test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-phev-2025-38

Test Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI PHEV | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 2. 2025


Hyundai se v posledních třech dekádách proměnil z automobilky, která byla v Evropě spíše budgetovou záležitostí ve značku, která je třeba v České republice jednou z těch nejprodávanějších. Může za to tvrdá práce, která se na autech projevila. Jde nejen o to, jak auta vypadají, ale také o to, jakou mají techniku a jak jezdí. Typickým příkladem je právě nejnovější Hyundai Santa Fe, které jsem v rámci redakčního testu proklepli s plug-in hybridním pohonem.

S ničím si ho nespletete

Hyundai a jeho poslední představené modely rozpoutaly vášnivé debaty, protože svým designem nenechávají publikum klidné. Začalo to před několika lety modelem Tucson, pokračovalo Starií, elektrickými modely IONIQ a dalšími modely včetně největšího SUV Santa Fe, které si s ničím jiným opravdu nespletete.

Už když se na nové Hyundai Santa Fe podíváte, všimnete si jeho ostře řezané karoserie, která prakticky nemá obliny. Vždyť ani podběhy kol nejsou úplně kulaté, ale jsou hranaté. Geometrické tvary najdeme i v grafice předních i zadních světlometů (ty jsou navíc docela nízko a ukazatel směru je ještě níž, jak je u SUV hyundaiů zvykem), jejichž denní svícení je ve tvaru „H“, tedy připomíná logo automobilky Hyundai. Ostatně, ono „H“ se na autě i v autě (například v lince procházející palubní deskou apod.) opakuje prakticky všude a designéři si s ním opravdu pohráli.

test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-phev-2025-15

Už z fotek vypadá Hyundai Santa Fe jako velké auto a ono to velké auto je. Dokazují to jeho rozměry, které jsou 4830 mm na délku, 1900 mm na šířku a 1720 mm na výšku. Pokud to srovnáme například se Škodou Kodiaq, zjistíme, že ta je o něco menší. Kodiaq je dlouhý 4758 mm, na šířku má 1864 mm a vysoký je 1659 mm.

Je vám asi jasné, že i díky tomu bude korejské SUV prostorné i uvnitř. Vybrat si můžete z několika variant provedení interiéru, přičemž testovaný kousek byl sedmimístný. Na přední dvě řady sedadel se úplně bez problémů usadí i nadprůměrně vzrostlí cestující, ale jak je to v té třetí? Jde to, místa tu je docela dost, ale jen v případě, kdy prostřední řadu sedadel posunete vpřed. A kufr? Ten je u testované sedmimístné verze minimálně 621 litrů v základním uspořádání.

Initeriér v dnešní době vlastně ničím nepřekvapí. Palubní deska je hranatá a dominuje jí velký displej přes téměř polovinu šířky auta, který je tradičně spojen z dvojice designově propojených displejů. Ten levý (přímo před řidičem) slouží tradičně pro zobrazování jízdních údajů, ten pravý nad středovým panelem zobrazuje infotainment. Na středovém panelu pak najdeme dotekové ovládání klimatizace a některých dalších prvků výbavy, jenž je doplněno o dva otočné ovladače s integrovaným displejem k ovládání teploty klimatizace/topení.

Stejně jako všechny ostatní modely Hyundai, ale i koncernové modely Kia, je i nové Santa Fe hrozně otravné auto z pohledu jízdních asistentů. Ono kvůli něčemu pípá prakticky pořád – jednou je to rychlost, podruhé je to „únava řidiče“ (pípá totiž i při rovné jízdě po dálnici bez toho, aniž byste jakkoliv pohnuli volantem), potřetí je to nepozornost řidiče, který se na chvíli nedívá před sebe, ale sleduje třeba pěkné auto jedoucí ve vedlejším pruhu a podobně. Povypínat se to dá (ale jen některé asistenty, třeba „únavu“ bude auto hlídat pořád), ale vyžaduje to mnoho kliknutí na displej infotainmentu. Trochu času ušetří, když si „asistenční menu“ uložíte do hvězdičky na volantu. I tak jsou ale korejská auta v tomhle směru jedna z těch nejotravnějších.

Plug-in hybrid s velmi slušným výkonem

Zatímco předchozí generace Hyundai Santa Fe se nabízela i s naftovými motory, tak ta nová už ne. A je to rozdíl od nedávno také představené faceliftované Kia Sorento, která se s naftovým motorem nabízí (dělá to ale fakt, že jde o facelift, nikoliv o novou generaci jako u Hyndaie). Je to dnešní trend, protože naftové motory se v EU dostaly do kolonek „nevhodné“ a „neekologické“. Pod kapotou novinky tak lze mít jeden ze dvou více či méně elektrifikovaných přeplňovaných čtyřválců s objemem 1,6 litru. Tím prvním je klasický full-hybrid bez externího nabíjení, tím druhým pak výkonnější plug-in hybrid s větší baterií a možností externího nabíjení ze zásuvky.

V případě pohonu náprav máte na výběr mezi předokolkou a čtyřkolkou pro hybrid, ale u plug-in hybridu dostanete vždy pohon všech čtyř kol, přičemž zadní náprava není poháněna pouze elektromotorem, ale je mechanicky propojena s tou přední. Navíc si tu můžete volit nejen klasické jízdní režimy jako normální, ekologický a sportovní, ale také různé terénní režimy, které auto ideálně přizpůsobí pro onu zvolenou situaci (sníh, bláto a písek). Mimo silnici se ale s tímhle autem pravděpodobně mnoho majitelů nepodívá.

test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-phev-2025-40

Testovaný plug-in hybrid tedy kombinuje motor 1,6 T-GDI se 117,6 kW/160 koní a 265 Nm se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem se 72 kW/98 koňmi a 304 Nm. Výsledkem je celkový výkon 185 kW/252 koní a točivý moment 367 Nm, který je dostupný ve skvělém rozsahu mezi 1000 až 5100 otáčkami motoru za minutu.

Udávaná dynamika je na auto s hmotností od 2165 do 2220 kilogramů podle výbavy slušná. Automobilka v technických údajích říká, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne plug-in hybrid za 9,3 sekundy, maximální rychlost je pak elektronicky omezená na 180 km/h. Tyto absolutní hodnoty jsou ovšem irelevantní, protože v takovém režimu s autem nebude v reálném světě jezdit žádný zákazník. Potěší ale, že pružnost auta je parádní, právě díky elektromotoru. Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu okamžitě vyvolává reakci a přestože zrychlení není nijak oslnivé, tohle bezmála pětimetrové auto se ochotně vydává vstříc dalším kilometrům cesty.

Jde o plug-in hybrid, u kterého se počítá s tím, že bude jezdit i na čistě elektrický pohon. Jde o kompromis mezi spalovacím motorem a čistým elektromobilem, který lze do jisté míry vyžívat oběma způsoby. Přes týden je možné po městě i mimo něj jezdit prakticky jen čistě na elektřinu, o víkendu lze pak na delší trasy využít spalovací motor. Jen škoda, že plug-in hybrid má oproti běžnému hybridu o 20 litrů menší palivovou nádrž, má jen 47 litrů.

test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-phev-2025-22

Baterie je tu s využitelnou kapacitou jen 13,8 kWh, což je v dnešním světě už docela málo, protože konkurence běžně nabízí přes 20 kWh. Další nevýhodou může být i to, že Hyundai nabízí dobíjení jen 3,3–3,6 kW, neumí rychlonabíjení. Někteří plug-in hybridní konkurenti umějí dobíjet i 50 kW. Znamená to tedy, že pokud pojedete přes město na nějakou krátkou schůzku a po cestě si baterii vybijete, za hodinové jednání ji nezvládnete dobít a budete tak muset na cestě zpátky využívat spalovací motor. Dojezd čistě na elektřinu je totiž reálně jen kolem 40 kilometrů.

I s vybitou baterií ovšem není problém jezdit za poměrně slušné hodnoty spotřeby paliva. Pokud pojedete klidně, není problém, abyste se drželi v pohodě kolem 8 l/100 km, mimo město to může být klidně i níž, naopak na dálnici výš. Pokud budete častěji využívat jízdu na elektřinu, spotřeba může spadnout i pod pět. A to už je parádní hodnota.

Hlavně pohodlí

Je to velké auto, u kterého byste tak nějak čekali, že bude pohodlné. A ono nakonec i je. Podvozek je naladěn komfortně, přičemž tu jsou jen „obyčejné“ tlumiče. Na kvalitní silnici si auto jen tak pluje a příjemně se pohupuje. Rozhodit ho však dokáží velké příčné nerovnosti, na kterých se dokáže zejména v oblouku zavlnit a decentně si od kol zadupe. Pokud ale preferujete pohodlný a spíše měkčí podvozek, budete v tomto případě spokojeni.

test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-phev-2025-26

Hyundai pro Santa Fe nabízí jen dvě velikosti kol. V nižších výbavách Comfort a Smart standardně dostanete osmnáctky, ve Style a v luxusní Calligraphy pak dvacítky. 19″ v nabídce nejsou.

Závěr a cena

Nový Hyundai Santa Fe opět – jak je u této automobilky v poslední době zvykem – na první pohled zaujme vzhledem. Ten je opravdu neotřelý. Ostře řezané rysy vypadají speciálně na tak velkém autě zajímavě. Potěší i to, že Hyundai pro Santa Fe nabízí poměrně dost barev karoserie i čalounění, které nejsou pouze variací odstínu šedi, ale pokud chcete a máte dost odvahy, můžete mít oranžový lak Terracota Orange karoserie doplněný klidně o tmavě zelené čalounění interiéru Forest Green. Anebo třeba matný lak Earthy Brass Matt za 34 900 Kč jako jsme měli u testovaného auta.

A co vás bude nový Hyundai Santa Fe stát? Ceník startuje na akčních 1 139 990 Kč s DPH za hybridní verzi s pohonem předních kol ve výbavě Comfort, za čtyřkolku připlatíte 50 tisíc. Pokud využijete výkupní bonus za své staré auto, dostanete se o 30 tisíc níž a pokud si auto ještě k tomu vezmete na značkový Hyundai Finance úvěr, ušetříte dalších 20 tisíc korun. Bez daně se tak s nejlevnější verzí dostanete pod 900 tisíc korun. Plug-in hybrid startuje v nejnižší výbavě na akčních 1 349 990 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI PHEV

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

117,6 kW/160 koní při 5500 ot./min (spalovací motor)
+ 72  kW/98 koní (elektromotor)
= 185 kW/252 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

265 Nm při 1500 – 3500 ot./min (spalovací motor)
+ 304 Nm (elektromotor)
= 367 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

9,3 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

6° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,7 l/100 km

Emise CO2:

38 g/km

Objem nádrže:

47 litrů

Kapacita akumulátoru:

13,8 kWh (využitelná)

Délka:

4830 mm

Šířka:

1900 mm (bez zrcátek)
2206 mm (se zrcátky)

Výška:

1720 mm

Rozvor:

2815 mm

Provozní hmotnost:

2165 – 2220 kg

Objem zavazadlového prostoru:

621 / 1942 litrů


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru