test-2021-elektromobil-fiat_500e-la_prima- (3)

Městské automobily se dělí na malé, menší, nejmenší. A pak je tu Fiat 500 s titulem toho nejroztomilejšího, co kdy v Itálii vzniklo. Plně elektrický turínský mikromobil má ve své druhé generaci velké plány: znovu dobýt Evropu a neztratit ani ždibec svého prapůvodního, desítkami let ověřeného puncu tradiční módní ikony apeninských promenád.

Retro moderna

Nakonec si ji vymodlili. Léta prodávanou elektrickou 500 na západním pobřeží USA koncern Fiat-Chrysler ne a ne oficiálně přivézt do Evropy. Volání po bezemisní dopravě z Evropy nakonec přehlušilo kdejaké plány automobilek, a tak se fanoušci Fiatu loni na jaře konečně dočkali odhalení auta, které má FCA znovu pevnější spojit se starým kontinentem.

Tenhle balíček na čtyřech kolech, napasovaných do rohů přes 3,6 metru dlouhé (krátké) karoserie, má uhlazenou karoserii s minimem designových výstřelků. Zkrášlující ornamenty, které ji zdobí, o to víc vyniknou. Ať už to jsou vystouplé blinkry nad předními koly nebo ledkové „obočí“, které od zakulacených světlometů odděluje hrana víka kapoty.

test-2021-elektromobil-fiat_500e-la_prima- (5)

Masivní dveře nemají standardní kliky, zevnitř se pak otevírají tlačítkem. Stylové, líbivé, funkční. Testovaný kousek je třídveřový, Fiat ale nabízí i verzi 3+1. Totiž tři dvířka a jedno decentní, do protisměru otevírané (à la BMW i3) navíc, aby se na dvě sedačky vzadu lépe usedalo. Anebo abyste neměli problémy s umístěním dětské sedačky a připásáním své ratolesti.

La Prima!

S vnitřkem si Italové pohráli, to se dalo čekat. Sedačky s prošívaným nápisem automobilky zaváděcí prémiové výbavy La Prima, vkusné zaoblené tvary palubní desky, které dominuje 10 a čtvrt palce velký, širokoúhlý displej s pěknou grafikou a snadným ovládáním, krásný dvouramenný volant. Taky tady najdeme historické odkazy na předchůdce tichounkého fiatu – třeba vyobrazení předka nejpovolanějšího v madle dveří. Nádhera.

Přečtěte si také:  Prototyp elektromobilu Renault 5 připomíná legendární reklamy. Umí "mrknout okem" s plně rozsvícenými světly

Elektrická pětistovka je útulná, nepůsobí tak stísněné jako minulé vydání. Ono je to i zvenčí o trochu robustnější (rozuměj širší a delší) auto. Je to určitě i dílem panoramatického střešního okna, které dovnitř přivádí spoustu světla. To se pak letmo odráží v lesklých černých ovládacích prvcích na palubce. Jsou tu čtyři tlačítka automatické převodovky, nepoměrně víc jich pak slouží k upravení klimatizace.

test-2021-elektromobil-fiat_500e-la_prima- (22)

Vpředu se sedí bez problémů, i vyšším postavám. Zadní dvě sedačky jsou nouzové, jen pro děti minimum bagáže. Bacha na kočár, ani na ten moc prostoru nezbylo – 185 litrů v kufru je málo. I když taková Honda e je na tom vpravdě ještě bídněji.

Strašně zábavná kombinace

Fiat 500e má na míru dělanou platformu, tohle auto bylo od začátku koncipované jako čistý elektromobil. Velká baterie je umístěna ve středu podlahy, parádně snižuje těžiště a lepí kola k asfaltu. Autíčko je výtečně ovladatelné, a to i v úzkých městských uličkách. Nemá přeposilované řízení a je trochu tužší. Strašně zábavná kombinace.

La Prima nabízí baterii s využitelnou kapacitou 37,3 kWh, kterou můžete nabíjet až rychlostí 85 kW. Ne tedy samozřejmě po celou dobu, i tak se 500e nabíjí velmi rychle. Akorát na jedno espresso. Pozitivní je i výkon palubní dobíječky 11 kW, s níž máte auto dobité tak za čtyři hodiny. Běžně budete jezdit se spotřebou kolem 15 kWh, ve městě se dá i za 10.

test-2021-elektromobil-fiat_500e-la_prima- (35)

Dojezd se určitě nepohybuje kolem očekávaných 320 kilometrů, to pětistovka na jaře prostě nezvládne. Musíte topit, to především. Reálně jste při klidné jízdě na 240 kilometrech, ve městě více. Prodloužit si dojezd můžete jízdními režimy. Kromě běžného tu je ještě rekuperační Range, kdy auto zvládne samo i úplně zabrzdit, a pak Sherpa. Při jeho navolení vám auto utlumí používání elektroniky, abyste neplýtvali a dojeli dále.

Přečtěte si také:  Test Renault Megane Grandtour R.S. Line TCe 160 EDC (2020)

Ve všech případech si budete mnout ruce, jakýpak tichý, hravý a krásný elektromobil vám pod ruku přišel. Je v něm velký kus Itálie, silný otisk pokroku a pořádná dávka nostalgie. Fiat za tuhle směsici emocí a radosti řekne aspoň 900 tisíc, komu ale stačí standardně vyšňořený model s menší baterkou (24 kWh) a nižším výkonem (70 kW), může mít elektrickou pětistovku za 630 tisíc. To je pořád víc, než kolik bychom chtěli, ale už o něco méně, než s jakou cenovkou se elektrická mini prodávala dosud.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Fiat
Typ: 500e
Palivo: elektřina
Pohon: předních kol
Výkon: 88 kW/118 koní
Točivý moment: 220 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 9.5
Maximální rychlost: 150 km/h
Převodovka: automatická
Spotřeba energie (Wh/km): 14.9
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 42 kWh
Homologovaný dojezd: 321 km
Délka: 3632 mm
Šířka: 1683 mm
Výška: 1527 mm
Rozvor: 2322 mm
Objem zavazadlového prostoru: 185 / 550 litrů
Ceník: ke stažení zde