test-2021-ford_fiesta_st_plus-performance- (15)

Ford sportovní modely svých aut vždycky uměl. S představením současné generace Fiesty ST, kdy se pod její kapotou objevil tříválec, se začaly množit komentáře o tom, že to je ostuda, ale už při prvním testu před dvěma lety jsme zjistili, že to není. Uplynula nějaká doba a my tady nejmenší eSTéčko máme znovu. Dokáže si to obhájit i tentokrát?

Jeden z nejlepších tříválců

Ford začal masově přeplňované tříválce pod kapoty svých aut montovat jako jeden z prvních, takže měl spoustu času jej dále ladit a vylepšovat. A to se mu, zdá se, daří. Tříválcové EcoBoosty v jeho autech netrpí na žádné typické problémy a drží. Nabízí je v několika objemech s velmi slušnými výkony, které u jiných automobilek dosahují s motory o válec většími.

Přečtěte si také:  Ford Ranger Raptor nové generace se představuje. V Evropě dostane i benzinový šestiválec

Pod kapotu Fiesty ST namontoval Ford svůj největší tříválec. Jde o 1,5litrový EcoBoost, který naladil na velmi slušných 147 kW/200 koní a 290 Nm. To je samo o sobě docela dost, tím spíše, že je to v malém hatchbacku, který váží jen něco přes jednu a čtvrt tuny. Podle technických údajů s ním auto zrychlí z 0 na stovku za 6,5 sekundy a rozjede se na 232 km/h. A dynamika malému a čipernému eSTéčku nechybí ani pocitově, i když mnohem víc si užijete jízdu v zatáčkách.

test-2021-ford_fiesta_st_plus-performance- (8)

Motor je perfektně vyvážený, na volnoběh ani při jízdě nemá prakticky žádné vibrace. A ani odhlučnění není špatné, ba právě naopak. Při klidné jízdě svůj tříválcový původ šikovně maskuje, teprve když „zatopíte“ a budete ho točit, svůj typický zvuk ukáže. S řadicí pákou budete pracovat hodně, její dráhy jsou poměrně krátké a přesné. Jen pozor v horkém létě nebo naopak v zimě, protože hlavice je hliníková a v létě bude pálit, v zimě naopak studit.

Mimochodem, Ford u svých tříválců při nízké zátěži deaktivuje jeden válec, takže z auta udělá dokonce jen dvouválec. Probíhá to opravdu rychle. Pokud máte citlivé uši, poznáte to, ale pokud jedete se zapnutou hudbou (v testovaném autě s audiosystémem B&O), často si toho ani nevšimnete. Otázkou je, jak moc se to projeví na spotřebě paliva. Při běžné jízdě se vejdete do 7 l/100 km, pokud si budete užívat mrštnosti auta, pak počítejte přibližně s 8-9 l/100 km. Benzinová nádrž je tu 42litrová.

Přečtěte si také:  Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW DSG (2021)

Jako lasička

Ford Fiesta ST při jízdě překvapí hned při prvním otočení volantem. Dnes jsou auta opravdu výkonná – vždyť 200 koní má dnes kdejaký rodinný kombík – ale také hodně těžká. A to, jak už zaznělo výše, Fiesta ST není.

test-2021-ford_fiesta_st_plus-performance- (9)

Díky poměrně nízké hmotnosti je vážně hbitá a mrštná v zatáčkách. Otočíte volantem a auto hned reaguje. A navíc má v testované verzi s příplatkovým balíčkem Performance několik zajímavých prvků navíc. Kromě drobností typu Launch Controlu nebo indikace řazení, je to hlavně mechanický samosvorný diferenciál! A díky tomu se zatáčkami proplétá s takovou jistotou a rychlostí, že se tomu ani nechce věřit (i díky skvělým Michelinům Pilot Sport 4). A na místě vás přitom drží skvělé sportovní sedačky Recaro.

K tomu je tu naladění a nastavení podvozku. Ten je klasický, není adaptivní, a je docela tuhý. V centrech měst si občas budete říkat, že až moc, tím spíše ve spojení s 18″ koly, ale pokud jste někdy jeli v předchozí generaci Fiesty ST, tak je oproti ní ta současná skoro jako luxusní limuzína.

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – doba aplikací

Jenže konstrukce podvozku a krátké zdvihy tlumičů způsobují, že v zatáčce dokáže Fiesta ST zvednout zadní kolo a při ubrání plynu v oblouku umí pomoci předku zatočit, respektive lépe stočí auto do oblouku. Není to ale kousavá přetáčivé bestie. V zatáčkách si tak s Fiestou ST můžete pohrávat a řídit ji nejen volantem, ale i pedálem plynu.

ford_fiesta_st-sosnova-prvni_jizda- (1)
Ford Fiesta ST zvedá kolo při jízdě na okruhu v Sosnové, kde jsme před časem zkoušeli modely Ford ST a Mustang Mach 1. Článek si můžete přečíst zde. | Foto: Ondřej Kroutil (Ford)

I když je to moderní auto, jeho projev a reakce trochu připomínají starší auta. V řízení sice není mnoho citu, ale ve zbytku auta cítíte, že tohle auto ladil někdo, kdo chtěl, aby se řidič za volantem pobavil. Z celé trojice modelů Ford ST je Fiesta sice nejpomalejší, ale zdaleka nejzábavnější. Puma ST, ačkoliv z Fiesty ST vychází, je stabilnější, jistější a rychlejší (přestože taky umí zvedat zadní kolo), a Focus ST je už výrazně výkonnější a rychlejší.

Je slyšet a nezní vůbec špatně

I když nemá Fiesta ST adaptivní podvozek, má ale možnost změny jízdních režimů, který ovlivňuje jiné části auta – zejména nastavení posilovače řízení, odezvy a reakce na plyn a podobně, ale také zvuk výfukového potrubí.

Přečtěte si také:  Test Honda HR-V e:HEV (2022)

V normálním jízdním módu je Fiesta ST slyšet, motor i výfuk zvučí, ale nic dalšího se nekoná, ale ve sportovním režimu se k tomu přidá něco navíc. Nejlepší to ale je v režimu „Závodní trať“, který byste podle Fordu neměli na běžné silnici používat. V tu chvíli totiž začne malé eSTéčko prskat a střílet, a vy se sami sebe ptáte, jestli vážně pořád sedíte v tom malém tříválcovém hatchbacku…

Tři nebo pět?

To, že je vlastně Fiesta ST tak trochu z minulosti (v tom nejlepším slova smyslu), připomíná další fakt a to je ten, že nabízí třídveřovou karoserii. A to je v dnešní době už takřka vymřelý druh. Pokud by vám to nestačilo, za 15 tisíc korun si ji můžete objednat s pěti dveřmi.

Na předních sedadlech je místa tak akorát, na ta zadní byste ale měli posadit spíše někoho menšího, případně toho, koho nemáte rádi. I když jsou boční dveře docela dlouhé a otevírají se do poměrně velkého úhlu, i tak je nastupování dozadu vcelku náročné. A navíc tu není moc místa.

Přečtěte si také:  Ford Mustang zaznamenal v roce 2021 nejhorší prodeje ve své historii

Na velké rodinné výlety tohle auto není, ale pokud jezdíte nejčastěji v jednom nebo ve dvou, pak si nebudete mít moc nač stěžovat. A zadní sedadla pak můžete využít třeba na další zavazadla, pokud by se vám už do 311litrového zavazadelníku nevešla.

test-2021-ford_fiesta_st_plus-performance- (17)

Závěr a cena

Ford Fiesta ST je autem, které má rozhodně co nabídnout řidičům, kteří se chtějí svézt. Za jejím volantem si uvědomíte, jak při sportovní jízdě nezáleží na výkonu, ale naopak na hmotnosti. V zatáčkách je tohle auto parádně agilní, nemusíte se prát se zbytečnou hmotou navíc, a proplétá se s jistotou gripu na přední nápravě i díky příplatkovému samosvoru, který byste si měli pořídit i pokud by vás to mělo stát poslední peníze.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Crafter 2.0 TDI s automatickou převodovkou (2021)

Taková auta už dnes na trhu skoro nejsou a je otázkou, jestli tahle generace také není labutí písní. Doba elektrická se kvapem blíží, stejně jako hlídače rychlosti a autonomní řízení, takže pokud vás baví řízení a zvyk vytočeného spalovacího motoru, rozhodně o koupi Fiesty ST (anebo jiného podobného modelu) důkladně zapřemýšlejte. S Fiestou ST ale rozhodně neuděláte chybu, protože dokáže být zábavná a vtáhne vás řidičsky do děje.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Ford
Typ: Fiesta ST
Uspořádání: řadový tříválec
Objem válců: 1497 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 147 kW/200 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 290 Nm při 1400 – 4000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 6.5 s
Maximální rychlost: 232 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva: 6.6 l/100 km
Objem nádrže: 42 litrů
Délka: 4068 mm
Šířka: 1735 mm
Výška: 1469 mm
Rozvor: 2493 mm
Objem zavazadlového prostoru: 311 / 1093 litrů
Pohotovostní hmotnost: 1262 – 1283 kg

Přidat komentář