test-2021-bmw-430i-cabrio- (2)

Nové BMW řady 4 jezdí velmi dobře, což jsme si ověřili už u několika verzí. Jak na tom ale s jízdou bude auto s karoserií typu kabriolet, která není tak tuhá? To jsme také vyzkoušeli v klasickém redakčním testu.

Do toho přijelo BMW 430i Cabrio s parádní modrou matnou barvou, kombinovanou s černo-leštěnými disky kol a černou plátěnou střechou. Na pohled moc pěkné auto, ačkoliv spousta z vás může namítat, že pořád má ty velké ledvinky…

Přečtěte si také:  Výrobci opět přerušují výrobu. Chybějí jim kabelové svazky z Ukrajiny

Kabriolet? Vymírající druh

Byly časy (a to ještě relativně nedávno), kdy mělo kabriolet v nabídce hodně automobilových výrobců. Pokud se ale podíváte do dnešní nabídky automobilek, mnoho kabrioletů v nich nenajdete. Zůstávají prakticky jen u prémiových automobilek. Důvod je poměrně jednoduchý. Kromě vysokých nákladů při vývoji je to i hmotnost auta, která se projevuje na vypouštěných emisích CO2. A ty, jak asi tušíte, musejí automobilky dodržovat v rámci celé flotily svých prodávaných modelů.

test-2021-bmw-430i-cabrio- (6)

BMW se ale kabrioletů zatím nevzdává a nabízí je nejen pod značkou BMW, ale stále i jako MINI. A navíc vám dá vybrat, protože v současnosti má kabriolet jak pro BMW řady 4, tak i pro větší BMW řady 8. Recept je u obou aut podobný. Jde o čtyřmístné kabriolety se skládací plátěnou střechou.

A to je mimochodem mezigeneračně velká změna, protože ještě předchozí BMW řady 4 Cabrio mělo pevnou skládací střechu, která je sice univerzálnější a dá se s ní klidněji jezdit i v zimních plískanicích, ale zároveň je výrazně těžší. Přechod na plátěnou střechu přináší úsporu až 40 % hmotnosti. Se střechou se dá manipulovat i při jízdě až do 50 km/h.

Přečtěte si také:  Akrapovič uvedl novou sadu výfuků pro BMW M4 Competition. Zní fantasticky!

Současně s tím, že je střecha lehčí, je i menší, což se projevuje na objemu kufru. Ten je v základním uspořádání (tedy se střechou nataženou) větší o 15 litrů, když nabídne celkových 385 litrů. Jakmile střechu stáhnete, zmenší se kufr na 300 litrů (to je dokonce mezigeneračně o 80 litrů více).

test-2021-bmw-430i-cabrio- (23)

4 nebo 6? A benzin nebo naftu?

Kromě toho, že si u BMW řady 3, respektive právě řady 4 můžete vybrat z nepřeberného množství karosářských variant (sedan, kombi, kupé, kabriolet, ale i Gran Coupé), máte na výběr i poměrně dost motorizací. U testovaného kabrioletu můžete vybírat ze čtyřválcových benzinových i naftových motorů, ale i z šestiválcových benzinových i naftových motorů. Pro fajnšmekry je tu i vrcholná nejsportovnější verze M4 Competition Cabrio M xDrive.

My jsme v testu měli výkonnější z dvoulitrových benzinů, který lze poznat podle označení 30i. Jeho výkon je 180 kW/245 koní a točivý moment vrcholí 400 Nm. Svou akcelerací vám sice tenhle bavorák vážící 1,79 tuny strach nenažene, ale dynamika rozhodně není špatná, ba právě naopak. A to jak na papíře, kde slibuje zrychlení z 0 na stovku za 6,4 sekundy a maximální rychlost 250 km/h, tak ani v praxi na silnici.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Touareg R eHybrid (2022)

Poháněna jsou přitom pouze zadní kola, kam výkon putuje skrze osmistupňovou automatickou převodovku. A to je už tradičně kombinace, které vlastně nelze nic vytknout. Převodovka tvoří s motorem jeden funkční celek a skvěle si rozumí. BMW vám sice samozřejmě dává možnost, abyste si řadili sami, ale po pravdě nevidím jediný rozumný důvod, proč byste to měli dělat.

test-2021-bmw-430i-cabrio- (17)

Jízdu doprovází pěkný, tlumený zvuk motoru, který do světa vyluzují koncovky výfuku. Pokud si nebudete toho zvuku užívat přespříliš, počítat můžete s tím, že si 430i Cabrio řekne asi o 8 litrů benzinu na 100 kilometrů. Mimochodem, čtyřválcové benzinové motory ještě nemají mild-hybridní techniku, takže u nich pořád můžete vypnout systém start/stop. Objem nádrže je 59 litrů.

Střecha dole, teplo na krku

Stáhnout střechu jde nejen tlačítkem v interiéru u řadicí páky, ale také držením odemykacího tlačítka na klíčí (držením toho zamykacího ji pak můžete zavřít). V tu chvíli se do interiéru začne dostávat okolní hluk a vy si teprve teď uvědomíte, jak dobře odhlučněné tohle auto s nataženou střechou je. Protože testovaný kus neměl větrolam za přední sedadla, dalo se posadit i na zadní sedadla. Tam je překvapivě slušné místa, přesto to na žádné pohodlné výletování není. Kvůli absenci větrolamu ale do interiéru docela dost fouká a nepomůže ani vytažení oken.

Přečtěte si také:  Elektrické SUV s geny BMW M. Nové BMW iX M60 nabídne 619 koní a až 1100 Nm

BMW ale chce, aby posádka u jeho kabrioletu netrpěla příliš, takže nabízí samozřejmě topení, vyhřívání sedadel, ale i volantu, ale také foukání teplého vzduchu na krk. To se ovládá také na středovém tunelu přímo vedle tlačítka na stahování/natahování střechy. Intenzitu lze zvolit ve třech stupních. Výdechy jsou umístěny přímo v hlavové opěrce.

test-2021-bmw-430i-cabrio- (12)

Podvozek s povedeným naladěním

Už u nedávného testu BMW 430d xDrive Coupé jsme chválili podvozek a jeho naladění a nejinak tomu bude i u kabrioletu (kola byla stejná, lišila se značka a typ pneumatik). V tomto případě je podvozek sportovní díky přítomnosti M sportovního paketu, ale jeho naladění se povedlo. Cítíte z něj pevnost a tuhost, ale zároveň dokáže nerovnosti šikovně filtrovat. A na to si při řízení zvyknete rychle, protože jistota, s jakou projede zatáčkou, je hodně příjemná. A to i v případě, kdy by se v zatáčce objevila nějaká nerovnost. Pochvalu si zaslouží i to, že karoserie, ač nemá střechu, se téměř nekroutí. Mezigeneračně je skelet tužší o 4 %.

Závěr a cena

U BMW ještě stále dostane zákazník na výběr to, co přesně chce. Širokou nabídku karosářských variant doplňuje i docela široká nabídka motorizací. Nová čtyřka se sice nemusí z designového pohledu líbit všem, ale upřít se jí rozhodně nedá to, že jezdí velmi dobře. A to zatím ve všech variantách, které jsme zkoušeli.

Přečtěte si také:  Test Porsche Macan (2021)

Tenhle povedený balíček ale samozřejmě není zadarmo. Základní cena ale není tak vysoká, jak by se možná vlastně na první pohled mohlo zdát. Vždyť ceník začíná na částce 1 363 700 Kč za verzi 420i s benzinovým dvoulitrem se 135 kW a s automatickou převodovkou. BMW 430i vyjde minimálně na 1 476 800 Kč, ale tento konkrétní testovací kus vyšel s příplatky na 2 068 768 Kč s DPH, přičemž jen lak Frozen Portimao Blue metallic stál necelých 91 tisíc korun a čalounění BMW Individual celokožené čalounění Merino Ivory
White / Black dalších bezmála 76 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 430i Cabrio
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: zadních kol
Výkon: 180 kW/245 koní při 4500-6500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1600 – 4000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 6.4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.9-7.7
Emise CO2: 158-176 g/km
Objem nádrže: 59 litrů
Délka: 4768 mm
Šířka: 1852 mm
Výška: 1384 mm
Rozvor: 2851 mm
Pohotovostní hmotnost: 1790 kg
Objem zavazadlového prostoru: 385 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář