test-2020-facelift-fiat-500-hybrid- (2)

Test Fiat 500 Hybrid (2020)

Autor: Matěj Skalický - autor je redaktorem Českého rozhlasu - Foto: Matěj Skalický - 11. 7. 2020


La Bambina se ve svém nejnovějším vydání zastavila tak ve třetině cesty ke stoprocentní elektrifikaci – jezdí s tříválcem doplněným o elektromotor a lithiovou baterku. Není hybrid jako hybrid, turínská hvězda je ale názornou ochutnávkou technologických dovedností FCA před příchodem plně bateriové 500e. A na promenádě u břehů Jadranu budete i s hybridem jako doma, slibujeme.

Benzin srká po douškách

Úplně největší novinkou je v případě hybridní 500 systém suše nazvaný BSG (tedy startér-generátor). Italové (v tomto případě doslovně Poláci, kde se 500 stále vyrábí) tenhle de facto elektromotor namontovali přímo na zážehovou jednotku, ovládá se řemenem. Jeho parťákem je lithium-iontová baterka o kapacitě 11 Ah, kterou najdete schovanou pod sedačkou řidiče.

V praxi to funguje tak, že jakmile v rychlosti do 30 km/h vyřadíte, auto vypne spalovací motor a plachtí. Kdy je ta správná chvíle k akci, vám napovídá digitální displej v oválné kapličce za volantem. Energie z baterky, kterou jste tam uložili brzděním a zpomalováním, pak zvládne napájet všechny přístroje a následně pomůže auto znovu nastartovat a ještě ho trochu popostrčí při rozjetí.

Výsledkem je jakási super mild-hybridní technologie, jedna z nejdecentnějších na trhu. Spolu s 500 ji má i nová Panda. BSG vám sice nikdy neumožní jet pouze na elektřinu, ale Fiat se pyšní, že emise CO2 díky elektrickým kouzlům spadly pod hranici 90 gramů na kilometr (pří měření NEDC), a navíc nový tříválcový litr má o 30 procent menší spotřebu paliva než v případě původní dvanáctistovky. Můžeme potvrdit, že hybridní „bobánek“ srká palivo po douškách – z Prahy na Jadran to zvládl jen za 4,8 litru, a to je skvělý výkon.

test-2020-facelift-fiat-500-hybrid- (27)

Hvězda kolony

Benzinem 500 hybrid neplýtvá. Po zhruba 1700 testovacích kilometrech (s průměrnou rychlostí 68 km/h) jsme se dostali na rovných pět litrů, přičemž velmi výrazným dílem byla jízda po dálnici. Fiat ale rozhodně není z nejrychlejších mini, vlastně je to tak trochu lenoch. Tříválec se dvěma ventily na hrnek a s nepřímým vstřikem, navíc bez turba, disponuje jen 70 koňmi (v 6000 otáčkách) a 92 Nm točivého momentu (ve 3500 otáčkách).

Předjíždět se vám bude těžko, do kopců je nutné pořád kvedlat šestistupňovou manuální převodovkou a kdykoli jednotku vytočíte, ozve se celkem výrazné supění zpod kapoty. Hlučná a upocená daň za nizoučkou spotřebu.

Ve městě vám to ale bude šumafuk, a právě tam se 500 hodí úplně nejvíc – do úzkých uliček istrijských maloměst, na promenády s tenkými parkovacími místy, kde vždy a všude najdete volné místo. Však na délku má tohle auto pouhopouhých tři a půl metru.

test-2020-facelift-fiat-500-hybrid- (3)

S autem se v městském provozu skvěle manévruje, otočí se na nějakých devíti metrech a ještě budete za hvězdu kolony – „fiátek“ je totiž velká stylovka, tohle auto se dělá vlastně už přes 60 let a pořád vás zaručeně dostane svým roztomilým kukučem. Samozřejmě že nejnovější vizáž je mnohem mladší, i tak už v této podobě jezdí 500 po silnicích dobrých 13 let, a to je bez výraznějšího faceliftu nevídaný výkon.

Kup 500, vyčisti moře

Neměli bychom zapomenout, že na cestu do Chorvatska jsme se sbalili dva a 185 litrů objemný kufr nám na dovolenkovou sumu zavazadel bohatě vystačil. Oproti Daewoo Matiz, které mělo o 40 litrů vzadu méně, je to prostorový ráj. Dovnitř by se naskládali i čtyři pasažéři a asi by v pohodě zvládli nějaký kratší výlet, ale na delší cesty je 500 už skutečně moc malá, navíc sedačky jsou trošku tvrdší a po 10 hodinách to v zádech cítíte.

Právě sedačky si ale hanbu rozhodně nezaslouží, Fiat vzal totiž krok do budoucnosti vskutku vážně a v rámci zahajovací Launch Edition (za 356 tisíc) nabízí křesla z recyklovaných PET lahví. Materiálu říká tomu Seaqual fiber, a to především proto, že 10 procent recyklátu pochází z flašek vylovených z moře. Jedna pětistovka jich má v sobě kolem šedesáti a Fiat se chlubí, že 100 tisíc prodaných modelů by vyčistilo Ligurské moře mezi Francií a Itálií.

Na logu, kterým Fiat dává najevo, že tahle 500 je hybrid, zase rozklíčujete dvě kapky ranní rosy, které dávají dohromady písmeno H. Symbolizují vycházející slunce, jež u Italů vítá novou, elektrickou éru. Pilotní hybrid je ale pouze předskokanem, kterým si chtějí Italové osahat terén. Ostrý start je v plánu až s příjezdem plně elektrické 500e.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,500 hybrid
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,51 kW/70 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,92 Nm při 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.9 s
Maximální rychlost:,167 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.0 (NEDC)
Emise CO2:,90 g/km (NEDC)
Objem nádrže:,35 litrů
Délka:,3546 mm
Šířka:,1627 mm
Výška:,1488 mm
Rozvor:,2300 mm
Pohotovostní hmotnost:,865 kg
Objem zavazadlového prostoru:,185/550 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru