srovnavaci_test-2024-volkswagen_multivan_t7-a-hyundai_staria- (1)

Srovnávací test: Hyundai Staria a Volkswagen Multivan T7 Long (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 2. 2024


Z nabídky automobilek prakticky vymizela MPV, takže se zákazníci přesouvají k dodávkám. I ty se totiž nabízejí v osobních verzích, které si s původními MPV v ničem nezadají a mnohdy je dokonce překonávají jak v praktičnosti, tak nakonec i v jízdních vlastnostech. My jsme proti sobě postavili Hyundai Staria a Volkswagen Multivan.

(Ne)máte na výběr

Volkswagen Multivan (respektive tyto dodávkové Volkswageny) platí po dlouhé desítky let za ověřenou volbu, naopak Hyundai Staria je novinka. Korejci sice už dřív měli dodávky, které nabízeli i s více sedadly, ale srovnatelně konkurovat Volkswagenu nedokázaly. To se ale s příchodem modelu Staria mění. Ačkoliv i tak má Volkswagen ve spoustě věcí navrch.

To ostatně napoví už samotný ceník. Nemluvíme teď o cenách, které jsou vyšší, ale zejména o tom, že zákazník má velkou spoustu možností a také velký výběr toho, co může chtít Ať už jde o nabídku pohonných jednotek (benziny, nafty i plug-in hybrid), délek karoserie (standardní a prodloužená Long) i výbavy. U Starie je totiž pouze jedna délka karoserie a jeden naftový motor. Vybírat lze jen z automatu nebo manuálu a pohonu předních nebo všech kol. Čtyřkolku ale naopak Multivan zatím nedostal, stejně jako vůbec nenabízí manuální převodovku.

srovnavaci_test-2024-volkswagen_multivan_t7-a-hyundai_staria- (2)

U Hyundai Staria si také můžete vybrat mezi osobní verzí a klasickou pracovní dodávkou, to u Volkswagenu Multivan totiž nejde. Klasickou dodávku můžete mít u VW pouze jako starší Transporter T6.1. Dobrou zprávou ovšem je, že nová generace, která vznikla ve spolupráci s Fordem, bude představena už brzy a objednávky by měly začít letos v létě.

5 metrů, žádná míra

U Volkswagenu Multivan si můžete vybrat ze dvou délek karoserie. Ta standardní měří na délku 4973 mm, ta delší s označením Long, kterou máme i v testu, přidává 200 mm (celkem 5173 mm). Hyundai Staria žádnou takovou volbu nenabízí a dostanete pouze karoserii s celkovou délkou 5253 mm. Ona je Staria celkově větší auto, a to nejen na pohled, ale i fakticky. Na šířku naměříme 1997 mm a na výšku 1990 mm. Oproti tomu VW je široké 1941 mm a vysoké 1907 mm. 

To se tak projevuje třeba i při parkování. Obě auta ale mohou být vybavena přední i zadními parkovacími senzory, ale také parkovacími kamerami, takže manévrovat s nimi není zase tak složité. Z Multivanu je ale o něco lépe vidět.

Mimochodem, pokud chcete nějaké z těchto aut kvůli přepravě osob, bude mít navrch Staria, protože ta může být podle výbavy sedmimístná nebo dokonce devítimístná (náš případ). U Multivanu můžete mít maximálně sedm sedadel, protože víc osob kvůli nosnosti auto neuveze. V případě testovaného auta šlo o konfiguraci 2+2+3. Zadní dvě řady sedadel jsou posuvné, sklopné anebo se dají vyndat. To u Starie ale možné není. Sedadla se dají posouvat i sklápět, ale vyndat se nedají, respektive dají, ale už pro to musíte použít nářadí a odpojovat konektory.

V obou případech potěší vnitřní prostornost, ačkoliv Staria je znatelně větší zvenku, ale i uvnitř (na šířku i na výšku). V obou případech není problém projít kabinou od předních sedadel k druhé řadě, případně až k třetí řadě. To ovšem platí pouze pro Starii v nejvyšší výbavě Luxury, kde jsou uprostřed dvě samostatná sedadla a ne jako v našem případě lavice. Staria však nabízí více odkládacích přihrádek pro přední sedadla – a to jak ve dveřích, tak i v palubce a na palubce. Přední lavice je trojmístná a z prostředního sedadla lze udělat stoleček. To Multivan může mít stoleček mezi předními sedadly také, stejně tak jej lze ovšem přesunout mezi prostřední sedadla. Je praktičtější, je výsuvný a může sloužit například i pro práci. Pokud jej nepotřebujete, dá se také vyndat a nechat například v garáži.

Dodávka a vyšší osobák

Velký rozdíl je v konstrukci obou aut. Volkswagen Multivan T7 totiž stojí na podvozkové platformě MQB, kterou koncern Volkswagen používá pro osobní vozidla. Z toho vychází právě i nabídka motorizací. Hyundai Staria je oproti tomu klasická dodávka se všemi výhodami (zejména prostor), ale i nevýhodami (hlavní jízdní vlastnosti a posed).

Srovnávací test: Hyundai Staria a Volkswagen Multivan (2024)

A právě posed a řízení je u obou aut tím největším rozdílem. Zatímco za volantem Starie si opravdu připadáte jako v dodávce, tak u Multivanu T7 už tento pocit – na rozdíl od předchozího Multivanu T6.1 – nemáte. A to platí nejen pro samotný posed, ale i pro to, jak se auto řídí. Ono totiž působí o poznání kompaktnějším dojmem a je i stabilnější v dálničních rychlostech. Působí i celkově lehčím dojmem. Jistou výhodou je v tomto případě také to, že Multivan jsme měli s benzinovým motorem, zatímco Staria má naftový motor a v testované konfiguraci pohon všech kol.

Obě auta jsme ale měli v týdnu, kdy v České republice panovaly opravdu zimní podmínky, kdy se teploty držely hluboko pod bodem mrazu a i nížiny zasypaly desítky centimetrů sněhu. Je to přesně ten týden, kdy jste rádi za to, že máte čtyřkolku, i když ji po zbytek roku vůbec nepotřebujete. Ani tak jsme ovšem s Multivanem neměli výraznější problémy, měl dobré zimní pneumatiky a dobře nastavenou kontrolu trakce. Hyundai Staria ale velmi příjemně překvapil při cestách do hor. Na zasněžené dálnici i okresních silnicích byl až překvapivě stabilní a jistý a nerozhodila jej ani prosolená břečka. Pohon všech čtyř kol funguje jistě a hnací sílu variabilně přesouvá mezi předními a zadními koly (lze to pozorovat i na displeji před řidičem).

Poměrně zajímavým překvapením byla hlučnost obou aut. Zatímco v nižších rychlostech byl hlučnější Multivan, tak už po vyjetí z města se situace dramaticky obrátila. Multivan si ponechal prakticky stejný hluk, ale u Starie se začal ozývat hluk od pneumatik, podběhů i od oken. Zatímco v Multivanu se dá na předních sedadlech i na dálnici mluvit klidně a tiše, ve Starii už bylo třeba drobně zvýšit hlas.

Výhodou Multivanu a jeho platformy z osobních modelů je i fakt, že dokáže nabídnout adaptivní podvozek DCC. Ten umí reagovat na aktuální stav silnice, ale dokáže měnit i tuhost nastavení tlumičů. Řidič má tak k dispozici komfortní, ale naopak i sportovní režim.

Ten umí to a ten zas tohle

Ceník Multivanu je o poznání obsáhlejší, nabízí jednoduše víc věcí. Tohle auto si můžete vybavit přesně podle sebe a více prvky než u korejské konkurence. Jeho cena se ovšem díky tomu může téměř zdvojnásobit. Oba modely ovšem nabízejí například elektricky posuvné boční dveře, které se dají ovládat nejen klasicky klikami, ale i tlačítky v kabině nebo tlačítky na klíči dálkového ovládání. Totéž platí i pro dveře zavazadlového prostoru.

V obou vozech také lze mít více zónovou klimatizaci s výdechy na prostředních i zadních sedadlech. I v tomto případě ovšem platí, že u Volkswagenu je to vyřešeno o něco lépe. Na druhou stranu to funguje v obou autech velmi slušně. Problémem ale je, že na zadních sedadlech není úplně dobře vyřešené topení na nohy.

Srovnávací test: Hyundai Staria a Volkswagen Multivan (2024)

Liší se i osvětlovací technika. Zatímco Staria má v základu halogenové světlomety (a to vypadá fakt otřesně), ale naštěstí jen pro nejnižší výbavu Comfort, od druhé Smart už má LEDky, tak Multivan má LEDky vždy a za příplatek může mít dokonce přední LED Matrix světlomety.

Výhodou i nevýhodou v jednom může být fakt, že Hyundai má jasně dané výbavy a připlatit si takřka za nic nemůžete. Výjimkou je paket výbavy Premium pro testovanou třetí výbavu Style za 60 tisíc. Dostanete kožené čalounění sedadel, ventilovaná přední sedadla, 360° kamerový systém SVM (v základu je jinak jen couvací kamera), kamerové sledování mrtvého úhlu BVM a videokomunikaci s cestujícími na zadních sedadlech. Jenže třeba audiosystém a reproduktory budete mít pořád základní (a ten moc dobře nehraje…), lepší audiosystém Bose je pouze v nejvyšší výbavě Luxury.

Majitelé Hyundai Staria také mohou být rozmrzelí z toho, že se na auto nedá dokoupit klasický střešní nosič, takže třeba lyže budete muset vozit buď v kabině nebo na vozíku za sebou.

Závěr a cena

Jednotlivým motorizacím jsme se v tomto testu nevěnovali, protože srovnávat naftový a benzinový motor nemá úplně smysl, na druhou stranu jsme obě auta měli v samostatných testech, takže si o nich můžete přečíst více v nich:

V obou případech lze jednoznačně říct, že jde o povedené auto, které beze zbytku splní to, co od něj uživatel potřebuje. Jasně je ovšem poznat, že Volkswagen Multivan se více přibližuje běžnému osobnímu autu – a to jak samotnou jízdou i pocitem za volantem, tak i možnostmi výbavy a nakonec i nabídkou pohonných jednotek. Hyundai Staria je naopak více dodávka, nabídne více vnitřního prostoru, ale naopak méně praktičnost. Jejími největšími výhodami jsou navíc pohon všech čtyř kol a hlavně cena.

Pohled do ceníku totiž prozradí, že nejnižší cena Hyundai Staria startuje na 969 990 Kč. Za to dostanete auto ve výbavě Comfort s naftovým motorem 2,2 CRDi s pohonem předních kol a 6stupňovou manuální převodovkou. I tak ale dostanete klimatizaci, zadní parkovací senzory i couvací kameru, audiosystém s dotekovým displejem, bluetooth handsfree a systémy Android Auto i Apple CarPlay nebo třeba boční dveře na obou stranách.

Srovnávací test: Hyundai Staria a Volkswagen Multivan (2024)

Volkswagen Multivan sice v základu není o moc dražší, se 100kW motorem 1,5 TSI startuje na 999 tisících v krátké verzi, ale naftový 110kW dvoulitr už vyjde na 1 147 200 Kč. V obou případech jde o kratší verzi, za verzi Long připlatíte a základní jedna pětka už v nabídce není. Klimatizace v základní výbavě je, ale třeba parkovací senzory a kamera nikoliv, stejně jako Android Auto nebo CarPlay.

A jak jsou na tom konkrétní testovaná auta? Hyundai Staria na fotkách je auto ve třetí nejvyšší výbavě Style s 8stupňovou automatickou převodovkou a s pohonem všech kol. Jeho cena startuje na 1 269 990 Kč. Příplatková výbava prakticky neexistuje.

Naproti tomu Volkswagen Multivan T7 je poměrně dost dovybavený. Dostal příplatkovou výbavu za 429 976 Kč. Základem je verze Multivan Long Style 2,0 TSI, jehož základní cena podle aktuálního ceníku začíná na 1 796 171 korunách. Celkově se tak jeho cena vyšplhala na 2 226 147 Kč. Všechny ceny jsou s DPH.

Štítky: , , , , , , ,

29 názorů na “Srovnávací test: Hyundai Staria a Volkswagen Multivan T7 Long (2024)”

    1. Při jízdě působil překvapivě stabilně, ale měl problémy s rozjezdem. Jakmile se ale rozjedete, už to bylo naprosto bezproblémové a jisté auto.

  1. Dobrý den. Děkuji za test, zajímavé čtení. Sám jsem obě auta vyzkoušel, protože něco takového pro rodinu si představuji. Jen bych ale chtěl doplnit můj poznatek a dost důležitou věc, nebo alespoň pro mě určitě. U Starie nejde připlatit delší záruka. Máte pouze standart 2 roky. Kdežto u Multivanu to možné je až na 5 let. Dle mého názoru důležitá informace pro zákazníka, která v tomto srovnání chybí. Jinak souhlas.

    1. Jsem majitelem jedné z prvních STARIÍ u nás a na střeše vozím již cca rok nosiče třeba na lyže. Mylně tedy píšete, že se nedá dokoupit střešní nosič.

      1. Dobrý den,
        mám Starii objednanou a prozatím jsem nikde nenašel, jak toto vyřešit. Tedy bez ztráty záruky… Co používáte Vy? Podélníky (hagusy) nebo příčníky? A napevno přimontované, nebo odnímatelné?
        Děkuji Vám za odpověď.
        Jan

  2. Moc vás prosím, vyjadřujte se prosím k danému článku jen kompetentně a srovnávejte 🍎🍎a ne 🍎🍐 to platí i na autora srovnávacího testu.
    Pokud si tedy někdo chce koupit Multivan s 1.5 benzinem se 100kW, tak to mu přeju šťastnou cestu.
    Za mě Staria skvělé auto za rozumné peníze👍

    1. Luboši, prosím, vysvětlíte nám, co myslíte tím „to platí i na autora srovnávacího testu“? Nějak nerozumím tomu, jak se vyjadřujeme nekompetentně a srovnáváme to, co se srovnávat nemá.

      1. No asi by se slušelo srovnávat auta co stojí podobné peníze. Přeci jen je ten VW skoro 2x dražší :) Takže mi z toho po přečtení vychází jasný vítěz Hnůjdaj, protože stojí polovinu a je jenom o trochu horší.

        1. Víte, my jsme se rozhodli srovnat taková auta, na která se nás lidé, věřte nebo ne, často ptají. Otázky na to, zda Multivan T7 nebo Staria, jsme dostali opravdu hodněkrát.

  3. Jsem majitelem Multivanu T7 2.0 TDI DSG krátké verze, r.v 2022.
    Koupil jsem to jako předváděcí auto z Německa. Výbava, např. vyhřívané přední okno, vyhřívané přední sedačky, dvouzonová klimatizace, zadní kamera, podělaný start stop a podělané hlídaní jízdních pruhů. Musím do menu, nebo tlačítkama na volantu, kde to musím pokaždé vypínat (když chci), není jednoduché tlačítko. Vše se ovládá přes dotykové tlačítka nebo display, což je strašné!!! Při řízení to odvádí pozornost a dost často si zapínám něco co nechci, protože jiný prst se dotkne jiného tlačítka, tohle se fakt nepovedlo!!! Odkládacích prostoru je žalostně málo, do dveří se nedá ani velká pet láhev, na rodinné auto je to strašné. Boční a zadní výklopné dveře nemám v elektrice, vůbec nám to nevadí. Jízdně nemám vůbec co vytknout. Jede to jako osobák, jasně není to sporťák, ale to snad nikdo neočekává. Absolvoval jsem měsíční Tour de Skandinavii. Hliníkový stan, markýza na střeše. 3 dospělí jedno 10 leté dítě. Do zadní části jsem udělal rozkládací vestabu, lůžko 195 na 140 cm, matrace 8 cm, kompresorová autolednička atd. Auto naložené po střechu. Za celou měsíční dovolenou najeto cca 10000 km, na dálnici v Německu nebyl problém jet i více jak 150 km/h, ale optimální rychlost 120-130 km, vzhledem k naložení auta na max, průměrná spotřeba 8l/100 km. Jízdně jsem absolutně spokojen.

    1. Line assist jsem si vypnul diagnostikou, takže má paměť posledního zapnutí, nebo vypnutí. Neskutečně otravný, dvakrát jsem se málem vyboural…

  4. Moc vás prosím, vyjadřujte se prosím k danému článku jen kompetentně a srovnávejte 🍎🍎a ne 🍎🍐 to platí i na autora srovnávacího testu.
    Pokud si tedy někdo chce koupit Multivan s 1.5 benzinem se 100kW, tak to mu přeju šťastnou cestu.
    Za mě Staria skvělé auto za rozumné peníze👍

  5. zdravím Pájo,
    pravda, pravda, to ,,V,,éčko moc chci, jen ty ceny a historie (u některých…)
    také musím Galaxy nejprve prodat…Lada

  6. Zdravim vsechny,
    jen mi dovolte uvahu. Kdyz se nekdo dnes zajima o nove auto teto tridy, haze se miliony, jako kdyby je kazdy mel v polstari. To kazdy proda dum po babicce, nebo trefi prvni ve sportce? Kam se na ne chodi? Ja mam Galaxy, koupil jsem je tri lete, nyni je mu 10let a kdyz si chci koupit vetsi krabicku, tak je to za ,,chude,, 10let stare Vito min 700, za ,,V,,ecko min 900 a nova Staria mega. Za mene jsou šroty.
    Taky mam 7 mist, a co nema nikdo, vyhrivane predni okno. Jezdim kolem 6ti l bez AD blue .Takze zjistuji, pokud nedam milion, nemam co koupit a vyhr.okno stejne nebude :-) :-) L.

    1. Já jsem zrovna přecházel z Galaxy (2015) na V-klasse (protože Multivan je malý a navíc jsem na něj nemohl čekat rok). Sice mám pořád 7 míst, ale teď mám k těm 7 místům i kufr. V tom je ten rozdíl.
      Vyhřívaný čelní sklo mi opravdu k ničemu není, obě auta mají Webasto. Ale V-klasse nemá bezklíčkový startování, masážní sedačky a další věci, který Galaxy umí … což je dost bída. V tomhle je srovnatelná konkurence pro Galaxyho opravdu jen Multivan (ale je malej :-) ).
      A skoro si myslím že Multivan může mít i to vyhřívaný sklo.
      Každopádně Galaxy za mě je prakticky skvělý auto.

      1. Multivan T7 je malý. On to vlastně není Multivan a s Véčkem se nedá srovnávat. Srovnávat lze T6.1 a Véčko, potom je Multivan stejně velký jak Véčko s lepším (variabilnějším) interiérem. T6.1 může mít vyhřívané přední sklo (můj má). Pokud bych nebyl téčkař :) určitě bych si koupil Sharana/Galaxy. Moc příjemné auto.

  7. Chtěl jsem koupit Starii pro rodinu,ale NEKOUPIL !!! Byl jsem hodně zklamaný a vlastně jsem nepochopil pro koho to auto je určené !!! Případ 1.) sedmimístné uspořádání-dvě luxusní sedadla v první řadě pro cestující…koho tam posadím? babičku ? no ale kam dám děti? Zádržný systém Iso-fix je jen tady a na zadním troj-sedadle není žádný !!! Takže děti zbytečně zaberou luxusní sedačku kde je můžu upnout do jejich dětské autosedačky a stará babička půjde pěkně do zádu na tvrdou lavici. „K dobru“ máte ještě malý zavazadlový prostor, variabilita interieru tragická, batožinu na dovolenou musíte dát na volné sedadla….bezpečnost nadevše !!! Případ 2.) u devíti-místné varianty (v reálu je to 8 míst!!!) máte alespoň ten zavazadlový prostor, ale 3 děti nemáte stejně kam dát !!!! A když máte jen dvě děti, bohatě vás odveze i Fabia kombi !!!! Vyřešil jsem to zánovním VW T6.1

    1. Souhlas. Staria se prodává jako auto pro rodiny, ale Isofixy má 2 a reálně použitelný ani jeden. To mi taky hlava nebrala.
      A navíc mi u Starie chybí matrix LED.

    2. Dobrý den koupil jsem si Starii 7 mistnou luxury a jsem z ní spokojen.Nenii to jen auto určené pro rodiny jak tady někdo namítá, ale i pro jiné využití hlavne pro pohodlne cestování na delší vzdálenosti,což splňuje.Kdyby hosté si prohlédli reklamu na Starii než se začala dovážet do Evropy,tak by jste zjistli ,kcrmu to auto je určeno a pro které generace lidi a pro jake cestování.Ja to skefovsl a ještě než přišla k nám na trh tak hsem věděl,na co já ji použiji optoti jinym autům nabízených u nás včetně VW.Samozrejmrvpokud potřebujete mít 6 deti ktere casem sedacky potrebovst nebudou a tuny batoziny , tak si kupte autobus.Byl jsem v prodejně pro novou Starii a bylo tam dost zájemců za mnou kteří hlavně kvůli pohodlí a ceně chtěli tento vůz místo nového VW,takže vycházím z vlastní zkušenosti a ne z kecu a domenek,co tady jsou .

  8. Prosím Vás, multivan T7 neexistuje. Buď je to T7 (což není) nebo je to multivan. Stačí se podívat na web automobilky, importéra, nebo prodejce.

  9. Pořád je to taky o tom,že Multivan po pěti létéch prodáte se ztrátou 30-50% z ceny za nové auto,zatímco se Starii příjdete o 60-70%.Mám Vito 2018,9-místku,celkem sparťan,ale spokojenost

    1. Hnedka od vás jednu 5 letou Starii za 30% koupím, nebo mi pošlete nějaké bazarové ? Že nejsou? Takže Váše cena je vycucaná z prstu?

    2. No, i kdyby to byla pravda, o cemz pochybuju, v mnozstvi penez to vyjde nastejno kvuli vyssi porizovaci cene Multivanu. Nakonfiguroval jsem si Multivan a Starii, s podobnou vybavou. U Starie jsem na 1.280.000,- Multivan po akcni sleve 270.000,- vysel na 1.580.000,- Prijemnych 300k rozdil ktere muzu nekam investovat a muzou mi generovat dalsi penize.
      Takze ve vysledku na tom budu lepe, i kdyby vysla vase proklamace.

  10. A ještě doplňte ceny testovaných a nafocených vozů. U Starie budete kolem 1 – 1,2 mil. Kč a Multivan v nafocené výbavě bude tak za 1,7 mil., možná víc.

      1. Super díky. Takže tady porovnávame fotky aut, které mají rozdíl v ceně skoro 1 mil. Kč. Chtěl jsem si Multivan koupit, ale v ceně 1,7 mil. takto vybavený interiér opravdu neměl…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru