
Dlouhou dobu nejprodávanější elektromobil světa úplně změnil ve své druhé generaci fazónu. Elektropohon byste mu na první dobrou možná ani netipovali. Nissan Leaf přesto jezdí jen a jen na baterky, podle WLTP ujede 270 kilometrů, a když se budete trochu snažit, tuhle papírovou hodnotu dokážete změnit v reálnou vzdálenost. Na městský provoz je japonský technologický všeuměl zdánlivě dokonalá volba.
Konec patvarů
Leaf se zbavil ulítlého designu marťanské kosmické lodi, které své doby fungoval jako norma aut do nabíječek. Čím šílenější, tím električtější, vzpomeňte třeba na Peugeot iOn. Leaf už před devíti lety platil za bláznivého průkopníka voltů namísto oktanů, auto, které doveze současnou společnost do elektrické budoucnosti. Jaké auto, takový pán. Vizionář, trochu blázínek.
Inovativnost, vize a technologický pokrok Leafu zůstal, ale designem auto splynulo s masou. Vypadá moderně a pohledně. Protáhlé vertikální lampy vzadu (jak ze starých švédských volv) se rozkročily do „bumerangového véčka“, lěží na černém podkladu, který ohraničuje celou svrchní část pátých dveří. Přední vypouklé „žabí“ světlomety mají jednoduchý lichoběžníkový půdorys.
Už koncept IDS napověděl, že tohle bude pěkný elektromobil. Leaf druhé generace se náramně podobá velmi povedenému modelu Micra, který v nejnovější generaci rovněž hodně dospěl a zbavil se buclatých faldíků. Oproti svému předchůdci je nový Leaf nižší (1535 vs. 1550 mm), jinak vyrostl do šířky (1790 vs. 1770 mm) i do délky (4480 vs. 4445 mm). Rozvor zůstal na 2700 milimetrech (stejně jako ,á Corolla nebo Focus), ale třeba do kufru teď naložíte až 435 litrů zavazadel, pokud se vám tedy vejdou do prapodivně vykrojeného otvoru.
Mačkat a pouštět
V minulosti už jich bylo třeba i pět, ale na dlouhá léta se tento počet ustálil na tři. Pak přišly automatické převodovky a pedály zůstaly jen dva. A v 21. století Nissan vymyslel elektrický megahit jménem Leaf a nechal ho řidiče ovládat jen jednou nohou. S trpělivou chvilkou pro krátké učení je to po pár desítkách kilometrů strašně pohodlná vychytávka.
Tahle funkce se jmenuje e-Pedal, Leaf jím vlastně napevno stanovuje míru, s jakou auto po uvolnění plynového pedálu začne brzdit motorem, a vlivem toho ukládat přebytečnou energii zpět do baterky na pozdější využití. U jiných elektromobilů jsou páčky pod volantem, kterými si sílu rekuperace můžete manuálně určit. Tady je jen jedna a z řízení je rázem videohra. Ve výsledku pak jen točíte volant a dole mačkáte a pouštíte jen jediný pedál.
Auto umí tímto způsobem zastavit až do úplné nuly, brzdění je poměrně výkonné. Hůř si budete zvykat na gumové řízení, které působí odměřeně a odtažitě. Jako kdyby bylo pro přenos síly pod kapotou soukolí jak na Orloji. Čisté elektromobily se ale jízdně chovají odlišně, mají punc motokár a autíček na ovládání. Vždy je to jen a jen o zvyku.
Praha–Olomouc a ještě dál?
Technologicky jinak patří Leaf mezi špičku elektrických aut. V nové generaci má o 30 kW větší výkon (110 kW) a narostl i točivý moment (320 Nm). Kapacita baterií stoupla na 40 kWh, přičemž hmotnost zůstala na tuně a půl.
Podle staré metodiky měření ujede Leaf až 378 kilometrů. Podle nové a reálnější (WLTP) zvládne cestu z Prahy do Olomouce (přes D1, Nové město na Moravě a Moravskou Třebovou). 270 až 280 kilometrů na jedno nabití (při ideální venkovní teplotě a provozu) je meta, které dosáhnete s trochou snahy a s níž se už dá na silnici vkusně operovat. Zvlášť když jste třeba městský taxikář…
Kdo se zaposlouchá do hudby elektromotoru při jízdě, uvízne mu v uších nepříjemný pískot, hlasitější než ten od tramvaje. Při zpátečce pak auto hvízdá jako velké náklaďáky, aby na sebe upozornilo nesoustředěné chodce. To je naopak v pořádku. Vlnitý asfalt rozhoupe karoserii jen nepatrně. Není tvrdý, Japonci ladí podvozky spíš na komfortní svezení.
Ve vyšší výbavě Tekna si zamilujete audiosystém Bose i veganské čalounění ze syntetické kůže. Auto může mít vyhřívané sedačky i volant, ten ale není bohužel podélně nastavitelný, takže se vám bude hůř hledat ideální pozici za volantem. A to se vám s autem za milion prostě zprotiví.
Pokud peníze neřešíte, připlaťte si dalších 200 tisíc. Dostanete verzi E+ Tekna s 62kWh baterkou, 217 elektrickými koňmi a dojezdem 385 kilometrů. S rezervou pak Pražáci navštěvující Olomouc dojedou ještě do Brna.
Typ vozu: | Nový |
---|---|
Značka: | Nissan |
Typ: | Leaf 40 kWh Tekna |
Motor: | synchronní s magnetem |
Palivo: | elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní |
Točivý moment: | 320 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h: | 7.9 s |
Maximální rychlost: | 144 km/h |
Převodovka: | automatická |
Spotřeba paliva (Wh/km): | 206 |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie: | 40 kWh |
Homologovaný dojezd (WLTP): | 270 km |
Délka: | 4490 mm |
Šířka: | 1788 mm |
Výška: | 1540 mm |
Rozvor: | 2700 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1597 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 385 / 1161 litrů |
Ceník: | ke stažení zde |
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu