test-2020-honda_e-elektromobil- (4)

Test elektromobilu Honda e (2020)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 19. 11. 2020


Spíš než auto je to autíčko. Možná jste o už potkali, jak lítá z jednoho konce Prahy na druhý, a třeba vás taky napadlo, že si tenhle prskolet jen někdo slepil doma v garáži a teď si za jeho volantem jen dělá šoufky z kolemjdoucích. Kdepak, není to prototyp ani amatérská slátanina, je to originál od Hondy a asi nejvíc fascinující městské auto současnosti.

Je libo delikatesa?

Když před třemi lety Japonci poprvé ukázali svůj nejnovější koncept malého městského auta Urban EV, kdekdo si mohl ulámat hlavu nad tím, jak tohle vozítko bude nakonec vypadat ve skutečnosti. A jaké to překvapení, že se od výkresů a skic změnilo ve finále pramálo.

Kulaté ledkové „oči“ vpředu navozují ryze roztomilý kukuč à la sedmdesátkový model N600, vpředu je spojuje černočerný pás lesklého plastu. Totožný najdeme i vzadu a také pod ním se ukrývají světla. Dvoubarevná karoserie je zrovna na tomto drobném, byť stále pětidvéřovém autě věru stylová, zvlášť v černo-bílém podání.

test-2020-honda_e-elektromobil- (7)

Naprostou delikatesou pro designérské fajnšmekry jsou filigránské pahýlky na obou předních dveřích, které tu nenásilně simulují funkci zpětných zrcátek. Jsou v nic ukryté kamery, které obraz přenášejí do dvojice displejů v interiéru. Nepůsobí tak rušivě jako u Audi e-tron a jak sami poznáte po prvních pár kilometrech, mnohem snadněji si na ně také zvyknete.

Jako ve střižně

Právě vnitřek Hondy e je vůbec povedenou záležitostí. Palubní deska de facto sestává z navzájem propojených displejů. Provezl jsem „éčkem“ kratičce jednoho známého z práce a ten si na osobitou architekturu udělal příznačný obrázek: prý vypadá jako televizní střižna. Všude spousta obrazovek, až oči přecházející.

Vskutku – po obou stranách jsou umístěné displeje, které reflektují obraz z kamer na bocích auta. Je to povedenější a přehlednější, než se snažit vtěsnat displej do dveří jako u už zmíněného e-tronu nebo třeba designové jednohubky VW XL1. Digitální je mimochodem i středové zrcátko (ve verzi Advance).

test-2020-honda_e-elektromobil- (23)

Před řidičem je pak digitální přístrojový štít a vedle něj dvojice 12palcových displejů pro ovládání infotainmentu – jeden pro řidiče, druhý pro spolujezdce. Jejich plochy můžete proměňovat dle libosti, a protože u kolen najdete kromě velké 230V zásuvky (Advance) i HDMI konektor, není od věci si ve volné chvíli udělat z auta třeba kino.

Díky tomu, že palubka je subtilní a středová konzole zkrácená, je v předu spousta místa nad kolena. Sedačky vás v zatáčkách moc nepodrží, jsou ale tak široké, že se v nich můžete rozvalit jak v gauči před televizí. Dozadu se jen tak někdo nevejde, mimo to se tam hůř nalézá. Kufr je v podstatě jen pro formu, má pouhých 171 litrů, o osmdesát méně než třeba Citigo.

Není bez přešlapů

Místa nebylo nazbyt, protože do čtyřmetrového auta se musely někam vejít bateriové články o kapacitě 35,5 kWh. Takhle velký akumulátor dostanete v obou nabízených verzích – té základní a Advance s vyšším výkonem elektromotoru (154 oproti 136 koním). Maximální točivý moment je vždy 315 Nm.

test-2020-honda_e-elektromobil- (5)

Elektromotor pohání zadní kola a umí s autem pěkně zacvičit. Stovku dá výkonnější testovaná varianta za 8,3 vteřiny. Auto je jako myška, tiché, hbité a svými proporcemi naprosto ideální na uzoučké městské uličky. Poloměr otáčení je geniálních 4,3 metru. Rychlostně vás sice „éčko“ nevmáčkne do sedaček jako v BMW i3, vzhledem k menší baterii byste to ale stejně neměli se surovými poskoky brzda-plyn přehánět. Spíš rozumně rekuperujte pomocí předvolených stupňů brzdění motorem a spořte energii, jak to dá.

Honda e se pak odvděčí rozumně městským dojezdem atakujícím v normálním provozu 200 kilometrů. Protože ale řidiči nejsou roboti, ujedete tak 170, 180 na jedno nabití. Ideální to nebude nikdy. Spotřeba je ve městě kolem 15 až 16 kWh, ale s přibývající rychlostí prudce stoupá a musíte počítat s tím, že cesta z města nemusí být jen dobrodružstvím, ale i utrpením. Honda je dost těžká a je trochu hladovější, než jsme zvyklí.

Přešlapy jsou ještě jinde, tak namátkou: minimalistický interiér je líbivý, ale materiálně rozhodně nepůsobí tak hodnotně a moderně jako třeba ten v už zmíněné i3. Auto je vlastně pro dva a má palubní nabíječku o výkonu pouhých 6,6 kWh, takže přes wallbox budete auto dobíjet přes čtyři hodiny.

Nejvíc vás ale bude trápit cena – 900 tisíc za základ a skoro milion za verzi Advanced je za městskou stylovku hrozně moc. Přesto je strašně dobře, že vznikla. Až se totiž dostane časem do bazarů, bude si moc tuhle automobilovou lahůdku pořídit kdejaký městský bonviván.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,e
Motor:,synchronní s magnetem
Palivo:,elektřina
Pohon:,zadních kol
Výkon:,113 kW/154 koní
Točivý moment:,315 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,8.3 s
Maximální rychlost:,145 km/h
Převodovka:,automatická
Spotřeba paliva (Wh/km):,17.8
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,35.5 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP):,210 km
Délka:,3894 mm
Šířka:,1752 mm
Výška:,1512 mm
Rozvor:,2538 mm
Provozní hmotnost:,1617 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 171 / 861 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru