Ford_Sosnova

Jsou dny, které jsou zajímavější než jiné, a akce, kterou si pro novináře připravil v tomto týdnu Ford, je jednou z těch lepších. Přivezl totiž nejnovější Mustang Mach 1, k tomu přidal všechny tři modely ST a postavil je na okruh. A my jsme je vyzkoušeli.

Ford Mustang Mach 1: má díly z modelů Shelby

Nejnovější verze Mustangu je autem, které má podle automobilky vyplnit mezeru mezi běžným modelem Mustang GT a vrcholnými modely Shelby, které ale oficiálně v Evropě bohužel dostupné nejsou. Automobilka to udělala tak, že na Mach 1 právě nainstalovala některé prvky z modelů Shelby (GT350 i GT500) a přidala i několik dalších vylepšení.

Přečtěte si také:  Ford Mustang Mach 1 (1969): svezli jsme se pořádným americkým železem

Základem je pořádný motor. Jde o pětilitr V8, který je dobře známý z Mustangu Bullitt. Jeho výkon je 338 kW/460 koní a točivý moment vrcholí 529 Nm. Mustang Mach 1 je ale autem, které je určeno i na závodní okruhy, takže dostal několik vylepšení. Má specifické sání vzduchu s upravenými škrticími klapkami o průměru 87 mm a o zásobu paliva do válců se stará vstřikovací soustava s kombinací přímého a nepřímého vstřiku. A pořád zní parádně!

Z Shelby GT350 je tu přídavný chladič motorového oleje a nový adaptér olejového filtru, ale i manuální šestistupňová převodovka TREMEC 3160 s dvoukotoučovou spojkou. Jde o „pořádné železo“, což poznáte i při řazení, protože je sice přesné, ale jde ztuha. Pro lepší řidičský zážitek jsou tu automatické meziplyny při podřazování, ale pokud jste zvyklí si je dávat sami, nic vám nebrání.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Golf Variant 1,5 TSI EVO mHEV DSG R line (2021)

Pokud byste ale přeci jen chtěli automat, není problém, za příplatek dostanete automatický desetikvalt. Ten má podle tiskové zprávy: „zdokonalený měnič točivého momentu a specifickou kalibraci, přizpůsobenou sportovnímu zaměření vozu“.

Obě převodovky jsou vybaveny vlastním chladičem oleje, chlazen je rovněž samosvorný diferenciál. Automat má navíc ještě druhý chladič oleje, který navyšuje chladicí kapacitu o dalších 75 procent.

Novinky jsou i na podvozku. Standardem jsou adaptivní tlumiče MagneRide s novým naladěním v kombinaci s tužšími pružinami a zkrutnými stabilizátory. Nápravnice a některé komponenty zavěšení byly převzaty z modelů Shelby GT350 a GT500. Jiná jsou také kola, která jsou oproti běžným Mustangům na obou nápravách o půl palce širší a obouvají lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport 4.

Na okruhu je stabilní a umí čistou stopu

Šéfkonstruktér Mustangu Mach 1 pro Evropu Matthias Tonn o autě řekl: „Ať už na silnici, nebo na okruhu, nový Mach 1 je nejtalentovanější Mustang, jaký se zatím dostal do Evropy, a legendární označení si více než zaslouží.“ To je sice odvážné tvrzení, ale po velmi krátkém seznámení na okruhu v Sosnové tomu lze věřit. Tenhle koktejl je totiž umíchaný tak, aby fungoval nejen při klidné projížďce městem, ale právě i na klikatém okruhu.

Přečtěte si také:  Ford Ranger si v Evropě budete moci koupit jako limitované edice Stormtrak a Wolftrak

Okruh v Sosnové je sice malý a pro Mustang není úplně vhodný, ale možná o to více se dala vyzkoušet čistota stopy, se kterou se Mustang Mach 1 dokáže utaženými oblouky protáhnout. Lepivé micheliny se po zahřátí držely asfaltu až překvapivě urputně a oblouky dokázal Mustang Mach 1 projíždět rychleji než maličká a lehoučká Fiesta ST nebo Focus ST, s nimiž jsem jezdil později.

Na výběr jsme měli kusy s manuální převodovkou i s automatem, ale sáhl jsem po verzi s manuální převodovkou. I tak se ale dalo v Sosnové jezdit prakticky na dvojku s tím, že na cílové rovince se řadila trojka a trojku jsem řadil i na protilehlé rovince, ovšem tam to nebylo nutně potřeba. Motor má díky poměrně vysokému točivému momentu dost síly už ve středních otáčkách a se zvyšujícími otáčkami zátah motoru graduje. Doprovází ho přitom parádní hrubý zvuk, což si ostatně můžete poslechnout ve videu.

Lehkonohá eSTéčka

Vedle čtveřice Mustangů Mach 1 stála i trojice modelů Ford ST: Fiesta, Puma a Focus s automatem. I ty jsme mohli na sosnovském okruhu vyzkoušet. A vzal jsem to pěkně postupně podle velikosti.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC L (2021)

Ford Fiesta ST

První na řadu přišla Fiesta ST, kterou jsme měli minulý týden v testu, takže dojmy byly i tak velmi čerstvé. Tohle auto je jednoznačně nejzábavnější z celé trojice modelů ST. Je hravé, má „veselý zadek“ a líbí se mi na ní to, jak je lehká. A při řízení je to vážně cítit.

A lehkost pomáhá tomu, že s autem si můžete při jízdě pěkně hrát. Buď využijete mechanický samosvor k tomu, abyste se ze zatáčky vytáhli anebo plyn uberete a necháte sklouznout zadek, čímž zatáčku utáhnete. Navíc fiesta v oblouku zvedá zadní kolo, což si ostatně můžete prohlédnout i na fotce. S tím, jak je auto malé, je to navíc všechno skvěle cítit.

O pohon se stará jeden z nejlepších tříválců, které dnes existují. Jeho objem je 1,5 litru, je přeplňovaný turbodmychadlem a jeho parametry jsou 147 kW/200 koní a 290 Nm. Ford tvrdí, že zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 6,5 sekundy a maximální rychlost je 232 km/h. Dynamika ani pružnost mu nechybí a to jak na papíře, tak i fyzicky. A k tomu jsou tu příjemně ostré brzdy…

Přečtěte si také:  Test BMW 530d xDrive (2021)

Ford Puma ST

Z estéčkové Fiesty jsem přesedl do Pumy ST, která používá vlastně stejné pohonné ústrojí, jen má vyšší karoserii. Pumu ST už jsme měli i v testu, ale přímé přesednutí z Fiesty ST na okruhu ukázalo rozdílné naladění.

Zatímco Fiesta ST je hodně hravé auto, tak Puma ST je rozhodně stabilnější a jistější. Neznamená to ale, že by neměla „radostný zadek“, ale rozhodně to není takové, jako Fiesta. S Pumou pojede v obloucích rychleji, působí dospělejším a klidnějším dojmem – je to takový starší a rozumný brácha od Fiesty ST, která je čerstvým puberťákem, ale stále je dostatečně mladá na to, aby si dokázala užít zábavu. V každém případě překvapí tím, jak rychlá a zábavná je. A pokud k tomu přidáte nápadnou zelenou barvu a celkové tvary auta, rozhodně umí zaujmout.

Přečtěte si také:  Ford bude testovat plně elektrickou dodávku E-Transit přímo u zákazníků

O jejích kvalitách navíc hovoří fakt, že Ford z ní chystá svůj závodní speciál pro WRC. Ford Puma Rally1, jak se bude závoďák jmenovat, dostane současný 1,6litrový turbomotor motor z WRC, který doplní 100kW elektromotor a baterie s kapacitou 3,9 kWh.

Ford Focus ST

Na závěr přišlo nejsilnější estéčko: Focus ST s automatickou převodovkou. I ten už známe z testu. Ten má pod kapotou 2,3litrový čtyřválec s výkonem 206 kW/280 koní a točivým momentem 415 Nm. Oproti Fiestě ST i Pumě ST je celkově výrazně tužší, ale zároveň není tak hravý.

Focus ST je výrazně stabilnější a všechna čtyři kola má za každých okolností přilepena k asfaltu. Při řízení ale ve srovnání s předchozími estéčky působí nějak odtažitě, tak trochu gumově. A ani převodovka na okruhu nijak nepřesvědčila. Její reakce jsou zvláštní a na výjezdu ze zatáčky se mi nejednou stalo, že i s výrazně sešlápnutým plynem, když jsem chtěl vytáhnout ven, převodovka najednou přeřadila a zůstaly mi třeba 2500-3000 ot./min.

Jakkoliv je tohle auto z celé trojice na okresce nejschopnější, tak tady na malém sosnovském okruhu byla nejméně zábavné. Může za to asi i fakt, že je celkově hodně tuhé a tahle trať je na něj až příliš technická.

Přečtěte si také:  Závodní škodovka z letošního Dakaru bourala. Selhaly jí brzdy v závodě

Závěr a cena

Je skvělé, že Ford v Evropě stále drží taková auta, speciálně klasický Mustang s osmiválcem, protože už za pár let na něj budeme se slzami v očích jen vzpomínat. Chtělo by se mi říci, že byste měli kupovat, než nebudou, ale to je v případě Mustangu Mach 1 tak trochu zbytečné, protože všechna auta pro rok 2021 jsou už vyprodaná. Cenu české zastoupení automobilky Ford stanovilo na 1 649 900 Kč.

Přidat komentář