Současný Fiat 500 je tu s námi sice už dlouho, ale pořád jde o auto, které má vážně styl. Tím spíše, pokud jde o nějakou verzi od Abarthu. A jedna taková opravdu speciální pětistovka se nám dostala do testu. Vyzkoušeli jsme Abarth 595 Scorpioneoro.
Přišel už před 14 lety
Současná pětistovka už je na silnicích zabydlena opravdu důkladně, vždyť na trh přišla v roce 2007. Tehdy navázala designově na prapůvodní pětistovku z druhé poloviny padesátých let 20. století. Bylo to malé, městské autíčko, které mobilizovalo (nejen) Italy.
Podobný recept umíchala italská značka i v roce 2007. Stále to bylo malé a vlastně i roztomilé autíčko, které se skvěle hodilo de uliček velkých a přecpaných měst, ale už šlo o stylové auto, takže cena nebyla z nejnižších. A od toho už byl jen kousek k tomu, aby se z pětistovky stal ještě o další fous stylovější prcek. O to se postaral Abarth, který vznikl jako výrobce sportovních verzí modelů Fiat.
Za dobu svého života prodělala pětistovka několik větších či menších modernizací, ale základní tvar i filozofie jsou stejné. Měnily se i motorizace, přibyl mild-hybrid, který jsme otestovali loni, ale také plně elektrický (a trochu větší) Fiat 500e anebo několik odvozených typů jako třeba Fiat 500X.
Limitovaná edice Abarth 595 Scorpioneoro
Auto, které jsme testovali, pochází z limitované edice 2000 kusů, přičemž každý má na středovém tunelu plaketku. Na stránkách výrobce se dočteme o tom, že vzniklo jako pocta modelu A112 Abarth „Gold Ring“ z roku 1979, který byl spíše známý jako A112 Abarth „Targa Oro“. Vznikl pouze ve 150 kusech.
Abarth 595 Scorpioneoro lze poznat na první pohled díky kombinaci černé a zlaté barvy. Černý je lak karoserie a zlatá jsou kola, nápisy a další doplňky – ostatně ono „oro“ v názvu Scorpioneoro je v překladu zlatá.
Jako základ pro tuto verzi posloužil Abarth 595 Turismo. Pod kapotou je přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 T-Jet s výkonem 121 kW/165 koní a točivým momentem 230 Nm. Dynamika není špatná. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto za 7,3 sekundy a jede maximálně 218 km/h.
Ve standardní výbavě má tento „zlatý škorpion“ i tlumiče s proměnlivou tuhostí, jejichž charakteristika se mění se změnou jízdního režimu – k dispozici je normální a sportovní. V obou nastaveních je ale podvozek poměrně tvrdý a v zatáčkách na nekvalitní silnici občas odskočí. Ve sportovním módu můžete kromě tužšího podvozku očekávat i fakt, že auto výrazně ožije při přidání plynu a znatelně také ztuhne řízení.
Za volantem
Hned po usednutí do sedadel překvapí, že se sedí docela vysoko. Palubní deska je poměrně malá a prakticky vše je soustředěno na jejím středovém panelu. Najít tu můžeme i ovládání elektrických oken, ale naopak tu není tlačítko na vypínání systému Start/Stop, ten totiž tohle auto, díky bohu, nemá!
Abarth 595 Scorpioneoro nemá ani bezklíčkové startování, takže jeho sklopný klíček musíte zasunout do spínací skříňky. Po jeho otočení překvapí to, co se ozve z výfuku (ve videu výše v čase 0:46). Ačkoliv tu jsou obyčejné výfuky, na volnoběh tohle auto zní vážně parádně. Výfuky (oba jsou pravé) se rozeznějí a příjemně rezonují, jako by to snad ani nebylo dnešní auto. Není to sice nijak výrazně hlučné, ale je to surové. Pravda, při jízdě už to tak dobře nezní, v kabině je to navíc ještě tišší, ale i přesto se to hezky poslouchá.
Pokud byste ale výfuk poslouchat nechtěli a raději byste nějakou hudbu, pak k tomu skvěle poslouží audiosystém Beats Audio. Jeho projev překvapil, protože tohle auto hraje celkem dobře. Reproduktory nechrčí ani nevibrují dveře a projev je překvapivě čistý i při vyšší hlasitosti.
A jedeme!
Motor je spojen s manuální pětistupňovou převodovkou. Ta se nachází na středovém panelu, je v dobrém dosahu řidiče a docela dobře se s ní řadí. Je jen potřeba dát si pozor na to, že kulatá hlavice se sice dobře drží, ale je z hliníku, takže v létě je horká a v zimě naopak bude hodně studená. Ale hezky to vypadá…
S výkonem a jeho přenosem na silnici nemá auto pražádný problém, kdyby přeci jen mělo, lze tlačítkem TTC aktivovat elektronickou náhražku diferenciálu s omezenou svorností (samosvor má jen verze 595 Competizione). V tu chvíli jej simulují brzdy přibrzďováním prokluzujícího kola.
Práci turba můžete sledovat na samostatném budíku. Ten je nalevo od volantu a ručička ukazuje aktuální plnicí tlak. Ve středu je kulatý displej, na němž se zobrazuje informace, zda je aktivován sportovní režim. Po přepnutí do sportovního režimu se změní i grafika displeje v kapličce přístrojů. Ta je docela malá a na jejím displeji je občas informací až příliš, může to působit nepřehledně.
Automobilka slibuje, že spotřeba paliva je 6,8 l/100 km v kombinovaném režimu. My jsme po týdenním testování na displeji pozorovali hodnoty mezi 7 a 8 l/100 km. Nad osmilitrovou hodnotu jsme se dostali jen při výrazně svižnější jízdě. Objem nádrže je ale jen 35 litrů.
Jak jsme již naznačili, tak podvozek Abarthu je docela tvrdý, ve sportovním režimu je pak ještě tvrdší. K tomu je tu krátký rozvor náprav. To vše dohromady může vyústit k neklidu na rozbité silnici. Nepříjemné to může být hlavně v rychleji projížděných zatáčkách. A také v centrech měst, která používají kočičí hlavy…
Závěr a cena
Abarth 595 Scorpioneoro je autem, které pořád vypadá dobře. S černým lakem a zlatými doplňky vzbuzuje hodně pozornosti kdekoliv se objeví. A nepřeslechnete ho ani po nastartování. Jeho dynamika není vůbec špatná, skvěle hraje, ale zároveň se v něm nesedí ideálně a má tvrdý podvozek. Jenže tohle všechno nakonec přebije jeho charakter, protože i tak tohle auto budete mít rádi.
Jestli si ho koupíte nebo ne ale nakonec asi stejně rozhodne pohled do ceníku. A tam můžete být překvapení. Vždyť tahle roztomile nazlobená krabička vyjde na beznála 700 tisíc korun!
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Abarth
Typ:,595 Scorpioneoro
Uspořádání:,řadový tříválec
Objem válců:,1368 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,121 kW/165 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,230 Nm při 3000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,7.3 s
Maximální rychlost:,218 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva:,6.8 l/100 km
Objem nádrže:,35 litrů
Délka:,3660 mm
Šířka:,1893 mm
Výška:,1485 mm
Rozvor:,2300 mm
Objem zavazadlového prostoru:,185 litrů
Pohotovostní hmotnost:,1035 kg
[/table]
Jeeeee, kde je to foceno? Tam je to krasne… :)