srovnavaci-test-elektromobilu-2019-audi-e-tron-55-quattro-jaguar-i-pace-400ev

Srovnávací test elektrické šlechty: Audi e-tron a Jaguar I-Pace (2019)

Autor: Matěj Skalický - 13. 9. 2019


Žádné futuristické úlety nebo impresionistické „patlaniny“ na čtyřech kolech. Jaguar I-Pace i Audi e-tron jsou pohledná, moderní a vcelku dobře fungující auta, kterým byste elektrické geny možná vůbec netipli. A přeci – oba vozy představují nejnovější generaci elektromobilů, mají rozumné dojezdy a zároveň ukazují, jak prémiové značky rázně vstoupily do segmentu elektrických aut. Ostatně – ony neměly moc na výběr.

Milionové kousky

Svět v plamenech (obrazně i fakticky) se Evropská unie rozhodla na starém kontinentu vyřešit po svém. Přikázala stáhnout flotilové emisní průměry automobilek do roku 2021 na 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr (pochopitelně tohle číslu variuje podle hmotnosti vozidel) a diskuze o tom, zda to má svůj význam, jsou planoucí a nekonečné. Faktem je, že kdo striktní limity nesplní, bude platit vysoké pokuty.

Bez elektrických aut mají automobilky utrum, takže kromě klasických automobilek do světa aut na volty (s karoserií SUV) začínají vstupovat i výrobci jako Mercedes-Benz, Lexus anebo třeba právě Audi s Jaguarem. Každý z jejich elektrických velikánů míří na trochu jinou sortu zákazníků, byť určitě musí být všichni pokrokoví a umět si tedy odmyslet vysokoobjemové motory pod kapotou, které podobné vozy ctily v minulosti.

test-elektromobilu-2019-jaguar-i-pace- (52)

Zároveň jim nemůže vadit stále (příliš) vysoká cenovka, která u konkrétně testovaných modelů Audi e-tron 55 quattro činí v základu 2 123 000 korun a u Jaguaru I-Pace EV400 2 114 000 korun. U obou aut přitom jednomyslně platí, že nemusí jít o cenu konečnou, jednak e-tron nabízí ještě bohatší verzi Advanced a I-Pace má tři druhy výbavy (S, SE, HSE) a jednak katalog u obou modelů s líbivými kolonkami plnými příplatkové výbavy umí vystřelit cenovku o statisíce víc. Tohle skutečně není Leaf nebo e-Golf, žádná elektromobilita pro každého.

Do terénu i na cesty

Možná jste si ho už na silnicích všimli, v Česku jezdí první kousky obou aut od jara. E-tron je elektrický koráb, skutečně velké auto, na délku měří lehce přes 4,9 metru a rozvor má přes 2,9 metru. Velkolepá numera. Platformu zdědilo auto po spalovacích kolezích jako Volkswagenu Touareg nebo Porsche Cayenne. Modelka to není, těžkotonážní elektromobil (2,5 tuny, přičemž baterie má skoro tři čtvrtě tuny) ale nabídne spolehlivý dojem majestátního konzervativního auta vyrobeného na Západ od Čech. A na to místní manažeři letí.

Jaguar – leč v problémech – měl možnost vytvořit elegantnější auto, I-Pace vznikl během posledních čtyř let jako kladivo na populární tesly, byť v zemích, kam se kalifornské elektromobily oficiálně nedováží má spíš konkurenci právě v jaguárech nebo v baculatém EQC, novince od Mercedesu. Elektrická „kočka“ má naprosto parádní, atypicky atletickou siluetu s úzkým trupem, hranatou zadnicí a svalnatými blatníky zužujícími se v krátký zakulatěný čumák. Sportovním designem nadchne. Stejně jako základní výkonem 294 koní, kterým e-tron (265 kW, leč s krátkodobým boostem na 300) o drobet předčí.

test-elektromobilu-2019-audi-e-tron-55-quattro- (49)

Obě auta excelují v něčem jiném. Audi prostorem, Jaguar – a neřekli byste to – v terénu. E-tron je gigant, vpředu i vzadu se cítíte jako v katedrále a do zavazadlového prostoru bez problémů naskládáte 660 litrů zavazadel. Na dálnici si budete lebedit a ani nemusíte přihazovat přes 70 tisíc za komfortní jednomístné gauče s nastavitelnými hlavovými opěrkami. V e-tronu je prostor, komfort a absolutní ticho.

Pravda je, že ani I-Pace místem v kufru vůbec nezaostává (656 litrů), má ale o něco horší přístup a prostorové dispozice, hlavně je ale auto menší uvnitř, a to i přes větší rozvor. Na druhou stranu je to neskutečně multifunkční elektromobil. Pakliže mu hydraulicky zvýšíte podvozek až o 48 milimetrů, můžete vcelku s přehledem brázdit kamenité polňačky, zajíždět do rigolů a vymletých kolejí od vody a traktorů. Je to povznášející pocit, projíždět se docela rychle, naprosto potichu a někde daleko od civilizace s… prémiovým elektrickým jaguárem. Stovku? Tu má pod pět vteřin. A pak že jsou elektromobily jen „zelenými“ přibližovadly.

test-elektromobilu-2019-jaguar-i-pace- (25)

Dojezd není vůbec špatný

Teď to nejdůležitější – nakolik jsou obě auta flexibilní. Ponecháme vznosné papírové hodnoty u dojezdu stranou, stoprocentně nabitá baterie měla v I-Pacu kapacitu někdy na 323 kilometrů, jindy až na 420. Reálně ale takovou porci při běžném užívání nezvládne. Stejně tak e-tron ukáže porci 320 i 400 kilometrů na displeji, ale dobíjet budete zpravidla dřív. Každopádně s trochou snahy (a jízdou převážně městem) je 300 až 350, myslím, zvládnutelných. V zimě, s topením a ještě s úklidem vloček pomocí stěračů ujedete 230 až 250 kilometrů a budete setsakra rádi.

Kapacita baterek je u obou aut téměř skoro stejná (90 proti 95 kWh), přitom platí, že využitelná část je vždy o pár kilowatt hodin menší, zároveň závisí na okolních podmínkách, opotřebovanosti akumulátoru a tak dále. Spotřeba je možná o něco větší u e-tronu a je to dané hlavně proporcemi. Pohybuje se někde mezi 22 až 26 kilowatthodinami na 100 kilometrů. Roste s využitelností spotřebičů a pak obdobně jako u spalovacích motorů se stylem jízdy anebo porcí dálničních kilometrů, které baterii vyždímají mnohem rychleji než kterákoli okresní cesta nebo městské semafory.

test-elektromobilu-2019-audi-e-tron-55-quattro- (43)

I tak není dojezd ani jednoho z elektromobilů vůbec špatný. A hlavně – přestáváte ho při určitých cestách považovat za limit. Platí, že na silnice se dostala jakási třetí generace elektromobilů, které se už nemusí pohybovat jen po městě (jako třeba Peugeot iOn), zároveň už u těchto aut nemusíte zatínat zuby při cestě z Prahy do Karlových Varů (jako u prvního Leafu), ale naopak s nimi běžně dokážete cestovat na větší vzdálenosti. S oběma elektromobily jsme podnikli výpravy do západních Sudet a zpět, vždy jsme dobíjeli u plzeňských Kladrub a v Mariánských Lázních. Bez potíží, s drobným plánováním a menšími desetiminutovými zastávkami u stojanů. Vše fungovalo, jak má.

Samozřejmě pořád nejsou podobná auta se závislostí na kabelech a rozvodové síti ideální cestovní variantou. A je otázka, kdy a zda-li vůbec někdy budou. Mimochodem na domácí nabíjení bez třífázové dobíječky (ale leckdy i s ní) zapomeňte, hodiny a hodiny doma v garáži je lepší vyměnit za nejnovější generace rychlodobíječek podél silnic, které auta dobíjí za pár (maximálně desítek) minut. Důležité ale je, že e-tron, I-Pace i nejnovější tesly, ale také Hyundai Kona a podobné levnější elektroauta už nejsou jen hříčkou šílených konstruktérů. Jednak jsou taková auta potřeba (protože EU) a jednak je musíme umět přijmout (protože příroda). Elektrická šlechta v podobě Audi e-tron nebo Jaguaru I-Pace ukazuje, že cesta tu je.

Audi e-tron 55 quattro

Jaguar I-Pace

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30%|35%|35%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový, Nový
Značka:,Jaguar, Audi
Typ:,I-Pace EV400, e-tron 55 quattro
Motor:,synchronní s magnetem, synchronní s magnetem
Palivo:,elektřina, elektřina
Pohon:,všech kol, všech kol (quattro)
Výkon:,294 kW/400 koní, 265 kW/360 koní
Točivý moment:,696 Nm, 561 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,4.8 s, 6.6 s
Maximální rychlost:,200 km/h, 200 km/h
Převodovka:,automatická, automatická
Spotřeba paliva (kWh/km):,22–24.8,  22.5–26.2 
Emise CO2:,0 g/km, 0 g/km
Kapacita baterie:,90 kWh, 95 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP):,470 km, 411 km
Délka:,4682 mm, 4901 mm
Šířka:,2011 mm, 1935 mm
Výška:,1565 mm, 1629 mm
Rozvor:,2990 mm, 2928 mm
Pohotovostní hmotnost:,2208 kg, 2490 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 656 litrů, 660 litrů
Ceník:,ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru