor je řadový šestiválec Ingenium, který je navíc vybaven dvojicí turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Jeho výkon je rovných 300 koní a hodnota točivého momentu je 650 Nm. Zrychlení z místa na stovku zvládne auto za 6,4 sekundy a jeho maximální rychlost je 230 km/h.
Tyhle absolutní výkony ale nejsou tak zajímavé jako to, jak je auto pružné. Motor spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, která se nebojí podřadit. Zátah motoru je skvělý prakticky v celém spektru otáčkoměru a jeho pružnost řidiče potěší. Není to ale taková ta dravá a agresivní rychlost, ale spíše jemná a masivní. I když má motor hodně výkonu, nenutí vás díky svému naladění jezdit rychle. Spíše je to o tom, že víte, že když bude potřeba, stačí trochu přidat a šestiválec pod kapotou ochotně a samozřejmě zatáhne.
Pokud byste přeci jen chtěli jezdit rychle a svižně i na okreskách, auto to zvládne. Stačí aktivovat režim Sport, v němž motor ožije, podvozek i řízení ztuhnou a auto celkově zpevní. Ani tak to sice nebude žádné okreskové kladivo, ale oblouky projede jistě i v překvapivě vysokých rychlostech. Žádná velká zábava to ale prostě a jednoduše není.
Když budete s autem jezdit tak nějak normálně a splynete s okolním provozem, spotřeba paliva se bude pohybovat mezi 8 a 9 litry na 100 kilometrů, což není na tak velké a těžké auto (pohotovostní hmotnost je dvě tuny) s takovým výkonem špatná hodnota. Objem palivové nádrže je 68 litrů.
Ticho a klid
Jaguar F-Pace je po faceliftu mnohem lepším autem než před ním. Platí to nejen pro design exteriéru, který je více svěží a působí moderněji, ale i kabiny. Ostatně podobný design kabiny dostal i nejnovější Range Rover. Trochu škoda je, že původní otočný ovladač, který sloužil jako volič převodovky, vyměnil Jaguar za klasický volič (i když elektronický), a také fakt, že drtivá většina věcí se ovládá dotekem – a to jak na středovém panelu, tak i na volantu.
Testovaný kus obouval 21″ disky kol (pro verzi Sport ve standardu) a byl vybaven adaptivním podvozkem Adaptive Dynamics. Díky tomu je auto na kvalitní silnici příjemně komfortní a pohupuje se, ale jakmile se povrch pod koly změní a přijde nekvalitní silnice, situace se změní. V tu chvíli poznáte velká kola nízké pneumatiky. Ani tak ale nebude F-Pace nepohodlný, ale nekvalitu silnic už nedokáží tlumiče tak dobře schovat. Podvozek bude ale i na takovém povrchu tichý a neozve se od něj nic.
A věřte mi, že byste to opravdu slyšeli. V interiéru je totiž při klidné jízdě působivé ticho. Odhlučnění kabiny se povedlo na jedničku – a to jak od motoru, tak i z pohledu aerodynamiky, ale právě i podvozku. Když se bude motor převalovat nad volnoběhem, budete si moci klidně šeptat a přesto se uslyšíte. Když řidič plynový pedál sešlápne výrazně, převodovka podřadí a motor se dostane do otáček, hladina hluku se samozřejmě zvýší, ale pak bude stačit jen mluvit běžným slovem. Tohle se Jaguaru opravdu povedlo.
Závěr a cena
Jaguar F-Pace dospěl, je mnohem lepší, než když před lety na trh přijel. Vypadá svěže, tím spíše v testované barvě Firenze Red s černým paketem Black Pack, díky kterému na něm není takřka žádný chrom ani lesklý hliník, ale všechny lišty, znaky (kromě loga v masce chladiče) i nápisy jsou v černé.
Naftový šestiválec pod kapotou je skvělý, není sice výbušný, ale i díky dvěma turbodmychadlům a mild-hybridnímu systému potěší pružností a masivním zátahem. Celkově, ačkoliv jde o verzi s názvem Sport, funguje auto nejlépe při klidné jízdě, kdy je v kabině ticho a podvozek se na kvalitní silnici jen tak pohupuje. Sportování mu sice jde také, nijak jej přemlouvat nemusíte, ale nijak vás k tomu neláká.
Pohled do ceníku prozradí, že aktuálně nejlevnější Jaguar F-Pace je za 1 814 102Kč s DPH. Jde o verzi F-Pace R-Dynamic S D200 s 200koňovým naftovým čtyřválcem. Za testovaný F-Pace 300 Sport si ale musíte půl milionu připlatit, jeho cena totiž v České republice aktuálně startuje na 2 382 620 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Jaguar F-Pace 300 Sport D300 AWD |
Motor: | řadový šestiválec |
Objem válců: | 2996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 221 kW/300 koní při 4000 ot/min |
Točivý moment: | 650 Nm při 1500 až 2500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,4 s |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 7,5 l/100 km |
Emise CO2: | 196 g/km |
Objem nádrže: | 68 litrů |
Délka: | 4747 mm |
Šířka: | 2071 mm |
Výška: | 1664 mm |
Rozvor: | 2874 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2008 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 755 / 1804 litrů |
Ceník: |