Test elektromobil Peugeot iOn: Šum svistu

Autor: Pavel Srp - 5. 4. 2012


Na několik dní jsme měli k dispozici ryzí elektromobil Peugeot iOn. Při jeho používání jsem si vzpomněl na film Demolition Man, který se odehrával v budoucnosti, kde se lidé podobnými samohyby projížděli. Ty sice byly technologicky ještě dále, ale vzhledem se moc nelišily. Čeká nás opravdu podobná budoucnost?

Peugeot iOn je automobil, který si můžete dnes normálně koupit, ale po silnici jich moc nejezdí. Ptáte se proč? Je to, bohužel, opravdu jednoduché. Vzhledem k použití složitých a drahých technologií, začíná základní cena auta až na 711 400 Kč, a protože ČR nemá pro majitele elektromobilů žádné velké výhody, nic nenutí zákazníky, aby se snažili životní prostředí šetřit. Stejně velké (nebo spíše i větší) auto s konvenčním spalovacím motorem mnohdy vyjde třeba na třetinu ceny. A je to škoda, protože iOn je zábavný… :)

Po prvním otočení klíčku a „nastartování“ se vás zhostí strašně zvláštní pocit. Auto je připraveno k jízdě. Světla svítí, rádio hraje, posilovač řízení je funkční, topení topí, ale nic není slyšet a ani auto nevibruje. Abych si užil toho ticha ještě více, rádio vypínám. Na voliči automatické převodovky řadím „D“ pro pohyb dopředu, uvolním brzdový pedál a auto se rozjede. Tiše a neslyšně. Z parkoviště odbočím na silnici a stávám se účastníkem silničního provozu. Začínám se usmívat… Přidám plyn, abych nebrzdil kolonu aut jedoucích za mnou. Pohybuju se městkou rychlostí a slyším jen aerodynamický hluk od zrcátek a hluk od zimních pneumatik. Podobný pocit jsem již zažil v hybridní Toyotě Prius, ta ale ujela pouze na elektřinu jen pár kilometrů.

Auto se svými rozměry a dojezdem hodí hlavně do města. Dojezd na plné nabití se udává až 150 km, čemuž by se možná dalo věřit při ustálené jízdě bez rozjezdů. Podle našeho testování je velmi reálný dojezd pohybující se kolem 100 km v případě, že nezkoušíte dynamické vlastnosti iOnu. Ono vám to ale občas nedá. Ačkoliv má elektromotor udávaný výkon „pouhých“ 35 kW, s hmotností 1 195 kilogramů velký problém nemá. Pokud sešlápnete plynový pedál až k zemi a necháte ručičku ukazující ekonomiku jízdy vyletět až na konec stupnice k nápisu Power, odmění se vám iOn překvapivou akcelerací. Kdo by to od takového prcka čekal…?

Přečtěte si také:  Volkswagen by měl prodávat více elektromobilů než Tesla. Stát by se tak mělo už za 3 roky

Když se vrátíme k rozměrům. Auto sice vypadá jako hračka z Kinder vajíčka, ale v interiéru je překvapivě místa celkem dost. Sedíte o trochu výše než v běžném autě, takže máte i o něco málo lepší přehled o tom, co se na silnici děje. Jediný nedostatek je snad jen místo pro ramena a lokty řidiče a spolujezdce. Ti se o sebe budou třít a pokud budou oba prostorově výraznější, možná budou namačkaní na dveřích i na sobě zároveň. Ještě, že řidič nemusí řadit…

Hodně vtipné je pozorovat lidi stojící na zastávkách městské hromadné dopravy (i když, ono je to vtipné vždycky… :D ). Elektromobil Peugeot iOn je středem pozornosti. Ani ne tak, když stojí, ale spíše když se pak rozjede a přitom není slyšet. Lidé se otáčejí a snaží se rozpoznat, co že to bylo… Výhodou pro ně je to, že náš testovací kousek byl polepen a hrdě hlásal: „Já jsem elektromobil!“.

Dobíjení probíhá dvěma způsoby: rychlým a pomalým. Rychlý jsme nezkoušeli, na ten je speciální zásuvka a ačkoliv jsme zásuvku na 380V měli, konektor do ní nešel. Museli jsme se spokojit s nabíjením z klasické 220V zásuvky. Dobíjení z téměř prázdné baterky do plné zabere cca čtyři a půl hodiny.

Pojďme si ještě něco povědět o autě jako takovém. Cenu jsme si netradičně pověděli hned na začátku, ale co za tuto částku dostaneme? Je toho překvapivě hodně. V ceně je zahrnuta kompletní elektrická výbava (4x el. okna + zrcátka), rádio s Bluetooth (které se mi ale s mým telefonem nepovedlo spojit), ESP + ABS, centrální zamykání na DO a mnoho dalšího. Trochu mě mrzelo, že volant nebyl nastavitelný ani v jednom směru, ale pozici za volantem jsem nalezl takřka bez problémů. Jako další drobné mínus hodnotím absenci údajů o vnější teplotě a hodin.

Kromě pozorování kolemjdoucích a kolemstojících mě také pobavila jedna historka. Přijel jsem s naším polepeným iOnem na pumpu a zastavil jsem u stojanu. Otevírám dveře a vystupuji. V tu chvíli ke mě přiběhne člověk, který na pumpě tankuje, a ptá se mě, jestli mi může natankovat. Usmál jsem se a odpověděl, že není třeba, že „moje“ palivo tady stejně nemá… Podíval se na zadní okno auta a zčervenal… :) Každopádně má plus za ochotu!

Přečtěte si také:  Sériová podoba modelu Kia EV9 přijede v roce 2023. Prodávat se bude i v České republice

Na závěr si tedy pojďme pokusit odpovědět na otázku z úvodu. Elektromobily rozhodně budoucnost mají, je ale potřeba vymyslet technologii, která dokáže prodloužit dojezd, zkrátit nabíjení a nebude tak drahá. A taky, pokud se v ČR naši zákonodárci probudí a nějaké výhody pro majitele elektromobilů zavedou!

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek