test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-htrac-4x4-8at- (15)

Test Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT HTRAC (2019)

Autor: Pavel Srp - 23. 12. 2019


Poslední modely korejské automobilky Hyundai vypadají i jezdí lépe než kdy předtím. A je jedno, jestli jde o malé crossovery anebo velká SUV. V rámci následujících řádků se tentokrát podíváme na to vůbec největší z nabídky. V redakčním testu jsme totiž před nedávnem měli Hyundai Santa Fe.

Ten největší…

V nabídce značky Hyundai je Santa Fe v České republice tím největším modelem. Jde o 477 centimetrů dlouhé, 189 cm široké a a 168 cm vysoké SUV. Na pohled ale tak velké nevypadá, dokonce vypadá menší, než v předchozí generaci. A velké nepřijde řidiči ani při jízdě, o tom ale až později.

I na Santa Fe je jasně patrný designový jazyk, s nímž poprvé přišlo nejmenší SUV (anebo crossover chcete-li) Kona. Přední části dominují rozdělené světlomety, kdy vrchní pruh slouží pro denní svícení a spodní segment jsou potkávací a dálkové světlomety. Nepřehlédnutelná je i rozměrná maska chladiče. Rozdělené jsou však světlomety i vzadu. Zatímco ve víku kufru jsou potkávací světlomety, tak v nárazníku jsou směrové světlomety.

test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-htrac-4x4-8at- (5)

V nové generaci nenabízí automobilka dvě verze karoserie jako v té minulé, kdy nabízelo verze Santa Fe a Grand Santa Fe, ale i tak si lze za 7místné provedení připlatit. A byl to i případ testovaného auta. S dalšími dvěma sedadly sice přijdete o část objemu zavazadlového prostoru, ale sedadla nejsou výhradně nouzová.

A dostatek prostoru je i na všech ostatních sedadlech. Bude jedno, jestli na dlouhý výlet pojedete vpředu nebo ve druhé řadě sedadel, protože komfort sezení je velmi podobný. Sedadla jsou bohatě dimenzovaná, mají dostatečné boční vedení a jsou pohodlná.

Rozšířená nabídka motorů

Zatímco při začátku prodeje byl v nabídce výhradně naftový 2,2litrový motor, nyní se nabídka rozšířila. Základem je 2,4litrový benzinový čtyřválec GDI. Ten s automatickou převodovkou a pohonem všech kol startuje v rámci akční ceny pod 800 tisíci korunami.

test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-htrac-4x4-8at- (13)

Ceník obsahuje i dvojici vznětových motorů 2.0 CRDi a testovaný 2.2 CRDi. Oba dva se dají kombinovat s manuální 6stupňovou nebo automatickou 8stupňovou převodovkou. Slabší z motorů může být i s pohonem jen předních kol, výkonnější jen s pohonem všech kol HTRAC.

Čtyřkolka tady funguje tak, že podle potřeby rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola. To, kolik ho na každé kolo poputuje, určuje prakticky v reálném řídící jednotka podle chování řidiče a stavu auta. Režim a fungování čtyřkolky se nicméně dá do jisté míry ovlivnit také volbou jízdního režimu. Žádné terénní auto to díky absenci uzávěrek, redukční převodovky, ale zejména díky světlé výšce 185 mm a silničním pneumatikám samozřejmě není a nikdy nebude.

Do testu dorazilo to nejlepší, co si z ceníku lze vybrat. Jde o Hyundai Santa Fe v nejvyšší výbavě s nejvýkonnější motorizací, jehož akční cena nyní startuje na 1 149 990 Kč. Pod přední kapotou se tak nachází čtyřválec, který je převzatý z předchozí generace, ale upravený pro nové emisní limity (např. AdBlue).

test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-htrac-4x4-8at- (22)

A jedeme!

Jeho výkon je 147 kW/200 koní a točivý moment vrcholí 440 Nm. Není to málo, ale vzhledem k velikosti auta a jeho dvoutunové hmotnosti umožní řidiči spíše rozvážnější jízdu. Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku kolem devět a půl sekundy a maximální rychlost je těsně přes dvě stě.

Motor je po startu příjemně tichý, výrazněji se to nezmění ani po rozjezdu. Na odhlučnění v Hyundai, zdá se, nešetřili. Svůj podíl na tom má právě i nová 8° převodovka, která při klidné jízdě udržuje nízké otáčky. Její řazení se mi při klidné jízdě opravdu líbilo, ale při té ostřejší poznáte, že je pomalejší a rozvážnější. Vadí to? Ne, na takový styl jízdy se Santa Fe stejně nehodí.

Docela milým překvapením je spotřeba paliva, kterou jsme na konci týdenního testování dokázali udržet pod devítilitrovou hodnotou. Díky 71litrové palivové nádrži tak auto nabízí poměrně slušný akční rádius.

test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-htrac-4x4-8at- (28)

Tužší, než předtím, ale stále komfortní

Už první metry prozradily, že nová generace Hyundai Santa Fe je tužší, než ta předchozí, ale podvozek stále není tvrdý. Je naladěný do komfortu, na druhou stranu ale jako v peřince jezdit nebudete.

Auto, ačkoliv je ve všech směrech větší, už není tak neohrabané, ale naopak je i v zatáčkách mnohem jistější. Aby zasáhla stabilizace, už budete muset jet opravdu rychle anebo udělat nějakou hloupost. Podvozek je tichý, od 19″ kol ani od uložení se neozývají žádné rány. Kola se také drží na zemi, neodskakují. Podvozkově si Santa Fe zaslouží slova chvály, a to i přesto, že nemá adaptivní podvozek.

Závěr

Hyundai Santa Fe se v nové generaci výrazně proměnil, a to jak designově, což lze poznat na první pohled, tak i jízdně. Už nepůsobí tak těžkopádně, ale je obratnější, přesto na komfort nezanevřel. A stejně tak nezanevřel ani na praktičnost, protože vnitřní prostor je stále velkorysý. Nabídku doplnil také o moderní jízdní asistenty s aktivní pomocí, ale třeba i hlídáním zadních sedadel systémem ROA (Rear Occupant Alert) tak, aby na nich například rodiče nezapomněli své děti.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT HTRAC
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,147 kW/200 koní při 3800 ot./min
Točivý moment:,440 Nm při 1750–2750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.3 – 7.5 / 5.4 – 5.6 / 6.1 – 6.3
Emise CO2:,160 – 165 g/km
Objem nádrže:,71 litrů
Délka:,4770 mm
Šířka:,1890 mm
Výška:,1680 mm
Rozvor:,2765 mm
Provozní hmotnost:,2095 kg
Objem zavazadlového prostoru:,547 / 1625 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru